گزارش بلومبرگ:

فرصت تازه بولتون در سمت مشاور امنیت ملی آمریکا برای نابودی برجام

بلومبرگ در گزارشی نوشت جان بولتون اکنون با تصدی سمت مشاور امنیت ملی آمریکا، فرصت تازه‌ای برای نابودی توافق هسته‌ای ایران خواهد داشت.

فرصت تازه بولتون در سمت مشاور امنیت ملی آمریکا برای نابودی برجامبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان خبرگزاری بلومبرگ با انتشار مطلبی در پایگاه اینترنتی خود نوشت جان بولتون، مشاور امنیت ملی جدید آمریکا، قبلا نیز تلاش کرده بود توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را نابود کند، اما با تصدی این سمت اکنون فرصت تازه‌ای برای تحقق این هدف خواهد داشت.

در این گزارش آمده است:

اگر می‌خواهید بدانید چطور جان بولتون با سیاست خارجی واشنگتن سازگار شد، لابی‌های سال گذشته وی علیه توافق هسته‌ای ایران را در نظر بگیرید. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، تلاش‌های زیادی علیه این توافق انجام داد و به صورت علنی از این که مجبور است پایبندی ایران را به این توافق تایید کند، ابراز نگرانی می‌کرد. اما خروج سریع از این توافق نیز خطر‌های خودش را دارد. مثلا آیا آمریکا می‌تواند بدون همکاری با دست کم متحدانش تحریم‌های ثانویه بر بانک‌ها و شرکت‌های خارجی اعمال کند؟

از زمانی که جامعه اطلاعاتی (آمریکا)، پایبندی ایران را به این توافق تایید کرد، کاخ سفید با مشکلاتی مواجه شد. در نتیجه ترامپ سیاست کنونی را در پیش گرفت: تهدید به خارج شدن از توافق مگر آن که متحدان اروپایی اش با رفع ضعف‌های آن موافقت کنند، به خصوص آن بخش‌هایی که تاریخ انقضا دارند، برنامه‌های موشکی ایران و رژیم ضعیف بازرسی ها. حتی از این راهبرد در واشنگتن نیز چندان استقبال نشد و شاید به این علت که رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه سابق ترامپ بر این عقیده بود که این توافق کارساز است، پس چرا باید سنگ اندازی کرد؟ اما بولتون خواستار این سنگ اندازی بود، گرچه همه در آمریکا موافق این رویکردنبودند.

بولتون با کمک یار قدیمی خود، فرد فلیتز طرحی درباره چگونگی خروج از برنامه جامع اقدام مشترک، برجام، تهیه کرد. اما خروج از این توافق دشوارتر از حرف زدن درباره آن است. بولتون از دولت ترامپ خواست یک راهبرد دیپلماتیک و سیاسی را در پیش بگیرد، اما در عین حال یافته‌هایی را درباره اقدامات ایران در نقض این توافق ارائه دهد. وی همچنین خواستار مشورت درباره این تصمیم با متحدان آمریکا شد؛ اما روسیه و چین تا آخرین لحظه در خارج از حلقه مشورت‌ها نگه داشته شوند.

گزارش بلومبرگ می‌افزاید: بولتون همچنین گزینه‌هایی را مطرح کرد که بسیار به تغییر حکومت (در ایران) نزدیک بود. وی از کاخ سفید خواست تا بحثی را در کنگره به منظور تحت فشار گذاشتن متحدان آمریکا به راه بیندازد تا به حق فرود آمدن هواپیماها و لنگر انداختن کشتی‌های ایران در کشورهایشان پایان دهند. در آن زمان مقامات کاخ سفید گفتند بولتون ترامپ را در جریان این طرح قرار داده است. اما رئیس جمهور آمریکا در نهایت تلاش کرد به جای نابود کردن توافق، آن را اصلاح کند. این در حالی است که ماه آینده، زمانی که بولتون در سمت جدید خود قرار بگیرد، این فرصت را خواهد داشت تا این طرح را بار دیگر به رئیس جمهور ارائه دهد، اما این بار به عنوان مشاور امنیت ملی.
انتهای پیام/

گزارش بلومبرگ درباره تقویت احتمال خروج آمریکا از برجام با اضافه شدن بولتون به کاخ سفید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۰۳ فروردين ۱۳۹۷
این سیاست ترامپ برای ثابت کردن قدرت ایران به کسایی بود که فکر می کنن میتونن به همین راحتی از برجام خارج بشن و این بار هم مظمعن باشید شکست می خورن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۰۳ فروردين ۱۳۹۷
هر غلطی که می خواستید بکنید تا حالا کرده اید دیگر چه غلطی می خواهید بکنید هر کاری که انجام دهید دود ان فقط فقط به چشم امریکا می رود ما از چیزی وحشت نداریم
فقط کاری نکنید دیگی که برای ما نه جوشد می خواهیم سر سگ توش بخوشد
فقط کاری نکنید تا نفت بشود بشکه ای 400 دلار
آخرین اخبار