مرگ آخرین کرگدن نر سفید شمالی کره زمین

با مرگ آخرین کرگدن نر سفید شمالی در سن ۴۵ سالگی، در حال حاضر، فقط دو کرگدن ماده از این نوع در دنیا باقی مانده‌اند.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به گفته مسئولان نگهداری از کرگدن نر سفید شمالی، این کرگدن ابتدا در منطقه حفاظت شده‌ای در کنیا، نگهداری می‌شد که بعد از تحمل ماه‌ها بیماری و وخیم شدن وضعیت سلامتی‌اش، دیروز با تزریق دارو کشته شد. 

با مرگ این حیوان فقط دو کرگدن ماده از این گونه باقی مانده است که دختر و نوه این کرگدن هستند. اکنون همه امیدها به استفاده از روش لقاح مصنوعی(ای وی اف) برای حفظ این گونه در معرض خطر انقراض است. "سودان" که معادل یک انسان ۹۰ ساله سن داشت، آخرین نوع کرگدن سفید شمالی نر بود.

همچنین کرگدن سفید نر دیگری در اواخر سال ۲۰۱۴ میلادی به طور طبیعی مرد و از آن به بعد سودان تنها کرگدن سفید نر دنیا بود. تعداد کرگدن‌ها به دلیل شکار بی‌رویه و غیرقانونی، باعث شد، این حیوان در دهه‌‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی به شدت کاهش پیدا کرد. افزایش شکار این حیوان به دلیل تقاضای زیاد برای شاخ کرگدن است که در طب سنتی چینی برای درمان و در یمن برای ساخت دسته خنجر استفاده می‌شود.

مرگ آخرین کرگدن نر سفید شمالی کره زمین

آخرین کرگدن‌های سفید شمالی در درگیری‌های جمهوری دموکراتیک کنگو در اوایل سال‌های دو هزار میلادی کشته شدند. صندوق جهانی حیات‌وحش از سال ۲۰۰۸ اعلام کرده بود که نسل کرگدن سفید شمالی در طبیعت عملا منقرض شده است. کرگدن سفید سالخورده به بیماری تخریب کننده مفاصل ماهیچه‎ها و استخوان و زخم‌های پوستی مبتلا بود و این موارد تنها دلیل مرگ این حیوان است.

به گزارش مسئولان مرکز حفاظت شده اول پژتا، کرگدن بیمار در 24 ساعت آخر زندگی‌اش قادر به ایستادن نبود و به شدت عذاب می‌کشید و به همین دلیل دامپزشکان او را کشتند.

یکی از مسئولان باغ وحشی در جمهوری چک که سودان تا سال ۲۰۰۹ در آن جا نگهداری می‌شد، می‌گوید: مرگ این کرگدن نماد بی‌توجهی انسان‌ به طبیعت است و همه کسانی که این کرگدن را می‌شناختند از مرگ او اندوهگین شدند. در سال ۲۰۰۹ چهار کرگدن سفید شمالی(دو کرگدن نر و دو کرگدن ماده) باقی مانده بود که از جمهوری چک به مرکز حفاظت شده اول پژتا در کنیا منتقل شدند تا در محیط طبیعی خود بتوانند بهتر زندگی و جفتگیری کنند.

منبع: سی ان ان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بیتا
۲۰:۱۵ ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
چرا انسان ها میتونن انقدر سنگ دل باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۰۲ فروردين ۱۳۹۷
واقعا جالب درکشور یمن که یک کشوراسلامی است از شاخ کرگدن برای دسته خنجر استفاده می کنند ولی درکشور چین کمونیست ازشاخ کرگدن روبه انقراض برای طب سنتی
آخرین اخبار