نیمه اول عید در پادگان یا نیمه دوم ؟

نیمه اول عید در پادگان یا نیمه دوم ؛ این جمله حرف این روزهای سربازان در پادگان های سراسر کشور برای رفتن به مرخصی در تعطیلات نوروزی است

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،سال پیش همون موقع ها بود که دوران خدمت سربازی را در یکی از یگان های اصفهان  می گذراندم و یکی از مباحثی که در پادگان بین سربازان زیاد رد و بدل می شد این بود که نیمه اول عید به مرخصی می روی یا نیمه دوم ؟؟

در واقع فرماندهان یگان ها انتخاب مرخصی نیمه اول را به عهده خود سرباز گذاشته بودند و نیمی از سربازان در هفته اول عید در پادگان می ماندند و نیمی دیگر در نیمه دوم .

این موضوع از خاطرات زیبای من از دوران سربازی است و هیچگاه یادم نمی رود در آسایشگاه که بحث نیمه اول و دوم داغ داغ بود وقتی که سربازی به سرباز دیگه می گفت آش خور تو سال دیگه هم  عید اینجایی و به قول سربازها تو مخی می رفت ؛ خلاصه بحث اون قدر جدی شده بود که سربازهای شهرستانی به سربازهای اصفهانی و بومی گله می کردند که شما هر موقع که بخواهید در کنار خانواده اید و اجازه دهید ما سال تحویل کنار خانواده باشیم.

البته بعضی از سربازها هم  دوست داشتند 13 به در محل زندگی خودشان باشند تا راحت تر بتوانند بساط جوجه و کباب همنشینی با دوستان و خانواده را راه بندازنند.

من پارسال هفته دوم عید در پادگان حضور یافتم و 13 را در کنار سربازان نیمه دومی تجربه کردم دور از هیاهوی شهر بودیم ؛ ابتدا ناراحت و غمگین بود اما زمانی که فضای پارک و 13 به در در پادگان ایجاد کردیم دور هم جمع شدیم.

عده ایی ازسربازان هم لحظه ی سال تحویل کنار هم هستند؛ این لحظه شیرین تر از هر موقع دیگری است سفره های هفت سینی که با سلیقه های مختلف چیده می شود.

مهدی را به یاد دارم که  با لباس مقدس سربازی در حال انتخاب ماهی قرمز بود و محمد که سمنو را خریده بود و سفره ایی که یواش یواش چیده می شد ؛ آدمک کوچک سرباز نیز به عنوان یکی دیگر از سین های سربازی در سفره جلوه می کرد.

در مشاغل و حرفه های دیگری نیز به اقتضای شغلشان بسیار دیده می شود که سفره هفت سین همکاری انداخته شود و به جای اینکه در کنار خانواده باشند در کنار همکاران سال جدید را آغاز می کنند از همکاران صدا وسیمایی گرفته تا آتش نشانان و  پرستاران ، پزشکان ، پلیس و حافظان امنیت و سربازان که بخشی از عمده ای از حافظان امنیت در گوشه و کنار این کشور تشکیل می دهند.

امسال که دیگر سرباز نیستم همچنان به یاد خاطرات پارسال تصمیم گرفتم سری به دوستان قدیمی و سربازان جدید بزنم و حال و هوای عید را  ازآنها جویا شوم.

از درب پادگان که می گذرم سربازانی را می بینیم که لباس شخصی پوشیده و کوله ی خود را بسته اند به سمت پایانه های مسافربری در حرکت اند؛ عده ای هم هنوز در حال چانه زنی برای مرخصی خود هستند.

فرشید سربازی که برگه رهایی خدمتش در دستش بود از خاطره 13  به در سال قبل بالای برجک برایم گفت و زمانی که از باران شدید خیس شده بود و نظاره گر مردمی بود  پس از باران در پی جمع کردن وسایل خود و رفتن به سمت منازل خود بودند.

