تاکید موگرینی بر اهمیت حفظ برجام برای اتحادیه اروپا

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشستی خبری در بروکسل بار دیگر بر حمایت اروپا از توافق هسته‌ای ایران تاکید کرد.

تاکید موگرینی بر اهمیت حفظ برجام برای اتحادیه اروپابه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از نشست وزرای خارجه این اتحادیه در بروکسل در یک نشست خبری تاکید کرد: حمایت از توافق هسته‌ای ایران اهمیت بسیار زیادی برای اتحادیه اروپا دارد. ما از اجرای کامل توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کنیم و در حال حاضر انتظار و خواست ما پایبندی همه طرف‌ها به الزامات و تعهدات خود در برجام است.

او تاکید کرد: اولویت راهبردی ما اطمینان از ادامه اجرای برجام است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۱۰ بار پایبندی ایران را تایید کرده است. جمعه پیش میزبان نشست مثبت کمسیون مشترک برجام در وین بودیم که همه طرف‌ها بر اجرای کامل توافق تاکید مجدد کردند. ارزیابی ما با بیست و هشت عضو (اتحادیه اروپا) این بود که اجرای کامل این توافق از سوی همه طرف‌ها اهمیت راهبردی دارد.

موگرینی افزود: در نشست امروز درباره اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران بحث نشد و ما راه‌های اجرای توافق هسته‌ای را بررسی کردیم. ما در حال حاضر تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران داریم که به مسائل دیگر مرتبط می‌شوند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین تاکید کرد: از قبل گفته‌ایم که حاضریم درباره نگرانی‌های دیگر درباره ایران گفتگو کنیم اما خارج از چارچوب برجام. بروکسل مصمم به رسیدگی به مسائل منطقه‌ای و موشکی ایران است اما این مسائل باید خارج از برجام حل شوند. هدف ما حفظ این توافق است و تلاش خواهیم کرد نگرانی دوستان آمریکایی را هم برطرف کنیم. 

موگرینی گفت: موضوع بحث امروز ما با وزرای خارجه این بود. در عین حال بسیار مایل هستیم به دیگر مسائلی که در حوزه برجام نیستند رسیدگی کنیم که به صورت خاص اوضاع در سوریه و یمن است که هر کدام به صورت مجزا مورد بحث قرار می‌گیرند.

او تصریح کرد: اختلاف در دیدگاه‌های مختلف و تنوع دیدگاه با ایران امری پوشیده و جدید نیست و در برخی موارد اختلاف‌ دیدگاه‌های ما با ایران بسیار هم جدی است ولی می‌خواهیم این مسائل را در حوزه‌ای جدید و نه در چارچوب ساز و کار اجرای توافق هسته‌ای حل و فصل کنیم. می‌توانم این را بگویم که شاهد مواضع واحد در میز گفتگو‌ها بودم که هدف، حفظ و اجرای توافق و انجام هر آنچه که می‌توانیم بود تا همه طرف‌ها را برای اجرای کامل توافق نگهداریم. همچنین، آماده ایم در صورت لزوم منافع اروپا را نیز در صورتی که تصمیم‌های دیگری گرفته شود، حفظ کنیم.

موگرینی در پاسخ به سوالی درباره ضرب‌الاجل ترامپ درباره اصلاح برجام گفت: ما اتحادیه اروپا هستیم و فقط برروی ضرب‌الاجل‌های خودمان کار می‌کنیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین گفت: مسئله موشک‌های بالستیک ایران مسئله‌ای است که همیشه آن را جدا از برجام، با ایرانی‌ها مطرح می‌کنیم.

وی در پایان در پاسخ به سوالی درباره حضور منطقه‌ای ایران تصریح کرد: بیشتر گفت‌وگوهایی که با وزیر خارجه ایران دارم، درباره سوریه است. درباره یمن هم با ایرانی‌ها گفت‌وگوهایی در سطوح بالا داریم و تصمیم داریم به گفت‌وگوها درباره مسائل منطقه‌ای عمق بیشتری ببخشیم.

انتهای پیام/

اظهارات موگرینی پس از نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۵ ۲۹ اسفند ۱۳۹۶
همه فهميدن نقض برجام مساويه با جنگ جهاني سوم و كنده شدن نسل بشر از روي كره زمين آمريكائيام بهتر از همه ميدونن فقط دارن فيلم بازي ميكنن امتياز بگيرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۸ ۲۹ اسفند ۱۳۹۶
من متوجه نمیشم.
این که ترامپ ضرب الاجل داده و قراره برجام رو لغو کنه و اگرم لغو کرد به اتحادیه اروپا ربطی نداره؟
پس به کی ربط داره جلوی نقض ایشون رو بگیره؟!؟
یه دفه بگو از طرف ترامپ دستور دارم که یکاری کنم خارج شدن امریکا لطمه ای به برجام نزنه خب
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۰۰:۲۹ ۲۹ اسفند ۱۳۹۶
عحب
آخرین اخبار