صالحی در گفت‌وگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد:

توسعه آبزی پروری، راه حلی برای کاهش وابستگی به درآمد‌های نفتی

رئیس سازمان امور شیلات گفت: توسعه آبزی پروری و پرورش ماهی در قفس، در توسعه صادرات غیرنفتی جایگاه ویژه‌ای دارد.

تاجداری/گزارش عید//توسعه آبزی پروری راه حلی برای کاهش وابستگی به درآمد های نفتیحسن صالحی رئیس سازمان امور شیلات و معاون وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به تحلیل عملکرد سازمان در زمینه اقتصاد مقاومتی، موفقیت ها و چالش های پیش رو در این زمینه پرداخت.

افزایش رشد میگو  امری مهم در تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی

باشگاه خبرنگاران جوان: عملکرد سازمان در زمینه اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال را چگونه ارزیابی می کنید؟

صالحی: براساس برنامه ششم توسعه، تعهد سازمان شیلات در سال اول  برنامه تولید یک میلیون و 50 هزارتن آبزی بود که خوشبختانه این میزان با افزایش 10 درصدی تا پایان سال 96 به یک میلیون و 150 هزارتن رسید.

از مجموع یک میلیون و 150 هزارتن تولید آبزی حدود 471 هزارتن از این میزان مربوط به آبزی پروری و مابقی صید و صیادی است. قطعا باید بدانیم که تلاش متعددی توسط صیادان در بخش تن ماهیان صورت گرفته است، به طوریکه صیادان قشم و جاسک توانستند متوسط برداشت خود از شناورها را افزایش دهند.

بی شک رشد قابل توجه در زمینه پرورش و صادرات میگو را می توان یکی از سیاست های سازمان در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی برشمرد چرا که تولید در سال 96 با رشد 25 درصدی از 22 هزارتن به 32 هزارتن ارتقا یافت که این امر بیانگر جایگاه مناسب کشور در زمینه تولید میگو است.

با توجه به آنکه پرورش میگو با استفاده از آب شور دریا و در مناطقی که فعالیت کشاورزی دیگر وجود ندارد، اتفاق می افتد؛ بنابراین پرورش میگو در توسعه صادرات غیر نفتی جایگاه ویژه ای دارد که این امر مصداق بارز اقتصاد مقاومتی است.

ضرورت توجه جدی به پرورش ماهی در قفس

باشگاه خبرنگاران جوان: آخرین وضعیت پرورش ماهی در قفس به عنوان اولویت اصلی سازمان در راستای تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی را شرح دهید؟

صالحی: براساس ابلاغیه اقتصاد مقاومتی در زمینه تولید پرورش ماهی در قفس باید گفت که این امر در اکثر استان های ساحلی انجام شده و خلأ در این زمینه احساس نمی شود.

محدودیت منابع آبی، فرصت مناسبی برای پرورش ماهی در قفس ایجاد کرده تا با استفاده حداکثری از امکانات و توانمندی خدادادی بتوانیم گامی در راستای امنیت غذایی و تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی برداریم. با توجه به زیرساخت های فراهم شده در زمینه پرورش ماهی در قفس پیش بینی می شود که میزان تولید تا پایان برنامه ششم توسعه به 200 هزارتن برسد.

با وجود آنکه بانک کشاورزی با کار پرورش ماهی در قفس آشنا شدند، بدین منظور به تعدادی از بهره برداران تسهیلات بانکی پرداخت شد تا آنها بتوانند در سال آینده با قوت به کار خود ادامه دهند.

محدودیت واردات آبزیان، نگرانی تولیدکنندگان را بر طرف کرد

باشگاه خبرنگاران جوان: در بخش ماهیان گرم آبی چه چالش ها و مشکلاتی وجود دارد؟

صالحی: در بخش ماهیان گرم آبی و سردآبی در نیمه اول سال 96 به سبب حضور داعش در عراق، تولیدکنندگان و صادرکنندگان با مشکلات متعددی روبرو شدند چرا که بخش عمده صادرات ماهیان گرم آبی به این کشور صورت می گیرد که محدودیت صادرات موجب شد قیمت قزل آلا و کپور متناسب با تورم رشد نداشته است.

البته در نیمه دوم سال گذشته با از بین رفتن غده سرطانی داعش، قیمت ماهیان سردآبی و گرم آبی در بازار بهبود یافت که این امر در کنار اعمال محدودیت واردات برخی آبزیان موجب شد تا حدودی نگرانی تولیدکنندگان مرتفع شود.

رشد قابل توجه تولید خاویار در کشور

باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به ممنوعیت صید ماهیان خاویاری، آخرین وضعیت در زمینه پرورش این ماهی را شرح دهید؟

صالحی: سال گذشته تولید ماهی خاویاری رشد قابل توجهی داشت، به طوریکه از 90 مزرعه خاویار پرورشی حدود 4 تا 4.5 تن تولید داشتیم که پرورش دهندگان بخشی از این میزان را برای مدیریت بازار برداشت نکردند.

