آغاز بکار جشنواره شاد و مفرح نوروزگاه ۱۳۹۷ در آذربایجان غربی

جشنواره شاد و مفرح نوروزگاه ۱۳۹۷ در آذربایجان غربی آغاز بکار کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛جشنواره شاد و فرح بخش نوروزگاه ۱۳۹۷ که امسال برای دومین سال متوالی برگزار می‌شود ویژه برنامه‌ای شاد و فرح بخشی هست که با استقبال کثیری از مردم و میهمانان نوروزی و گردشگران در مدرسه تاریخی ۲۲ بهمن ارومیه ترتیب یافته و با اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری ویژه نوروز لحظات شاد و مفرحی را برای شرکت کنندگان و میهمانان نوروزی تهیه و ارائه می‌گردد.

آغاز بکار جشنواره شاد و مفرح نوروزگاه ۱۳۹۷ در آذربایجان غربی


این جشنواره که جمعه شب با اجرای آواز و آهنگ‌های محلی شروع بکار کرد به مدت ۳ روز تا ششم فروردین ماه بین ساعت ۱۷ الی ۱۹ آماده استقبال و پذیرایی از مردم و میهمانان نوروزی ورودی به استان است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در حاشیه این ویژه برنامه به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ گفت: ویژه برنامه نوروزگاه ۱۳۹۷ همزمان با ارومیه در ۱۷ شهرستان آذربایجان غربی نیز به دنبال استقبال پر شور مردم در ۱۳۹۶ برگزار می‌شود.
جلیل جباری افزود: این ویژه برنامه که امسال برای سال دوم است به اجرا در می‌آید همچون سال قبل با استقبال پرشور مردم و میهمان نوروزی و گردشگران مواجهه شده است.
وی هدف از برپایی این ویژه برنامه را معرفی آثار تاریخی و فرهنگی و جاذبه‌های گردشگری استان و حفظ سنن و آداب و فرهنگ مردم استان و انتقال آن به نسل‌های بعدی عنوان کرد و گفت: آذربایجان غربی دارای قابلیت و ظرفیت‌های ویژه‌ای برای جذب گردشگر و ایجاد اشتغال در این راستا و به دنبال آن رونق اقتصادی در این زمینه است که بدین طریق باید بصورت ملی و فراملی معرفی گردند.
دبیر اجرایی ستاد خدمات سفر آذربایجان غربی به رویکرد‌های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برای جذب گردشگر در ایام نوروز امسال از جمله توسعه سفر‌های داخل استان و تهیه و توزیع بسته‌های ارزان سازی سفر و ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی اشاره کرد و از برگزاری جشنواره رالی سفر خانوادگی با جوایز ارزنده در ارومیه خبر داد و گفت:: ثبت نام برای شرکت در این جشنواره در ستاد خدمات سفر آذربایجان غربی از چهارم فروردین شروع و در روز نهم فروردین با ارایه مسیر‌های مشخص شده به رانندگان شرکت کننده برگزار می‌گردد.
جلیل جباری آئین تکم گردانی، آواز‌های محلی، اجرای ادبیات فولکلور و عاشیق، نمایش و تئاتر ویژه نوروز، بازی‌های بومی و محلی را از جمله برنامه‌های عنوان کرد و افزود: که به منظور حفظ و ارائه آداب و سنن نوروز و فرهنگ آذربایجان غربی در نوروزگاه ۱۳۹۷ برگزار می‌شود.

توجه ویژه به آئین تکم گردانی در مراسم نوروزگاه

این آئین که دقایقی چند لحظات شاد و فرحشی را در محفل مردم حاضر در نوروز گاه ۱۳۹۷ فراهم می‌کند با آداب و رسوم مردم آذربایجان غربی عجین شده و در دهه‌های گذشته با نزدیک شدن عید نوروز اجرا می‌شد طوری که مردم به انتظار تکم چی نسشته و انتظار داشتند تکم چی سمبل نشاط بهاری آن‌ها را برای استقبال از بهار آماده کند.
تکم عروسکی بود به شکل بز که بر سر چوب گردی سوار می‌شد. این بز روی یک صفحه چهارگوش یا گرد که سوراخی در وسط داشت قرارمی گرفت که چوب پایه آن از سوراخ وسط صفحه می‌گذشت، تکمچی چوب را بدست می‌گرفت و تکم را روی صفحه چوبی به حرکت در آورده و متناسب با حرکات آن اشعاری را به آواز می‌خواند، سر و صدای زنگوله‌ها و خوردن تکم بر صفحه چوبی نوعی ریتم و آهنگ برای آواز تکمچی بوجود می‌آورد.

موسیقی عاشیق یکی از آداب دیرین آذربایجان

در ادامه اجرای آواز و ترانه‌های بومی و محلی با موضوع نوروز، بهار و عید باستانی نوروز حال و هوای دیگری به جمع میهمانان نوروز گاه ۱۳۹۷ می‌دهد. در واقع موسیقی عاشیق نوازی در آداب و رسوم و فرهنگ غنی این منطقه آذربایجان ریشه دوانده و با قدمتی بیش از یک هزار سال مرز‌های ایران را در نوردیده و هم اکنون نیز فضای شاد بخشی را در بر جمع مردم نوروزگاه‌های آذربایجان غربی فراهم کرده است.

اجرای مسابقات فرهنگی و هنری متنوع و بازی‌های های بومی و محلی و همچنین جمع کثیری از غرفه‌های صنایع دستی جنب مراسم نوروزگاه از جمله برنامه‌های دیگری دیگری هست توجه هر بیننده‌ای را جلب میکند که دیدن هرچند گوشه‌ای از این برنامه شاد فرح بخش خالی از لطف نیست.

گزارش از: حکیمه علیزاده

انتهای پیام/ن.م

برچسب ها: نوروز ، میراث فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.