آشپزخانه سلامت؛

پارکینسون را با رژیم غذایی مناسب ریشه‌کن کنید

پارکینسون نوعی فلج همراه با لرزش عضلات است و در سنین بالای ۵۰ تا ۶۰ سال بر اثر تحلیل سلول‌های مغزی بروز پیدا می‌کند، مبتلایان با مصرف برخی مواد غذایی می‌توانند بر این بیماری غلبه کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ پارکینسون نوعی فلج همراه با لرزش عضلات است و در سنین بالای ۵۰ تا ۶۰ سال بر اثر تحلیل سلول‌های مغزی بروز پیدا می‌کند؛ پارکینسون یکی از بیماری‌های دستگاه عصبی است؛ در این عارضه بخش اصلی سلول‌های عصبی دچار مشکل می‌شود؛ به این بیماری لقوه یا رعشه هم می‌گویند.

پارکینسون در مردان بیشتر از زنان دیده می‌شود؛ از جمله دلایل بروز این عارضه نبود تعادل بین دو ماده شیمیایی مغز (دوپامین و استیل‌کولین) است؛ این مواد پیام‌ها را به سلول‌های عصبی منتقل؛ سلول‌های عصبی کارکرد عضلات را کنترل می‌کنند؛ در بیماری پارکینسون میزان دوپامین در مغز کاهش پیدا می‌کند، بنابراین تعادل فرد مختل می‌شود.

سیگنال‌هایی که دوپامین را به مغز می‌فرستند به ماهیچه‌ها اجازه حرکت می‌دهند؛ هنگامی که فرد دچار پارکینسون می‌شود این سلول‌های عصبی از کار می‌افتند و دوپامین به مقدار کافی ترشح نمی‌شود، در نتیجه علائم مخابراتی اعصاب دچار مشکلاتی در ارتباط می‌شوند.

از علائم پارکینسون می‌توان به سخت شدن عضلات و گرفتگی آنها، لرزش‌های غیرارادی در دستان، بازو‌ها و پاها، آبریزش از دهان، صحبت کردن‌های نامفهوم، کندی حرکت، تعادل نداشتن در راه رفتن و ایستادن، از دست دادن حواس یا زوال عقل اشاره کرد؛ در برخی از موارد بیماری پارکینسون در افراد بالای ۶۰ سال باعث لکنت زبان هم می‌شود.

مشکلات گوارشی مانند عفونت هلیکوباکتر پیلوری معده، یبوست، افزایش فشار خون، مصرف دخانیات و مشروبات الکلی، استفاده از برخی دارو‌های شیمیایی مانند قرص‌های خواب‌آور، ضدبارداری و تشنج و آنتی‌هیستامین‌ها، مصرف غذا‌های کنسرو شده و ساندویچی، عوامل ژنتیکی، آلودگی‌های زیست محیطی مانند آلودگی آب و هوا، آلودگی‌های ناشی از مواد شیمیایی مانند آفت‌کش‌ها و کمبود ویتامین E و گروه ویتامین‌های B از جمله عوامل ایجاد کننده پارکینسون هستند.

برای بررسی اینکه مصرف چه مواد غذایی سبب بهبود پارکینسون می‌شوند، با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت و گو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

مواد غذایی مفید برای مبتلایان به پارکینسون

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی در گفت و گو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ درباره مواد غذایی مفید برای مبتلایان به پارکینسون اظهار کرد: افراد دچار این عارضه باید از میوه‌ها و سبزیجات سرشار از فیبر، حبوبات مانند نخود و لوبیا، غلات مانند جوانه گندم و جو، مرغ، ماهی و لبنیات همراه با مصلحات آن‌ها مانند شوید، پونه کوهی، گل سرخ و زیره سبز در برنامه غذایی روزانه خود استفاده کنند.

پارکینسون را با رژیم غذایی مناسب ریشه‌کن کنید/ قوی‌ترین سلاح‌های گیاهی برای مقابله با پارکینسون

وی با بیان اینکه مصرف گوشت قرمز بدون چربی به مقدار کم برای مبتلایان به پارکینسون مفید است، افزود: افراد دچار این عارضه باید روزانه  ۶ لیوان آب بنوشند؛ مصرف انجیر و آلوی خشک خیس شده هم نقش موثری در بهبود پارکینسون دارند.