از مجموع تولید خاویار حدود یک تن به بازارهای هدف صادر خواهد شد، چرا که خوشبختانه فضای مناسبی برای مصرف گوشت ماهیان خاویاری در داخل ایجاد شده است.

صیادان غیر مجاز دردسرساز شدند

باشگاه خبرنگاران جوان: آخرین وضعیت صید و صیادی در بخش دریای خزر و خلیج فارس توضیح دهید؟

صالحی: سازمان شیلات تمامی انرژی خود در سال های اخیر بر روی تمرکز بر تثبیت میزان صید و اشتغال گذاشته و اقداماتی در این راستا انجام داده است، همچنین سند ماهیگیری مسئولان سازمان خاروبار جهانی را امضا کردیم و خوشبختانه با طرح دریا بست در استان بوشهر نتایج خوبی در بحث رشد میگو دریایی داشت .

نبود مقررات صید توسط صیادان غیر مجاز یکی از چالش های پیش روی سازمان شیلات است که این موضوع آسیب جدی به ذخایر وارد کرده است. بنابراین موضوع صید در اعماق 200 تا 250 متر در فاصله 10 مایل ساحل دریای عمان را آغاز کردیم که با صیادان سنتی تلاقی نداشته باشد، ضمن آنکه بر تمامی شناورها دستگاه کنترل کننده نصب کردیم که این امر نگرانی صیادان سنتی در شرق استان هرمزگان را مرتفع کرده است.

انتقاد از سرانه پایین مصرف ماهی در کشور

باشگاه خبرنگاران جوان: درباه آخرین مقایسه سرانه مصرف ماهی ایران با دیگر کشورها توضیح دهید؟

صالحی: کاهش سرانه مصرف آبزیان در کشور یکی از چالش های جدی در حوزه آبزی پروری می دانیم، چرا که با وجود نقش آبزیان در سلامت آحاد جامعه، سرانه مصرف داخل کشور تنها 11 کیلو بوده و در حالیکه متوسط مصرف جهانی 20 کیلو است. از دو سال گذشته جهت افزایش سرانه مصرف، سازمان شیلات اقدام به برگزاری طبخ جشنواره غذاهایی دریایی در استان های مختلف کرده است.

در بخش آبزی پروری کمترین وابستگی به خارج داریم

باشگاه خبرنگاران جوان: برای توسعه صادرات آبزیان چه اقداماتی انجام شده است؟

صالحی: با اقداماتی نظیر توسعه صنایع بسته بندی، ایجاد زیرساخت های حمل و نقل در صدد تسهیل در صادرات هستیم، چرا که کشور از حیث تولید و صید آبزی از پتانسیل بالایی برخوردار است. امروز در بخش آبزی پروری کمترین وابستگی به خارج از کشور داریم و به جرئت می توان گفت میزان وابستگی بیش از یک تا دو درصد نیست.

بنابر آخرین آمار ده ماهه گمرک در سال 96، صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل خود 40 درصد از نظر ارزشی رشد داشته است که این افزایش شامل میگو، ماهی و برخی گونه های غیرخوراکی نظیر ماهی مرکب و یال اسبی است؛ در حالیکه در همین بازه زمانی 25 درصد واردات کاهش یافته که این دو امر در کنار یکدیگرناشی از تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی و نگاه به ظرفیت درون نگری است.

 توسعه پرورش ماهی در قفس برنامه اصولی پیش روی سازمان

باشگاه خبرنگاران جوان: چه برنامه هایی در سال های آتی در حوزه شیلات وجود دارد؟

صالحی: توسعه پرورش ماهی در قفس با رویکرد استفاده آب دریاها، رشد تولید میگو با هدف صادرات و پرورش ماهیان خاویاری یکی از برنامه های اصولی پیش روی سازمان به شمار می رود. با توجه به توسعه مکانیزاسیون، افزایش تولید در واحد سطح و نگاه ویژه به پرورش ماهی در قفس انتظار می رود که سیاست های سازمان در برنامه ششم توسعه تحقق یابد.

اعتبار 12 میلیارد تومانی برای پرورش دهندگان خُرد

باشگاه خبرنگاران جوان: تسهیلات با چه نرخی در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد؟

صالحی: یک نوع تسهیلات برای مکانیزاسیون با نرخ بهره 17 تا 18 درصد در اختیار بهره برداران قرار می گیرد، به طوریکه تا پایان سال گذشته 80 میلیارد تومان اعتبارات در اختیار بهره برداران قرار گرفت. برای تولید ماهی و سرمایه گذاری در پروژه پرورش ماهی در قفس ترکیبی از تسهیلات صندوق توسعه ملی و منابع داخلی بانک ها بانرخ بهره 15 تا 16 درصد در اختیار پرورش دهندگان قرار می گیرد و این نرخ در مناطق کمتر توسعه یافته 2 تا 3 درصد کمتر است.

براساس تفاهم نامه سازمان شیلات با صندوق مهر کارآفرین، تسهیلاتی بالغ بر 12 میلیارد تومان با نرخ قرض الحسنه در اختیار پرورش دهندگانی که فعالیت خرد داشتند، قرار گرفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار