گاردین گزارش داد؛

مذاکره با کره شمالی، فرصت طلایی ترامپ برای گرفتن ژست یک فرد صلح‌طلب

ذوق‌زدگی رئیس‌جمهور آمریکا از برگزاری احتمالی مذاکره با کره شمالی، فرصتی برای ترمیم چهره جنجالی او در عرصه جهانی است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه انگلیسی «گاردین» در سرمقاله خود درباره مذاکره احتمالی آمریکا و کره شمالی نوشت: آيا ترامپ و کيم ديدار خواهند کرد؟ با توجه به ویژگی‌های رو به تغییر ترامپ و اینکه کره شمالی هنوز دعوتنامه رسمی صادر نکرده، این پرسشی منطقی است. یک هیئت کره جنوبی هفته گذشته پیشنهاد کیم را مبنی بر برگزاری دیداری تا ماه مه ارائه کرد که ترامپ به سختی توانست هیجان خود را در این باره مهار کند. ترامپ به صورت اعلام نشده وارد بخش مطبوعاتی کاخ سفید شد تا به خبرنگاران اعلام کند خبری مهم اعلام می‌شود.

در ادامه این گزارش آمده است: خوشحالی ترامپ درباره فرصت وی برای بدست آوردن جایگاه مردی در تاریخ است که معمای هفتاد ساله کره را حل کرد. ترامپ، فرصتی طلایی پیدا کرد تا در برابر جهانی که وی را ستایش خواهند کرد، ژست یک فرد صلح‌طلب را بگیرد. 

گاردین افزود: اگر کره شمالی سلاح‌های هسته‌ای خود را رها کند، عجیب خواهد بود. اگر آمریکا هم این کار را انجام می‌داد، عجیب بود. هیچکدام از این دو مورد در آینده نزدیک، محتمل نیستند.

ترامپ، تاریخ را مطالعه نمی‌کند. در واقع ترامپ ظاهرا اصلا چندان مطالعه نمی‌کند. ترامپ درک نمی‌کند زمانی که کره شمالی درباره خلع سلاح هسته‌ای صحبت می‌کند عمدتا مقصودش، حذف سلاح‌های هسته‌ای آمریکا از منطقه است که کره شمالی آن را بسیار نگران کننده می‌داند. واشنگتن هرگز چنین تعهدی نداده است و هیچ نشانه‌ای از انجام این کار در آینده وجود ندارد.

توافقی که بر اساس روند مذاکرات اکنون منحل شده شش جانبه به کره شمالی پیشنهاد شد و پیش از دستیابی این کشور به توانایی‌های هسته‌ای فعلی آن بود، شامل لغو تحریم‌های سازمان ملل، تضمین‌های امنیتی، کمک اقتصادی و نیز کمک به انرژی صلح آمیز هسته‌ای بود. در صورت از سر گرفته شدن مذاکرات، دوباره این مشوق‌های عادی شدن روابط مطرح می‌شوند ولی برچیده شدن چتر هسته‌ای آمریکا که ظاهرا از کره جنوبی و ژاپن محافظت می‌کند، مطرح نمی‌شود.

در ادامه این گزارش آمده است: با وجود این، زمان برای دستیابی به چنین توافقی، سپری شده است. این زمان وقتی پایان یافت که کیم ماه نوامبر اعلام کرد کره شمالی به یک کشور کاملا مسلح به سلاح‌های هسته‌ای تبدیل شده است و موشک‌های دوربردی در اختیار دارد که می‌توانند هر مکانی را در آمریکا هدف قرار دهند. اوضاع کاملا تغییر کرده است. این موضوعی است که پذیرش آن برای آمریکا دشوار است.

در انتهای این گزارش آمده است: «نگران‌کننده‌ترین موضوع شاید این باشد که دیدار ترامپ و کیم جونگ اون حتی اگر نمادین باشد، به کره شمالی به عنوان یک کشور دارای سلاح هسته‌ای مشروعیت می‌دهد.»

انتهای پیام/

گزارش گاردین از مذاکره احتمالی ترامپ با کیم جونگ اون

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار