شادگان و جاذبه خانه های شناور در میان آب

یکی از مناظر طبیعی و زیبای جنوب استان خوزستان تالاب بین المللی شادگان است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شادگان، در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: شهرستان شادگان 58 کیلومتر مرز دریایی دارد که همین امر سبب وجود مناطق طبیعی زیبایی در سطح شهرستان شده است.این تالاب در جنوب غربی ایران و جنوب جلگه خوزستان، حد فاصل شهرستان‌های شادگان، آبادان، ماهشهر تالاب شادگان قرار دارد.

شادگان و جاذبه خانه های شناور در میان آب

وی افزود: تالاب شادگان یکی از تالاب های مهم بین المللی شناخته شده که علی رغم تنوع زیستی غنی و جاذبه های گردشگری فراوان، متاسفانه هنوز در كشور و حتی استان خوزستان ناشناخته مانده است.

شادگان و جاذبه خانه های شناور در میان آب

آلبو خنفر بیان کرد: در روس‍ت‍‍ای رگبه که روس‍ت‍ای هدف گردشگری است پروژه ای در حال اجراست و تا کنون فاز نخست آن که شامل ساخت جاده دسترسی ، محوطه، سرویس بهداشتی، آلاچیق و نمازخانه است به اتمام رسیده و برای تکمیل کل پروژه بعد از عید پیمانکار معرفی خواهد شد.

شادگان و جاذبه خانه های شناور در میان آب

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شادگان، عنوان داشت: در دل تالاب جزیره ای وجود دارد که که 30 آلاچیق در آن مستقر است همچنین خارج از آن سرویس بهداشتی ، پارکینگ ، مسجد ، استراحتگاه ، مضیف سنتی و موزه حیات وحش وجود دارد.

عبدالله آلبو خنفر، ادامه داد : هر سال در تالاب علاوه بر مسابقات قایق سواری و بازی های محلی بازارچه سوغات محلی و صنایع دستی نیز راه اندازی می گردد که گردشگران می توانند در این بازارچه ها از سوغاتی های پر محتوای شادگان بهره گیرند از جمله این سوغاتی های خرماهای معروف شادگان است.

شادگان و جاذبه خانه های شناور در میان آب

آلبوخنفر افزود: بیشترین تعداد کارگاه های بسته بندی خرما ایران در شادگان است که خرماهای مرغوب آن خواص درمانی نیز دارند و به نقاط مختلف دنیا نیز صادر می گردند.

شادگان و جاذبه خانه های شناور در میان آب

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شادگان، داشت: ماهی تالابی ، صیفی جاتی همچون بامیه ، خربزه ، لوبیا سبزیجات محلی ، خریط که از نی تالاب گرفته می شود و نان زرد که نوعی شیرینی از دیگر سوغاتی های شادگان است.

شادگان و جاذبه خانه های شناور در میان آب

آلبوخنفر ادامه داد: ساکنان بومی تالاب شادگان دارای صنایع دستی زیبایی همچون عبا بافی، جاجیم بافی، حصیر، سبد و بوریا هستند که در صورت توجه به این امر علاوه بر اشتغالزایی می توان هنر آنان را به نمایش گذاشت.

وی گفت: در نوروز سال گذشته 157 هزار نفر از تالاب دیدن کردند البته فصل گردشگری تالاب از مهرماه تا فروردین ماه هر سال است که در این ایام تالاب علاوه بر گردشگران داخلی پذیرای گردشگران خارجی نیز می باشد.

شادگان و جاذبه خانه های شناور در میان آب

همچنین ناصر کاملی زاده ، کارشناس گردشگری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شادگان در خصوص تنوع گونه های جانوری در این تالاب بیان داشت: گونه های زیستی تالاب شادگان متنوع است اما مهم‌ترین آن ها دلفین بینی بطری می باشد که این حیوان با حرکات نمایشی زیبا و بسیار دیدنی در دهانه خلیج فارس و خور موسی به راحتی قابل مشاهده است.

وی افزود: پرندگان مهاجر پناهگاه حیات وحش شادگان انواع اردک، مرغابی، غاز، قره غاز، پلیکان و فلامینگو می باشد.همچنین از ۴۹۵ گونه پرنده شناسایی شده در کشور ۱۵۴ گونه آن در این تالاب وجود دارند که اردک مرمری و گیلانشاه خالدار از پرندگان نادر جهان محسوب می شوند.

 

کاملی زاده عنوان کرد: از انواع دیگر پرندگان نیز می توان از میوه خور، لیکوتالابی، چنگر، انواع کاکائی، خروس کولی، فلامینگو، تنجه و خوتکا و غیره یاد کرد.

کارشناس گردشگری این اداره ادامه داد: حدود ۳۶ گونه ماهی در این تالاب شناسایی شده که مهم ترین آن ها ماهی بنی، حمری، گتان، برزم‌، شیربت‌، شلج‌، هامور، کپور معمولی، کپور رنگی و کپور سرگنده‌ و کپور آینه‌ای، بیاح‌، شانک، پیکو، کفشک ماهی و ماهی صبور می باشند، البته ماهیان‌ و آبزیان‌ غیر قابل‌ مصرف‌ مانند گربه‌ ماهی، بوشلمبو، مارماهی و کوسه‌ ماهی در نقاط‌ مختلف‌ آبی منطقه‌ نیز یافت می شود.

ناصر کاملی زاده ، کارشناس گردشگری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شادگان تصریح کرد: ازاویار سلام، لویی، نیلوفر آبی و جگن نیز گونه های مهم گیاهی و گراز، گربه جنگلی، شنگ و گرگ از جمله جانداران این منطقه هستند.

تالاب شادگان باقیمانده از تالاب بسیار بزرگی است که زمانی تا هورالعظیم در مرز عراق ادامه داشته و احتمال می رود بخش دور افتاده و جدا شده ای از مجموعه تالاب ها گسترده و به هم پیوسته بین النهرین باشد.

م‍ن‍‍اظر این تالاب در ف‍ص‍ل ب‍‍ه‍‍ار و اواخ‍ر زمستان دی‍دن‍‍ی تر می شوند پس این فرصت را از دست ندهید.

انتهای پیام/و

تالاب شادگان جاذبه  زیبای گردشگری در خوزستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار