بازار سنتی نشانی از هویت تاریخی شهر کرمانشاه

بیش از 160 سال از عمرقدیمی ترین بازار کرمانشاه می گذرد اما این بازار سنتی با وجود زرق و برق مغازه های مدرن امروزی همچنان زنده است و یکی از اصلی ترین مراکز خرید مردم کرمانشاه محسوب می شود.

بازار سنتی نشانی از هویت تاریخی شهر کرمانشاهبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از کرمانشاه ، بازار قدیمی کرمانشاه با دارا بودن 18 راسته بازار زمانی طولانی ترین بازار خاورمیانه بود. از زمانی که پای ماشین ها به شهر کرمانشاه باز شد و خیابان ها احداث شدند این بازار طولانی خطی چند تکه شد.

در سال 1221 (ه. ق) محمدعلی میرزای دولتشاه از جانب پدرش فتحعلی شاه قاجار به عنوان حاکم ایالت کرمانشاه منصوب شد که با ورود به ایالت کرمانشاه شروع به ساخت بناهای متعدد از جمله بازار سنتی نمود و ساخت این بنا را از کنار رودخانه آبشوران آغاز کرد.

توسعه این بازار و سایر بناهای تاریخی پس از مرگ محمدعلی میرزای دولتشاه توسط فرزندش امام قلی میرزای عماددوله ادامه یافت.در سال 1312 با ورود وسائل نقلیه به کرمانشاه خیابان مدرس احداث و به این شکل بازار قدیمی کرمانشاه به دوبخش شرقی و غربی تقسیم شد.

این چند پاره شدن بازار کرمانشاه که در دوره های بعد با احداث خیابان های جدید ایجاد شد، به نابودی و فراموش شدن برخی از مشاغل از جمله سفیدگری، سراجی، صندوق سازی، رنگرزی و نعل سازی منجر شد.

در این بازار علاوه بر حجره ها، بناهای مهمی چون مساجد، قهوه خانه ها، بازارچه، میدان، خانبار، سرا و کاروانسرا و تیمچه احداث شده است.

نوع معماری این بازار بویژه سقف آن همواره مورد توجه علاقمندان به معماری های اصیل ایرانی بوده است.

بازار سنتی کرمانشاه امروز یکی از مراکز اصلی خرید لباس ها و پارچه های محلی، سوغات و شیرینی های محلی و... است.

بسیاری از میهمانان و مسافرین نوروزی برای خرید سوغات خود حتما سری به این بازار قدیمی کرمانشاه خواهند زد.

انتهای پیام/ف

طولانی ترین بازار خاورمیانه

برچسب ها: خاورمیانه ، نوروز 97
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.