باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

سفر به سرزمین فراموش شده در تکاب/مجموعه جهانی تخت سلیمان سرزمین اسرار ناشناخته تاریخ

مجموعه جهانی تخت سلیمان، با آثاری پر رمز و راز، دارای عجایب سحر آمیزی از زادگاه زرتشت است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛حدود ۳۲۵ کیلومتر از مرکز آذربایجان غربی به سمت جنوب استان که حرکت می‌کنید، به  سرزمین ناشناخته ای در دل زمین می‌رسید که تخت سلیمان تکاب  نام دارد.

مجموعه جهانی تخت سلیمان تکاب در دل خود رازهایی را نهان کرده است که به این سادگی‌ها خودشان را نشان نمی‌دهند. این راز‌ها بسیاری را به سوی این مکان کشانده، اما تا به امروز هیچ کس نتوانسته مرز‌ها را در هم شکند و به این اسرار نفوذ کند.

مجموعه جهانی تخت سلیمان، با آثاری پر رمز و راز، دارای عجایب سحر آمیزی از زادگاه زرتشت است. تخت سلیمان در دوران هخامنشی، اشکانی و ساسانی، گذرگاه راه‌های عمده‌ای بوده که از همدان به ارمنستان و آسیای صغیر می‌رفته است.

پس از آن، در زمان آبا آقا خان مغول نیز کاخی بر روی بقایای کاخ بزرگ خسرو، در ضلع باختری دریاچه ساخته است که نشانه‌های آن هنوز پا برجاست.

سفر به سرزمین فراموش شده در تکاب/مجموعه جهانی تخت سلیمان سرزمین اسرار ناشناخته تاریخ

مطلوبی مدیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری تکاب در گفت و گو با به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛با اشاره به ظرفیت های گردشگری مجموعه جهانی تخت سلیمان تکاب گفت:آتشکده، ایوان غربی، معبد آناهیتا و همچنین دریاچه تخت سلیمان  در بخش مرکزی این مجموعه قرار گرفته است که یکی از جاذبه‌های منحصر به فرد تاریخی و طبیعی ایران به شمار می‌رود.

وی با اشاره به بناهای و آثار تاریخی برجا مانده از گذشته های دور در این مجموعه گفت:سومی آتشکده آذرگشنسپ که در تکاب آذربایجان قرار داشت. آتشکده آذرگشنسپ ویژه ارتشیان بود و در شهر و محلی بنام شیز یا گَنجَک بر روی کوه اَسنَوند قرار داشت.

مطلوبی افزود:تخت سلیمان به باور بسیاری، محل تولد زرتشت به حساب می‌آمده و احداث آتشکده آذرگشنسب در این محوطه به عنوان مهم‌ترین معبد مورد احترام ایرانیان زرتشتی در زمان ساسانیان می‌تواند مهر تاییدی برای این باور باشد،وقتی آتشکده آذرگشنسپ ساخته می‌شود، در کنار چشمه‌های این مجموعه یک نظام عظیم معماری شهرسازی شکل می‌گیرد.

این آتشکده در حیات سیاسی- اجتماعی ساسانیان نقش مهمی داشت و شعله‌های آتش جاویدان آن به مدت هفت قرن خاموش نشد تا به عنوان نماد اقتدار آئین زرتشت محسوب شود.

مدیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری تکاب تصریح کرد:آب، باد، خاک و آتش دوره ساسانی زرتشتیان مقدس می‌دانستند که در این مجموعه معبد این چهار عنصر را با هم داریم.

وی افرود:بعداز به ثبت رسیدن مجموعه ساسانی تخت سلیمان تکاب، به عنوان چهارمین اثر ایرانی در فهرست آثار جهانی از سوی سازمان جهانی یونسکو، تلاش‌هایی برای آشکار شدن راز‌های سر به مهر این مجموعه آغاز شده است که هنوز هم ادامه دارد.

سفر به سرزمین فراموش شده در تکاب/مجموعه جهانی تخت سلیمان سرزمین اسرار ناشناخته تاریخ

تخت سلیمان مهمترین و مشهورترین مراکز تاریخ و تمدن کشور

حسن سپهر فر سرپرست معاونت میراث اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛

تخت سلیمانی و مجموعه آثار باستانی آن یکی از مهمترین و مشهورترین مراکز تاریخ و تمدن کشور ایران و جزو مجموعه‌های تاریخی شاخص استان آذربایجان غربی است که در فهرست میراث جهانی ثبت شده است.

وی ادامه داد:تخت سلیمان در زمان‌های پیش از تاریخ و دوران هخامنشی، اشکانی و ساسانی معبر شاهراه‌های عمده‌ای بوده است، آتشکده آذرگشنسب که آنشکده پادشاهان و سرداران بوده موقیعیت جنگجویان را حفظ می‌کرده و به عنوان نماد وحدت کشور از احترام بالایی برخوردار بوده است، به طوریکه شاهان ساسانی با پای پیاده به این محل آمده و ضمن زیارت، تاج شاهی را بر سر می‌گذاشتند.

سرپرست معاونت میراث اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی تصریح کرد:مجموعه بی نظیری که چشم آدمی را خیره می‌کند حصار عظیم دوره‌ی ساسانی است که با ظاهری تدافعی به طول ۱/۱۲۰ کیلومتر و عرض حدودا ۳/۸۰ متر به شکل بیضی تمام مجموعه و دریاچه مقدس را احاطه کرده است.

