هفت تپه کجاست؟

محوطه باستانی که شامل بقايای يک شهر و اجتماع بزرگ مربوط به دوران ايلام ميانه (حدود قرن 14 قبل از ميلاد) بوده و از تپه‌های متعددی تشكيل شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، هَفت‌تَپه یک محوطه باستانی در استان خوزستان ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر شوش واقع شده و مجموعه‌ای از تپه‌های باستانی‌است که شهر تیکنی یا کابناک از تمدن ایلام را درخود جای داده‌است.

گستردگی این محوطه باستانی به مراتب باعث جلب توجه کاوشگران مختلف قرار گرفته‌است.

علی عبدالخانی، سرپرست سایت میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: بر همگان روشن است كه تپه‌ها و محوطه های باستانی بقايای به جا مانده از گذشته هستند كه حفاظت و نگهداری از آن ها برای آيندگان وظيفه هر نسل است.

هفت تپه کجاست؟

وی افزود: متاسفانه گسترش و توسعه فعاليت‌های كشاورزی، صنعتی و زير بنايی هميشه تهديدی برای تخريب تپه‌ها و محوطه‌های باستانی بوده و هست. از اين رو تعيين عرصه و حريم محوطه‌های باستانی و ثبت آن ها يكی از معدود راه های قانونی است كه به توان بصورت رسمی از توسعه فعاليت‌های كشاورزی و صنعتی در محوطه‌های باستانی جلوگيری كرد.

عبدالخانی ادامه داد: در همين راستا با تلاش پايگاه ميراث جهانی چغازنبيل و هفت‌تپه فاز يک تعيين عرصه و حريم محوطه باستانی هفت‌تپه به سرپرستی علی زلقی به انجام رسيد و مرحله نهایی آن در شرف تصويب مي‌باشد.

معرفی مركز مطالعات پايگاه ميراث جهاني چغازنبيل و هفت‌تپه

ساختمان موزه آثار تاريخي چغازنبيل و هفت‌تپه

كاوش‌های محوطه تاريخی هفت‌تپه از سال 1344 به سرپرستي عزت‌الله نگهبان آغاز شد.

پس از گذشت 5 سال از شروع حفاري‌ و بدست آمدن يافته‌های ارزشمند باستان‌شناسي،‌ لزوم ايجاد يک موزه به منظور نمايش آثار باستانی مكشوفه و رابطه آن با محل كشف احساس گرديد به همین منظورهيئت حفاری با همكاری شركت ملي نفت ايران، وزارت فرهنگ و هنر، سازمان برنامه، استانداری خوزستان و طرح نيشكر هفت­تپه در سال 1349 ساخت موزه را آغاز و در بهار 1352موفق به تأسیس آن جهت نمايش آثار مكشوفه در جوار محوطه باستانی گرديدند.

هفت تپه کجاست؟

همچنین عاطفه رشنویی، مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت:  موزه آثار تاريخی چغازنبيل و هفت­ تپه با الهام از سبك خاص معماری ايلامی محوطه‌های هفت­ تپه و چغازنبيل، به ويژه از نظر طاق‌های هلالی ساخته شد. از سال 1359 و همزمان با آغاز جنگ تحميلی،‌ فعاليت‌ موزه متوقف شد.

وی افزود: با آغاز به كار مجدد فعاليت موزه در سال 1377 تحت عنوان مركز مطالعات پايگاه ميراث جهانی چغازنبيل و هفت‌تپه،‌ ساماندهی سالن‌های موزه و راه‌اندازی بخش‌های مورد نياز ديگر صورت گرفت. در حال حاضر ساختمان موزه دارايی بخش‌های زير می باشد.

سالن‌های نمايش

عاطفه رشنویی اظهار کرد: سالن ارائه نتايج تحقيقات، محل نمایش پوسترهای مطالعاتی در زمینه‌های مختلف پژوهشی مرتبط با محوطه‌هايی تاريخی چغازنبيل و هفت‌تپه و بعنوان اولين سالن ورودی موزه مي‌باشد.

هفت تپه کجاست؟

وی ادامه داد: بر اين اساس بازديد كننده می تواند با كسب آگاهی از نتايج تحقيقات اخير در زمينه‌های تخصصی باستان‌شناسی،‌ حفاظت و مرمت، معماری، ‌مواد و مصالح،‌ محيط شناسی،‌ مردم شناسی و غیره اطلاعات مورد نياز خود را جهت ورود به سالن نمايش آثار بدست آورد.

رشنویی عنوان کرد: سالن‌هاي نمايش آثار تاريخی  دارای  2 سالن، 9 ويترين نمايش، تعدادی اشياء تاريخی به نمايش گذاشته شده بر روی سكوها و 5 ماكت از محوطه‌های چغازنبيل و هفت‌تپه می‌باشد.

هفت تپه کجاست؟

اشياء به نمایش گذاشته شده اين سالن‌ها شامل كتيبه‌های گلی و آجری ، پیکرک‌ها، اشیاء مفرغی، اشياء شیشه‌ای، انواع ظروف، گور خمره‌ها و تابوت ها، مجسمه شیر عقاب و اشیاء سنگی می باشد.

لازم به ذكر است كه اشياء موزه بر اساس دوره‌های تاريخي از هزاره پنجم ق. م آغاز شده و تا دوره های اشكانی ساسانی ادامه مي‌يابد.

در طول ساليان گذشته با توجه به انجام كاوش‌های جديد و به دست آمدن يافته‌های باستان‌شناسی، برخی آثار موجود در ويترين‌ها بصورت دوره‌ای به نمايش در مي‌آيد.

هم اکنون این موزه روزانه پذیرای تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است که ایام عید نوروز نیز فرصتی مناسب برای بازید از این موزه و سایر نقاط تاریخی شهر باستانی شوش خواهد بود.

انتهای پیام/و

هفت تپه، اجتماع بزرگ شهری در دوره عیلامیان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.