  حسین  از خاطره عید نوروز در پادگان برایم گفت : ابتدا و انتهای خدمتم به عید نوروز خوردم و  منم این عید را دوست داشتم پیش خانوادم باشم و مثل همه آدمای دیگه، اون سال برای چند روز اول عید به من مرخصی ندادند و مرخصی من به چند روز بعدی افتاد ، باید می موندم اصفهان ؛روز آخرسربازای  دیگه قبل از رفتن اومدن و عید رو پشاپیش به هم تبریک گفتیم و من حس غربتم داشتم.

وی  بیان کرد در زمان چیدن سفره هفت سین به یاد قبل از خدمت که همیشه چند تا سین رو خودم جور می کردم به رضا گفتم میخوای هفت سین  رو چهارده سین کنم واست؟  فکر کرد شوخی می کنم، رفتم و همه جا رو گشتم و با ۹ تا سین اضافه برگشتم و سفره رو ۱۶ سین کردم.

احمدی جامعه شناس و کارشناس مسائل اجتماعی در پاسخ به این سوال که تغییر محیط خانواده و حضور در محیط پادگانی به خصوص در ایامی مانند سال تحویل و تعطیلات نوروزی چه قدر می تواند در آینده فرد موثر باشد می گوید دوران سربازی بهترین زمان برای تمرین در برابر سختی های  پیشرو در زندگی هر فردی است ؛ فردی که در دامان خانواده بزرگ شده و استقلال نداشته و در هر مقطع زمانی همه چیز برایش فراهم شده است و به یکباره در محیطی قرار می گیردکه می تواند استقلال خود را حفظ کند.

نیمه اول عید در پادگان یا نیمه دوم ؟

وی می افزاید: سربازان باید خود را به محیط جدید وقف بدهند و احساسات خود را کنترل کنند و برای برطرف کردن دلتنگی خود محیط را به شکلی کنند که همان شرایطی که در خانه بوده اینجا نیز ایجاد شود ؛ سربازها می توانند با چیدن سفره هفت سین و
 دور همی های شاد و دوستانه همان فضای نوروز را  در پادگان ایجاد کنند که قطعا ایجاد این فضا در سال آینده تبدیل به خاطره شیرین برای آنها خواهد شد و می توانند همین تجربه خوشایند را به فرزندان خود نیز منتقل کنند.

سفره هفت سین سربازان در کنار فرماندهان

به سراغ حجت الاسلام و المسلمین سید عباس قریشی هماهنگ کننده عقیدتی سیاسی ارتش در منطقه اصفهان رفتم و از وی پرسیدم نیروی زمینی ارتش برای لحظه سال تحویل چه برنامه هایی در نظر دارد .

حجت الاسلام قریشی گفت : امسال در یگان های مختلف ارتش همراه با فرماندهان حضور می یابم و  سال نو در کنار آنان خواهیم تا احساس غربت به آنان دست ندهد و سفره های هفت سینی محیا شده تا در همه یگان ها پهن شوند و سربازان در کنار هم سال نو را تحویل کنند.

وی گفت : برای یگان نیز شیرینی ، آجیل و میوه خریداری شده و تا در این زمینه کمبودی نداشته باشند و پیش بینی وسایل مورد نیاز آنها در این زمان شده است .

نیمه اول عید در پادگان یا نیمه دوم ؟

شاید سربازان عزیز و یا خانواده های آنان در هنگام خواندن این گزارش بغض راه گلویشان را ببند اما این جمله را همه آنهایی که تجربه خدمت داشته اند می گویند خاطرات شیرین خدمت سربازی برای همیشه باقی می ماند و هر بار در زندگی شخصی پس از دوران خدمت سربازی خواهی گفت ای کاش در پادگان بودم.

 

گزارش از سید امیر مهدی ساب چیان 

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۳:۲۲ ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
خوشی ندیدیم تو این خدمت چقدر با آب و تاب می گی دلت خوش است
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۱:۳۰ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
خوش بحالتون عیدرو نمیه ی اول و دوم کردید هرکدوم یه نمیه رو پیشه خانوادتونید منکه دوسال پشت سرهم کل عید رو تو پادگان موندم فرماندها فقط سربازی بومی رو میفرستاد مرخصی تو عید