وی افزود:این مجموعه در دوران ایلخانی نیز مورد استفاده بوده و مجموعه‌های به آن اضافه شده است.

سفر به سرزمین فراموش شده در تکاب/مجموعه جهانی تخت سلیمان سرزمین اسرار ناشناخته تاریخ

تخت سلیمان بزرگترین مرکز آموزشی، مذهبی، اجتماعی و عبادتگاه ایرانیان، پیش از اسلام به شمار می‌رفت، اما درسال ۶۲۴ میلادی و در حمله هراکلیوس، امپراتور روم به ایران تخریب شد.

آباقاخان برادرزاده هلاکوخان که به دین اسلام گرویده بود، بر روی ویرانه‌های تخت سلیمان مسجدی بنا کرد که آن نیز بعد‌ها ویران شدو تنها کاشی‌هایی با نقوش و خط برجسته از آن به جا مانده است که در حال حاضر در موزه رضا عباسی نگهداری می‌شود.

دریا سحر آمیز تخت سلیمان که یکی از عمده‌ترین علل آبادانی منطقه و عامل اساسی رونق این مجموعه باستانی محسوب می‌شود بزرگرین و پرآب‌ترین چشمه آهک ساز در این منطقه است.

فرم آن به شکل بیضی نامنظم و قطر آن ۱۲۰ متر و قطر کوچک آن ۸۰ متر استو در مرکز محوطه تاریخی مذهبی تخت سلیمان واقع شده است.
عمق دریاچه از سطح لبه تا کف آن متغیر بوده و در گودترین قسمت ۱۱۲ متر است. آب آن دارای درصد بسیار بالای آهک و سایر املاح و مواد معدنی است.

درجه حرارت آن تقریبا در تابستان و زمستان ثابت بوده و حدود ۲۱ درجه سانتی گراد بالای صفر است. گستردگی و فراوانی چشمه‌های تراورتن ساز و پدیده‌های برآمده از فعالیت آن‌ها در این منطقه، چشمگیر و در تمام ایران بی مانند است.

این چشمه‌ها و نیز به شکل‌های طبیعی گوناگون آن، زیبایی ویژه‌ای به طبیعت خشن و کوهستانی منطقه داده است.

مردمان بومی منطقه بر این باورند که آب‌های تراورتن ساز، راز‌های نهفته بسیاری در خود دارند؛ راز‌هایی که بنا‌های پیرامون آن‌ها را با گونه تقدس ویژه در آمیخته است.

این چشمه‌ها و آثار باستانی پیرامون آن‌ها هر سال بسیاری از مسافران را از آذربایجان و کردستان به منطقه تکاب می‌کشاند؛ مسافرانی که برخی از آن‌ها برای مداوای بیماری‌های پوستی و اعصاب به درون چشمه‌های آب گرم می‌روند و در طبیعت زیبای منطقه به گشت و گذار می‌پردازند.

اهالی منطقه تخت سلیمان معتقدند که در کف این دریاچه شهری پر از طلا وجود دارد و حضرت سلیمان، گنج هایش را آن جا پنهان کرده است.
باوراین افسانه باعث شده است تا کنون افراد زیادی قصد رسیدن به کف دریاچه را داشته باشند.

سفر به سرزمین فراموش شده در تکاب/مجموعه جهانی تخت سلیمان سرزمین اسرار ناشناخته تاریخ

چندین غواص باستان شناس نیز سعی کرده اند به کف این دریاچه برسند، اما به علت عمق بیش از ۷۵ متری دریاچه و ته نشین شدن رسوبات معدنی هنگامی که غواص پایین می‌روند رسوبات کف بالا می‌آید و فضا را تاریک می‌کند، در نتیجه به علت تاریک شدن، امکان نفوذ به کف دریاچه غیر ممکن است.

دریاچه تخت سلیمان، با وجود زمستان‌های سرد منطقه تکاب، دمایش همواره ثابت و درتابستان و زمستان ۲۱ درجه سانتی گراد است.

سفر به سرزمین فراموش شده در تکاب/مجموعه جهانی تخت سلیمان سرزمین اسرار ناشناخته تاریخ

راه های دسترسی  مجموعه جهانی تخت سلیمان تکاب

برای تماشای مجموعه دیدنی تخت سلیمان باید تا شهر تکاب بروید. شهرستان تکاب در منتهی الیه جنوب شرقی استان آذربایجان غربی قرار داردو به همین دلیل، از آزاد راه تهران _زنجان هم می‌توانید به آن جا برسید. در شهر زنجان، از خروجی آزاد راه به سمت "زرین آباد"بروید و بعد به سمت بیجار، جاده را ادامه دهید.

از بیجار هم حدود ۱۰۰ کیلومتر تا شهر تکاب و از آنجا هم حدود ۳۰ کییلومتر تا "تازه کند نصرت آباد" در شمال تکاب راه دارید.

از تکاب تا رسیدن به محوطه تاریخی تخت سلیمان و آتشکده، کوه زندان سلیمان را خواهید دید.

اگر از ارومیه راه افتادید باید تا میاندوآب بروید و از آن جا حدود ۶۰ کیلومتر دیگر تا شاهین دژ از آن جا هم پس از طی حدود ۸۰ کیلومتر به تکاب می‌رسید.


گزارش از ندا موسی زاده

انتهای پیام/ن.م

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.