موسیقی در اسفند ۹۶؛

برگزاری جشنواره‌های موسیقی و شب‌های شلوغ کنسرت‌ها

در این گزارش به اتفاقاتی که در موسیقی کشور در اسفند ۹۶ رخ داد، می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در این گزارش به اتفاقاتی که در موسیقی کشور در اسفند ۹۶ رخ داد، می‌پردازیم.

عبدالکریم مهرافشان نوازنده ویولن و آهنگساز هفتم اسفند ماه درگذشت. این هنرمند بعد از مدت ها مبارزه با بیماری دارفانی را وداع گفت. عبدالکریم مهرافشان از سن ۲۵ سالگی در رادیو ایران استخدام شد و در ارکستر شماره دو و ارکستر ویژه که توسط مشیر همایون تأسیس شده بود، نوازنده ویولن شد. و در سال ۱۳۳۷ توسط حسین دهلوی به وزارت فرهنگ و هنر وقت منتقل شد و در ارکستر صبا به نوازندگی ویولن پرداخت. این هنرمند در سال ۱۳۴۲ به سمت آهنگساز و سرپرست یکی از ارکسترهای موسیقی ملی وزارت فرهنگ و هنر منصوب شد و در مدت همکاری اش بیش از یکصد و چهل آهنگ ساخت که در حدود چهل عدد آن‏ها ضبط شد.

صدیق تعریف استاد موسیقی اصیل ایرانی و خواننده ای که مدت هاست روی صحنه نرفته است، تصمیم دارد برای مردم زلزله زده کرمانشاه کنسرت برگزار کند. این کنسرت شامل دو بخش بود؛ در بخش نخست قطعاتی از موسیقی اصیل و دستگاهی ایران و در بخش دوم قطعاتی از موسیقی مناطق مختلف کردستان، اجرا شد.

اولین آلبوم رسمی سینا شعبانخانی خواننده‌ قطعه «جادوی خاص»، از پنجم اسفند ماه در دسترس دوستداران این خواننده پاپ قرار گرفت.

هفتمین جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر ۱۲ تا ۱۶ اسفند ماه توسط گروه موسیقی تهران در تالار رودکی برگزار شد. فریماه قوام‌صدری و علیرضا مشایخی در سال ۱۳۷۲ این گروه را تأسیس کردند. در هر دوره‏‌ از ۸۰ نوازنده در قالب سُلو، آنسامبل و اُرکستر شرکت داشتند و بیش از ۴۰ آهنگساز در قالب این فستیوال به موسیقی ایران معرفی شده اند. در هفتمین جشنواره موسیقیِ کلاسیک تا معاصر، آثاری از علیرضا مشایخی، صنم قراچه‌داغی، ایمان وزیری، سعید علیجانی، اشکان خمسه ‏پور، رهی سینکی، سمیرا واثق‌نیا، اشکان پاشازاده، ارشیا قصری و سینا صدقی برای نخستین‌بار معرفی و اجرا شد.

علاوه بر جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر، جشنواره موسیقی الکترونیک در چهارسو برگزار شد. این فستیوال به دلیل مجوز نگرفتن برخی از گروه های موسیقی با تغییر برنامه نخستین فستیوال موسیقی الکترونیک که قرار بود، از ۱۲ تا ۱۸ اسفند ماه در چهارسو برگزار شود، در ۱۵ همین ماه آغاز شد.

غلامرضا صنعتگر خواننده پاپ کشورمان باز هم در بیمارستان بستری شد. این خواننده بندرعباسی که با قطعه ارزشی «میشه ضامنم تو باشی» به شهرت رسیده بود، به دلیل بیماری ناشی از مشکلات کبد، چندین بار شیمی درمانی شده است. این خواننده از رسیدگی نگردن مسئولانی که مدت ها به او وعده درمان در خارج از کشور را دادند و عملی نکرده بودند، ابراز ناراحتی کرد.

فرزاد فرزین خواننده شناخته شده موسیقی پاپ کشورمان، تازه ترین اثر خود را با نام «شانزلیزه» به مخاطبان خود هدیه کرد، این آلبوم شامل ۱۳ قطعه به نام های «پرواز»، «قول بده»، «خنده های تو»، «یه خواهش»، «شمال»، «مگه چی داری»، «ای جان»، «دل من»، «بیمارشم»، «من به جهنم»، «شراب»، «کجا دنبالت بگردم» و «شانزلیزه» بوده که بر ترانه هایی از آرش عدل پرور و پدرام شهرابی، آرمن، علی ایلیا، روزبه بمانی، مهدی ابراهیمی نژاد، فرزاد فرزین، سمیه هدایت نژاد، حامد رجبی و مسعود محمدی، به اجرا در آمده است.

همچنین، فرزاد فرزین، آرش، آرمن، علیرضا افشار و مهدی ابراهیمی نژاد، در آهنگسازی قطعات این آلبوم نقش داشته اند. تنظیم بر عهده مسعود جهانی، تایماز اطاعتی، سعید زمانی، بهروز علیاری، اشکان آبرون، مهدی ابراهیمی نژاد، مهرشاد خنج، مهران خالصی، آرتین زمانی، محمد شاکر و مهران خلیلی بوده و در بخش میکس و مسترینگ مسعود جهانی، مهرشاد خنج، سعید زمانی، محمد فلاحی، آرش پاکزاد، محمد فلاحی، مهدی ابراهیمی نژاد، مهران خالصی، محمد فلاحی و حسین پور معصومی همکاری داشته اند.

کنسرت گروه شیلر پس از یک سال به سرپرستی فن دیلن در سالن همایش های وزارت کشور در سه سانس برگزار شد. فن دیلن در نشست خبری پیش از برگزاری کنسرتش اعلام کرد که موسیقی ایران در کشورش و به طور کل در اروپا شناخته شده است و از زمانی که برای نخستین بار در ایران اجرای موسیقی داشته است، به دلیل استقبال بی نظیر حضار، به فکر اجراهای بیشتر در ایران بوده است.

در آخرین ماه سال، تقریبا تمام سالن‌ها پر بودند و هر شب شاهد برگزاری کنسرت‌های مختلف بودیم.

 

انتهای پیام/

 

اسفند ماه چه اتفاقاتی در موسیقی ایران رخ داد؟

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.