خادم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان پاسخ داد:

آیا قلب هم سرطانی می‌شود؟

یک متخصص زنان و زایمان در خصوص خانم‌هایی که سرطان سینه دارند و دچار مشکل نارسایی قلبی هم می‌شوند، توضیحاتی داد.

***شعبانی خبر عید 23***آیا قلب هم سرطانی می‌شود؟‌نیره خادم فوق تخصص زنان و زایمان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص خانم‌هایی که سرطان سینه دارند و دچار مشکل نارسایی قلبی هم می‌شوند، اظهار کرد: اگر فرد در مراحل اولیه سرطان دچار مشکل نارسایی قلبی شود خطری برای او ندارد و می‌توان آن را کنترل کرد؛ اگر سرطان در فرد خیلی شدت پیدا کرده باشد ممکن است باعث افزایش بیماری‌های قلبی  در او شود که درمان در این مرحله دشوار بوده و ممکن است حین درمان بقیه اعضای بدن را هم درگیر کند.

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به اینکه ممکن است سرطان سینه باعث نارسایی تنفسی شود، مطرح کرد: برخی درمان‌های سرطان سینه ممکن است كار قلب را مشکل‌ساز کنند؛ این درمان ها که اصولا  از طریق شیمی درمانی و پرتودرمانی انجام می‌شوند، ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را در افراد افزایش می دهد.

خادم با بیان اینکه ممکن است درمان سرطان سینه مشکلات دیگری هم برای افراد ایجاد ‌کند، افزود: درمان سرطان سینه علاوه بر اینکه قلب را درگیر می‌کند ممکن است در عملکرد ریه هم اختلال ایجاد کند؛ اگر درمان بیماری در مراحل آخر باشد ممکن است  استخوان  و  مغز را هم درگیر کند که طی درمان، تشخیص صحیح داده می‌شود.

وی با بیان اینکه گاهی در درمان سرطان سینه  بدخیم مجبور به تخلیه سینه هستیم که به دنبال آن ممکن است عوارضی برای فرد  داشته باشد، عنوان کرد: بعد از خالی کردن سینه ممکن است هنوز توده‌های سرطانی در بدن فرد وجود داشته باشد؛  در صورتی که بیماری پیشرفت کند جاهای دیگر بدن را فرا می‌گیرد.

علائم نارسایی قلبی

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به اینکه خانم‌هایی که در خانواده ای با سابقه سرطان سینه هستند باید قبل از ابتلا به سرطان از آن پیشگیری و به پزشک مراجعه کنند، گفت:  بهترین کاری که در این مواقع توصیه می‌شود غربالگری و ماموگرافی است؛ رژیم غذایی مناسب، استفاده نکردن از  دخانیات، فعالیت بدنی مطلوب، استفاده کم از نمک، بررسی فشارخون، کلسترول و قندخون مناسب می‌تواند از شروع بیماری پیشگیری کرده یا آن را کم کند.

خادم در خصوص داشتن سابقه خانوادگی سرطان سینه گفت: فرد باید مداوم بعد از ۴۵ سالگی نزد پزشک رفته و سونوگرافی انجام دهد؛ در مراحل اولیه درمان توده و کیست را مشخص می‌کنند، تمام مراحل درمان بیماری  باید تحت نظارت پزشک باشد و فردی که در سینه  احساس توده و کیست کرد مشکوک به سرطان است و باید هرچه سریع تر تحت درمان قرار گیرد.

وی در خصوص علائم نارسایی قلبی بیان کرد: احساس خستگی بیش از حد، تنگی نفس، سرفه زیاد، فشار خون بالا، دیابت و تپش قلب از علائم نارسایی قلبی است و فرد با دیدن این علائم باید به پزشک مراجعه کند.

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به اینکه بايد به بيماران مبتلا به سرطان سينه درباره درمان به روش‌های مختلف هشدار داد، یاد آور شد: برخی روش‌های درمان سرطان سينه مانند پرتودرمانی و شیمی درمانی، ممکن است خطر ابتلا به بيماری‌های قلبی را افزايش دهد.

 انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سلامت ، سرطان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار