ساداتیان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

تثبیت برتری ایران در منطقه با شکست داعش در عراق و سوریه

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: ایران در منطقه وضعیت برتر دارد و این وضعیت در موضوع شکست داعش در عراق و سوریه آشکار است.

///ساداتیانجلال ساداتیان کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار تحولات منطقه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره اظهارات اخیر ولیعهد عربستان در خصوص عدم توانمندی نیروهای مسلح ایران، افزود: ولیعهد عربستان جاه طلبی‌هایی دارد و می‌خواهد کشورش را به موقعیت برتر در منطقه برساند.

وی اظهار کرد: عربستان در سال‌های گذشته ناکام بوده و این ناکامی به دلیل انتخاب‌های غلط است، زیرا با توسل به نیروهای تکفیری تندرو حیثیت بین المللی خود را از بین برده در عین حال از این طریق قصد دارد با نیروهای ایران مقابله کند، لذا تصور می‌کند با خشونت بیشتر، حمایت از القاعده و یا ایجاد داعش می‌تواند به اهدافش دست پیدا کند.

ساداتیان ادامه داد: اوباما در دوران ریاست جمهوری خود عملا عربستان را نفی کرد و در این زمان رابطه دو کشور به پایین‌ترین حد خود رسید. این تنش تا جایی ادامه یافت که حتی ملک عبدالله در اظهاراتی به وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که آمریکا به ایران نزدیک شده و عربستان را کنار گذاشته است.

کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: اوباما در پاسخ به عربستان اعلام کرد با خشونتی که در پیش گرفته و حمایت از امثال داعش، درواقع جنایت را از خود نشان داده و این موضوع حیثیت عربستان را از بین برده است.

وی بیان کرد: تنش آمریکا و عربستان در دوران ریاست جمهوری اوباما به جایی رسید که نتانیاهو به آمریکا رفت تا روابط دو کشور را بهبود دهد ، لذا با وجود چنین شرایطی می‌توان گفت که آمریکا در زمان اوباما منطقی‌تر با مسائل منطقه برخورد کرد.

ساداتیان با بیان اینکه با روی کار آمدن ترامپ، امید جدیدی برای تقویت روابط آمریکا و عربستان میان حکام سعودی ایجاد شده و نقطه اشتراکی میان دو کشور به وجود آمده است، گفت: نتانیاهو و محمد بن سلمان که عملا قدرت را در غیاب پدر به عهده گرفته است، ایران را دشمن مشترک خودشان می‌دانند به همین دلیل به یکدیگر نزدیک شدند تا بتوانند با ایران برخورد کنند، اما آنها در واقع توان برخورد با ایران را ندارند و از طریق تبلیغات می‌کوشند دیگر کشورها را با خود همراه کنند.

کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: برخی کشورها قصد دارند با اتکا به توان نظامی آمریکا، سرمایه عربستان و نقشه‌های اسرائیل، با ایران برخورد جدی داشته باشند یا کشورمان را متوقف کنند، لذا اظهارنظرهایی که مطرح می‌شود جنبه تبلیغاتی دارد در حالی که ایران در منطقه وضعیت برتر دارد و این وضعیت در موضوع شکست داعش در عراق و سوریه آشکار بوده است.

وی تصریح کرد: ائتلاف ایران، روسیه و نیروهای محلی عراق و سوریه توانست وضعیتشان را در منطقه تثبیت کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار