آموزش و پرورش در بهمن ۹۶؛

آزمون و کتاب کمک درسی در ابتدایی ممنوع شد/ مجوز جذب ۱۸ هزار نیروی جدید

آموزش و پرورش در بهمن ماه با موضوعاتی همچون حذف آزمون وروردی برای دوره ابتدایی و حواشی آن همراه بود.

آزمون و کتاب کمک درسی در ابتدایی ممنوع شد/ مجوز جذب ۱۸ هزار نیروی جدید را گرفتیمبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  آموزش و پرورش در سالی که گذشت با فراز و نشیب‌ها و وعده و برنامه‌هایی بسیاری روبه رو بود که به طور متناوب اقدامات آن را  ماه به ماه و به اجمال بررسی خواهیم کرد.

آزمون و کتاب کمک درسی در ابتدایی ممنوع شد

سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش از تصمیم جدی در آموزش وپرورش برای کاهش استرس دانش آموزان ابتدایی خبر داد و گفت: برگزاری هرگونه آزمون در دوره ابتدایی و تدریس کتاب کمک آموزشی اکیدا ممنوع است و برای مدارس تیزهوشان و خاص در پایه هفتم آزمون برگزار نمی کنیم که البته برای این مصوبه فشارهای زیادی پیش رو داریم و افرادی که منافعی در این برنامه ها دارند به سادگی با این موضوع کنار نمی آیند.

بطحایی به اجرایی شدن سند تحول بنیادین اشاره و عنوان کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یکی از بهترین اسناد بالادستی است که نقشه راه را برای حرکت ما تعیین کرد و به عنوان یکی از افتخارات آموزش و پرورش مطرح ابوده اما شش سال از اجرای سند گذشته است ولی به دلیل محدودیت منابع برای استقرار آن با مشکلاتی مواجه بوده ایم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: سند باید متوازن اجرا می شد اما چنین نشده است البته اجرای سند تحول تنها در اختیار آموزش و پرورش نیست و در مواردی مانند مهارت آموزی فرا وزراتی است.

مجوز جذب ۱۸ هزار نیروی جدید را گرفتیم

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش درباره جذب نیروی جدید در آموزش و پرورش اظهار کرد: برنامه جامع نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش آماده شده و در این برنامه تعیین تکلیف جذب نیروی انسانی در چهار سال آینده مشخص است.

وی تصریح کرد: برای ۱۸ هزار نفر مجوز استخدام از طریق آزمون از سازمان امور استخدامی کشور اخذ شده است که این افراد تا مهر ۹۷ باید در کلاس‌های ما باشند و شرایط کامل تا اواسط اسفندماه اعلام خواهد شد و احتمالا آزمون در فرودین ماه برگزار شود.

وزیر آموزش و پرورش درباره فضای انتقادی موجود در اطراف برنامه های در حال اجرای آموزش و پرورش، گفت: با توجه جمعیت ذی‌نفعان وزارت آموزش و پرورش این مساله نباید نگران کننده باشد و ما اعتراضی به این انتقادها نداریم و از جامعه منقدین بابت حساسیتشان نسبت به این تصمیم ها سپاسگزاری می کنم.

وی ادامه داد: با تحمل فشارها و گفت‌وگو با ذی‌نفعان آموزش و پرورش کارها را باید جلود برد. نمی توان منتظر مهیا شدن همه شرایط برای انجام کارها ماند.

واکنش آموزش و پرورش به ماجرای تغییر کتاب های درسی

حجت الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در جمع خبرنگاران درباره انتقادات وارد بر کتاب‌های درسی با تغییرات آن و سود ناشی از این موضوع عنوان کرد: کتاب‌های درسی متناسب با نیاز روز برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شود و ‎انتقاداتی بر کتاب‌های درسی و تغییراتی نظیر ورود درس شهید حججی به کتاب‌ها وارد است و این تغییر را تبلیغ خشونت و جنگ اما این مسائل مصداق مقاومت و پایداری است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بیان کرد: قشر متفکر جامعه باید متوجه این موضوع باشد که مشکلاتی در مدارس وجود دارد اما نباید این مشکلات با بزرگنمایی برخورد شود.

وی به اظهارات معاون وزیر رفاه در مورد تغییر کتاب درسی اظهار کرد: از سالی که کتاب‌های درسی پایه اول تغییر کرده است دیگر به سراغ این کتاب نرفتیم و سیر تغییرات کتاب‌های درسی برای سال‌های بعد مورد توجه قرار گرفت که اکنون به پایه یازدهم رسیده است و بر اساس قانون هر 5 سال یکبار بازنگری کتاب‌های درسی انجام می شود و در اظهارات وی مقدمه‌های نادرستی آمده است، همچنین انتظار داشتیم روی وزراتخانه متبوعشان و ساماندهی مسائل همچون افزایش پوشش تحصیلی کودکان کار تمرکز کنند.

برنامه‌های کنکورمحور مراکز آموزشی در دوره ابتدایی محدود می‌شود

مجید طهرانیان مدیر کل مدارس و مراکز غیر دولتی درباره رسیدگی به وضع مراکز آموزشی با توجه به مطرح شدن موضوع حذف کنکور اظهار کرد: تا زمانی که کنکور برقرار است نمی‌توان تست زنی و آزمون‌ها را حذف کرد زیرا افرادی علاقه‌مند به پیشرفت در زمینه کنکور هستند که باید از این امکانات بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه کنکور در اصل باید هنگام اتمام دوره متوسطه باشد، ادامه داد: موضوعاتی که مبنی بر برگزاری آزمون‌های استاندارد و مواردی‌ از این قبیل مطرح می‌شود و حتی گاهی هماهنگی چندانی با نظام تعلیم و تربیت ندارند باید فقط در این مقطع وجود داشته باشد و به مقاطع تحصیلی پایین تر توسعه پیدا نکند.

مدیر کل مدارس و مراکز غیر دولتی بیان کرد: به تدریج محدودیت‌هایی برای مراکز آموزشی که صرفا با هدف توسعه کنکور در مقاطع متوسطه اول و ابتدایی فعالیت می‌کنند، در نظر می‌گیریم تا در مواردی‌ که خدمات مراکز با اصل تعلیم و تربیت منافات‌ دارند مقابله کنیم.

درخواست جذب 7 هزار سرباز معلم برای سال تحصیلی آینده

علی الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش  درباره جذب سرباز معلم برای سال تحصیلی آینده اظهار کرد: با دفتر مناطق محروم ریاست جمهوری و و ستاد کل نیروهای مسلح مذاکراتی‌ داشتیم و بر این اساس درخواست 7 هزار سرباز معلم برای سال 97 داریم.

وی ادامه داد: هیچگونه حذف یا محدود کردن سرباز معلم برای سال آینده صحت ندارد و در تمامی مناطق کشور بر اساس نیاز سرباز معلم به خدمت گرفته می‌شود.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: سرباز معلمان درصد قابل قبولی از دانش آموزان در مناطق مختلف کشور زیر پوشش تحصیلی می‌دهند ، بنابراین ضرورتی‌ برای حذف آن‌ها وجود ندارد.

حذف آزمون ورودی تیزهوشان ضربه مهلک به مدارس دولتی

حمید رضا حاجی بابایی وزیر اسبق آموزش و پرورش درباره مصوبه اخیر آموزش‌وپرورش مبنی بر حذف آزمون ورودی مدارس تیزهوشان در دوره ابتدایی اظهار کرد: این استدلال که حذف آزمون عامل کاهش استرس است بهانه بوده زیرا اگر این آزمون استرس آور است چرا اقدامی برای حذف آزمون سراسری که مصوبه مجلس بوده است، نمی‌شود.

وی ادامه داد: علاوه بر آزمون سراسری، مدارس خاص و خصوصی هم برگزاری آزمون را در برنامه کاری خود دارند که باید برای این موارد تمهیدی شود.

وزیر اسبق آموزش و پرورش تصریح کرد: حذف آزمون ورودی مدارس تیزهوشان باعث انتقال دانش آموزان نخبه به مدارس غیر دولتی می‌شود که این امر ضربه مهلکی برای مدارس دولتی است و به تضعیف آن‌ها منجر می‌شود در حالی که مقام معظم رهبری همواره بر تقویت مدارس دولتی تاکید کردند.

مدارس غیردولتی حق برگزاری آزمون ورودی ندارند

سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، درباره بازار داغ مدارس غیردولتی گفت: به موسسان گفته شده حق برگزاری آزمون ورودی ندارند، علاوه بر آن سامانه‌هایی برای نظارت در نظر گرفته ایم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اجرای این تصمیم مبارزه سختی است، عنوان کرد: نیازمند نظرات صاحب نظران و همکاری حوزه های علوم تربیتی نیازمند هستیم که اگر آموزش و پرورش این تعامل را در کمیسیون های نداشته باشد شکست می‌خورد.

بطحایی یادآور شد: اجرای تحول براساس سند تحول بدون همکاری با اساتید حوزه علووم تربیتی میسر نیست و البته خانواده ها هم باید همکاری لازم را داشته باشند همچنین نیازمند مدیران سرسخت و مصمم هستیم تا مسیر درست براساس سند تحول بنیادین را طی کنیم؛ قطعا فشار زیادی را متحمل می شویم و مجلس و به ویژه کمیسیون آموزش و تحقیقات همواره همراه ما بوده است.

بازار داغ فروش دیپلم کساد می‌شود

گودرز شاهمرادی مدیر مدارس آموزش از راه دور در برنامه فرصت برابر شبکه آموزش درباره سازوکار و اهمیت آموزش‌ از راه دور عنوان کرد: کشور به دلیل پهناوری و محدودیت منابع نیازمند روش‌هایی به جز روش‌های حضوری برای ارتقای پوشش تحصیلی است که بر این اساس از سال ۱۳۷۵ طرح آموزش از راه دور در نظر گرفته است.

وی افزود: شعار آموزش از راه دور «آموزش آسان، با کیفیت، همیشه، همه جا و برای همه» است و در اسناد بالادستی آموزش و پرورش این موضوع مورد توجه قرار گرفته است.

وی درباره وجود برخی تبلیغات مبنی بر فروش دیپلم و تبعات آن بر فعالیت مدارس آموزش از راه دور گفت: یکی از دلایل تاخیر در پیشرفت آموزش از راه دور سوءتفاهم‌های این چنینی است در حالی که این مدل آموزشی کاملا مطمئن است و با متخلفان فروش مدرک هم برخورد می‌شود.

مدیر آموزش از راه دور تصریح کرد: در شاخه کاردانش هم آموزش از راه دور وارد شده است به گونه ای که هنرآموز فقط دروس نظری را در مدرسه می‌گذارد اما متاسفانه برخی آموزشگاه ها برای جذب مشتری دست به تبلیغاتی کذب همچون فروش مدرک می‌زنند.

مدارس کدام مناطق تهران آماده مواجهه با زلزله هستند؟

عباسعلی باقری مدیرکل آموزش و پرورش تهران درباره وضع ایمنی مدارس در مواجهه با بلایای طبیعی، عنوان کرد: طی جلساتی که با ستاد بحران داشتیم، تعدادی از مدارس با ضریب امنیت بالا را شناسایی کردیم که تعداد آنها بیش از 500 مدرسه بوده است.

وی ادامه داد: در مواقع نیاز از این تعداد مدرسه شناسایی شده استفاده خواهیم کرد، علاوه بر آن مدارس دیگری که با ضریب امنیت بالا شناسایی شوند یا پس از مقاوم‌سازی به این درجه برسند، در گروه مدارس ایمن قرار می‌گیرند و تعداد مدارس افزایش خواهد یافت.

مدیرکل آموزش و پرورش تهران تصریح کرد: بیشترین مدارسی که ضریب امنیت بالایی ندارند، در مناطق میانی تهران همچون 10، 11 و حتی برخی مناطق جنوبی نظیر 16 هستند.