پارکینسون را با رژیم غذایی مناسب ریشه‌کن کنید/ قوی‌ترین سلاح‌های گیاهی برای مقابله با پارکینسون

این محقق و پژوهشگر طب سنتی بیان کرد: استفاده از  گروه ویتامین‌های  B مانند E ،  C ،  B1 ، B2 ، B6 ، B12  و مواد معدنی مانند کلسیم، منگنز و مصرف همزمان سلنیوم و روی به درمان پارکینسون کمک شایانی می‌کنند.

مناسب‌ترین میوه‌ها برای مبتلایان به پارکینسون

عظمایی درباره مناسب‌ترین میوه‌ها برای مبتلایان به پارکینسون گفت: افراد دچار این عارضه باید از میوه‌هایی مانند پرتقال، لیمو شیرین، کیوی، انگور، گریپ‌فروت و زردآلو در برنامه غذایی روزانه خود استفاده کنند؛ مصرف میوه‌های قرمز رنگ مانند توت فرنگی، شاتوت، تمشک، زغال‌اخته و میوه قره‌قات می‌توانند تا ۴۰ درصد خطر ابتلا به پارکینسون را کاهش دهند، زیرا این میوه‌ها حاوی فلاونوئید‌ و انواع آنتی‌اکسیدان‌ هستند.

 

پارکینسون را با رژیم غذایی مناسب ریشه‌کن کنید/ قوی‌ترین سلاح‌های گیاهی برای مقابله با پارکینسون

ترکیبی موثر برای درمان پارکینسون

وی مصرف ترکیب دَم‌کرده زیره سبز، گلپر و آویشن را برای مبتلایان به پارکینسون مفید دانست و تاکید کرد: افراد برای تهیه این دمنوش باید مقدار مساوی زیره سبز و آویشن را با هم ترکیب سپس مقدار کمی گلپر به این مخلوط اضافه کنند؛ مبتلایان به پارکینسون باید یک قاشق چای‌خوری از این ترکیب را به همراه یک لیوان آب در قوری بریزند و بگذارند به خوبی دَم بکشد؛ این دمنوش باید پس از هر وعده غذایی مصرف شود؛ افرادی که دچار پارکینسون هستند برای رفع مشکلشان می‌توانند ترکیب زیره سبز، گلپر و آویشن را به غذاهایشان اضافه کنند.

طرز تهیه دمنوشی مفید برای مبتلایان به پارکینسون

عظمایی درباره طرز تهیه دمنوشی مفید برای مبتلایان به پارکینسون یادآور شد: افراد دچار این عارضه باید برای بهبود پارکینسون مقدار مساوی از هر یک از گیاهان گل‌ گاو‌ زبان، اسطوخودوس، عناب، سنبل‌الطیب، مرزنجوش، زیره سیاه و بادرنجبویه را با هم ترکیب سپس به این مخلوط مقدار کمی افتیمون اضافه کنند؛ مبتلایان به پارکینسون باید یک قاشق غذاخوری از این ترکیب را به همراه چهار تا پنج لیوان آب در قوری یا فلاکس بریزند و بگذارند به خوبی دم بکشد؛ این دمنوش باید در طول روز مصرف شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۲ ۱۴ آبان ۱۴۰۰
عال خیلی ممنون بابت مطالب خوبتان
United States of America
شاه پورنومحمدی
۰۰:۰۰ ۰۹ مهر ۱۴۰۰
ممنون بابت راهنمای تون
Iran (Islamic Republic of)
مهری رنجبریان
۲۲:۱۰ ۱۹ مهر ۱۳۹۹
با سلام اینجانب خانمی با سن 58ساله که حدود چند سال است مبتلا به بیماری پارکینسون می باشم ولی باتوجه به علامت بنده تعدادی از پزشکان مدعی اند که اینجانب پارکینسون ندارم پدر حال حاضر از این داروها استفاده می‌کنند .مادوپار که به جای آن نوراستورجایگزین شده و سرترالین50ودیکلوکیم وتری هگزیفنیدیل وپروپرانولول مصرف میکنم به نظر شما آیا من واقعا پارکینسون دارم یانه لطفاً راهنمایی بکنید با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۹ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
چک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۶ ۱۰ بهمن ۱۳۹۸
خیلی خوب بود