معیارهای تشخیص رجل سیاسی برای نامزدهای ریاست جمهوری مشخص شد+ جزییات

سخنگوی شورای نگهبان معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی برای نامزدهای ریاست جمهوری را تشریح کرد.

معیارهای تشخیص رجل سیاسی برای نامزدهای ریاست جمهوری مشخص شد+ جزییاتبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در آخرین نشست خبری شورای نگهبان معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری را تشریح کرد.

کدخدایی اظهار کرد: در اجرای جزء 5 بند 10 سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری که تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری را برعهده شورای نگهبان قرار داده‌ است و با عنایت به بند 9 اصل 110 و 115 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تعاریف، معیارها و شرایط مذکور به شرح زیر در جلسه شورای نگهبان به تصویب رسید.

بر این اساس مطابق ماده 1 تعاریف رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری عبارتند از:

1-رجال مذهبی رجالی هستند که آگاهی لازم به دین اسلام و مذهب تشیع داشته و تدین و تقیدشان به انجام شعائر و مناسک دینی در زندگی فردی و اجتماعی از برجستگی ویژ‌ه‌ای برخوردار باشد، به گونه‌ای که در میان مردم به این خصوصیت، شناخته و مشهور باشند.

2- رجال سیاسی، رجالی هستند که قدرت تحلیل و درک آنها از مسائل و پدیده‌های سیاسی به جهت آگاهی عمیق‌شان از مسائل سیاسی_ اجتماعی اعم از داخلی و بین‌المللی و حضورشان در صحنه‌های سیاسی به نحوی باشد که همواره مصالح نظام اسلامی و معیارهای اصیل انقلابی در عملکرد آنها لحاظ شده باشد، به گونه‌ای که در میان مردم به این خصوصیت شناخته و مشهور باشند.

3- مدیر ، شخصی است برخوردار از شایستگی‌های ذاتی و اکتسابی لازم از نظر دانش و مهارت، شخصیت و نگرش‌های فردی و تجربه که توانایی شناخت و استفاده بهینه از منابع انسانی و مادی در کشور را حداکثر بهره‌وری و در راستای مأموریت، رسالت و اهداف کلان نظام و ارزش‌های حاکم بر جامعه داراست و سوابق او حاکی از موفقیت وی در صحنه‌های مدیریتی و کلان باشد.

4- مدبر، شخصی است که از توانایی پیش‌بینی و عاقبت‌اندیشی نسبت به امور، مبتنی بر عقلانیت و دانش صحیح برای اداره امور کشور برخوردار باشد و در بحران‌ها قدرت حل مشکلات و برون‌رفت از آنها را به نحو شایسته داشته باشد.

گفتنی است، براساس ماده 2 شرایط و معیارهای لازم جهت تشخیص رجل سیاسی_ مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری عبارتند از:

1-سوابق کاری و قابل ارزیابی در فعالیت‌های مذهبی و سیاسی از قبیل مکتوبات، سخنرانی‌ها و اعلام مواضع.

2- سوابق کافی و قابل ارزیابی در تصدی برخی مسئولیت‌ها و مدیریت‌های کلان.

3- سلامت و توانایی لازم جهت ایفای مسئولیت‌های ریاست جمهوری.

4- سن متناسب با انجام مسئولیت‌های ریاست جمهوری.

5- صلاحیت علمی لازم جهت ایفای وظایف ریاست جمهوری.

6- ارائه برنامه‌ها و خط‌مشی‌های اجرایی در چارچوب صلاحیت و اختیارات قوه مجریه مبتنی بر اسناد بالادستی از جمله قانون اساسی و سیاست‌های کلی نظام

7- معرفی مشاوران جهت تشریح برنامه‌ها و توان مدیریتی و برنامه‌ها

8- عدم محرومیت از حقوق اجتماعی و فقدان سابقه محکومیت کیفری موثر

9- عدم محکومیت قطعی کیفری به جرائم اقتصادی از جمله کلاهبرداری، رشاء و ارتشاء، اختلاس، تبانی در معاملات دولتی، پولشوئی، اخلال در نظام اقتصادی کشور.

10- وابسته نبودن به گروه‌های غیرقانونی و عدم محکومیت اقدام علیه جمهوری اسلامی ایران و فقدان سوابق سوء امنیتی از جمله در فتنه سال 1388.

11- عدم وابستگی به رژیم گذشته و موثر نبودن در تحکیم آن.

گفتنی است، براساس تبصره 1 داوطلبان موظفند مدارک مثبته جهت احراز شرایط را هنگام ثبت‌نام ارائه نمایند.

همچنین به موجب تبصره 2 موارد مذکور در ماده 2 اماره‌ای مبنی بر شناسایی اولیه توانایی و شایستگی داوطلبان در مرحله ثبت‌نام بوده و اعتراض داوطلبان نسبت به عدم ثبت‌نام آنان، در شورای نگهبان مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

براساس تبصره 3 شورای نگهبان می‌تواند به منظور احراز شرایط داوطلبان ریاست جمهوری ضمن استعلام از مراجع ذی صلاح اقدام به تحقیقات مورد نیاز و بررسی‌های مستقل کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۸ ۲۶ اسفند ۱۳۹۶
شهدا شرمنده ایم
آخرین اخبار