باقری ادامه داد: در مناطق حاشیه‌ای وضع مدارس بهتر است و از نظر امنیت شرایط بهتری را شاهد هستیم، چراکه در این مناطق همچون منطقه 18 و 22 مدارس تازه ساخته شده‌اند و نکات ایمنی در آن رعایت شده است.

وجوه دریافتی برای پیک نوروزی باید بازگردانده شود

رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی درباره تغییر در روند تکالیف نوروزی دانش آموزان دوره ابتدایی عنوان کرد: با توجه به اینکه پیک‌های نوروزی در تعمیق آموزه‌ها به دانش آموزان چندان موثر نبودند و تکمیل آن به فرایندی پر تنش برای خانواده‌ها تبدیل شده بود اقدامی جایگزین برای پیک‌های نوروزی در نظر گرفتیم.

وی ادامه داد: فرآیند داستان خوانی، داستان نویسی و داستان گویی جایگزین پیک‌های نوروزی شد و این عمل علاوه بر آنکه فرصت آشتی با کتاب را به دانش آموزان می‌دهد بار تربیتی بالایی دارد و مهارت‌های گفتاری و نوشتاری را تقویت می‌کند.

معاون آموزش ابتدایی تصریح کرد: دانش‌آموزان بنا بر علایق خود کتابی را در نظر می‌گیرند و طی دوران نوروز این کتاب را مطالعه می‌کنند و با قلم خود قصه‌ای می‌نویسند.

ترک خوردن سقف بیمه فرهنگیان در برخی شاخص‌ها

گودرز کریمی‌فر مدیر کل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درباره تعهدات بیمه‌ای فرهنگیان عنوان کرد: بیمه تکمیلی را به شکل صندوقی انجام می‌دهیم و به‌ ازای هر فرد 27 هزار تومان در نظر گرفته می‌شود، در حالی که حداقل مبلغی که بیمه مرکزی به شرکت‌های بیمه‌گذار اعلام کرده است، 60هزار تومان بود اما برای فرهنگیان همچنان تا مبلغ 27 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد‌: در برخی شاخص‌ها مانند زایمان، تعهدات بیمه‌ای از یک میلیون به یک میلیون و 200هزار تومان، برای عینک از 50هزار به 70 هزار تومان، برای آمبولانس داخل شهری از 60 هزار به 100 هزار تومان و برای آمبولانس خارج شهر از 100هزار تومان به 200تعرفه‌ها افزایش پیدا کرده است.

مدیر کل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: 7 هزار مرکز درمانی طرف قرارداد داریم که فرهنگیان با مراجعه به این مراکز و از طریق دفترچه‌های بیمه‌ای هولوگرام دار بدون سقف هزینه‌ای کارهای درمانی خود را انجام می‌دهند.

ورود 20 هزار معلم جدید تا 4 سال آینده به آموزش و پرورش

نعمت‌الله موسی‌پور معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان در مورد ساماندهی نیروی انسانی به کمک این دانشگاه، جذب و تربیت دانشجو برای ورود به حرفه معلمی اظهار کرد: با مرکز نیروی انسانی آموزش و پرورش جلساتی در دانشگاه برگزار کردیم تا برای جذب نیروی انسانی و روش‌های آن به اتفاق نظر برسیم و در قالب برنامه راهبردی دانشگاه و پذیرش دانشجو در سال تحصیلی 97_98 تفاهم داریم.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم 20 هزار دانشجو در قالب دوره‌های در نظر گرفته شده دانشگاه، پذیرش داشته باشیم که 10 هزار نفر به طور مستقیم در دانشگاه فرهنگیان و 10 هزار نفر با مشارکت سایر دانشگاه‌های کشور آموزش ببینند.

معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: پذیرش 20 هزار نفر با شرایط مذکور بستگی به موافقت وزارت علوم دارد که آموزش‌های مشارکتی یا مستقل را انتخاب کنند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.