کهگیلویه و بویراحمد یکی از اصلی ترین مکانهای زیست عشایر ایران است که با آب و هوای دلپذیر و بهاری می تواند پیشنهادی بیاد ماندنی برای مسافران نوروزی باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛   استان کهگیلویه و بویراحمد که در زبان لری به آن کهگیلویه و بِیرَمَد می گویند دارای پیشینه کهن تاریخی است و یکی از اصلی ترین مکانهای زیست عشایر ایران است که با آب و هوای دلپذیر و بهاری می تواند پیشنهادی بیاد ماندنی برای مسافران نوروزی باشد. این استان با مرکزیت یاسوج در کنار زیبایی های طبیعی، اماکن بازمانده از دوران باستان و پس از اسلام را نیز دارد که حکایت از تاریخ کهن این سرزمین دارد.

آبشارها
آبشار کمردوغ: این آبشار با آب شور در میان تنگه ای زیبا در۸۰ کیلومتری شهر دهدشت، بخش چاروسا، ۱۵ کیلومتری شرق شهر قلعه رییسی و روستای کمردوغ قرار گرفته که هفتمین آبشار بلند ایران محسوب می شود.
آبشارهای تنگ تامرادی: این آبشارها در ۵۰ کیلومتری غرب یاسوج قرار دارند و بلندترین آنها ۵۰ متر ارتفاع دارد و مابقی شامل ۴ آبشار با ارتفاع ۸ تا ۱۰ متر و آبشاری دیگر با ارتفاع بیش از ۱۵ متر است.
آبشار یاسوج، آبشار بهرام بیگی،آبشار گنج بنار و آبشار مارگون نیز از آبشارهای این استان هستند.

منطقه ی حفاظت شده ی دنا

نوروز در کهگیلویه و بویراحمد؛ از منطقه ی حفاظت شده ی دنا تا قبرستان تاریخی دره آخوند +تصاویر و شناسه مسیرها
این منطقه با داشتن رشته کوه دنا و قله هایی‌ با ارتفاع بالای چهارهزار متر سی سخت را به شهر کوهنوردان و صخره نوردان بدل کرده که همه ساله هزاران کوهنورد ایرانی و خارجی به دنا صعود می کنند. همچنین مامن حیات وحش ایران است و سایت گوزن زرد ایرانی با 17 راس گوزن، خرس‌هاي‌ قهوه‌اي‌ بزرگ‌، انواع‌ عقاب، پلنگ‌، گرگ‌، انواع‌گربه‌هاي‌ وحشي‌، شاهين‌، كبك، هما، سنگ‌ چشم‌ و... از جمله‌ گونه‌هاي‌ جانوري‌ منطقه‌ حفاظت‌ شده‌ دنا است‌.

بلاد شاپور (دهدشت قدیم)

نوروز در کهگیلویه و بویراحمد؛ از منطقه ی حفاظت شده ی دنا تا قبرستان تاریخی دره آخوند +تصاویر و شناسه مسیرها
شهر تاریخی بلاد شاپور یا هفت امام زاده و یا هفت گنبد در غرب استان کهگیلویه و بویراحمد در حاشیه شهر دهدشت قرار دارد. مجموعه بناهای بافت قدیم شامل برج و باروی گرداگرد شهر، ارگ قدیمی، مساجد، حمام‌ها، کاروانسرا و زیارتگاه‌ها هر یک سندی از قدمت و صلابت این شهر کهن هستند. بر اساس تاریخ شاپور اول ساسانی، فرزند اردشیر اول شهری را بنا نهاد که به "بلاد شاپور" معروف گشت.

دریاچه ها
دریاچه کوه گل: این دریاچه در شمال شرقی شهر سی سخت و درحدود هشت کیلومتری آن واقع شده و لازم به ذکر است که دارای جاده دسترسی آسفالته است.
چشمه میشی: این چشمه در چهار کیلومتری شمال شرقی شهر سی‌سخت قرار دارد و یکی از پرآب‌ترین و خنک‌ترین چشمه‌های زاگرس است که آن را چشمه "بشو" نیز می‌نامند.
چشمه بلقیس چرام: چندین چشمه در یک باغ در منطقه چرام قرار دارد که در تمام فصول سال به خصوص در فروردین ماه آماده پذیرایی از مهمانان و گردشگران است.
دریاچه سد شاه قاسم و چشمه آب نهر کاکان نیز از دریاچه ها و چشمه های کهگیلویه و بویراحمد است.

روستای کریک

نوروز در کهگیلویه و بویراحمد؛ از منطقه ی حفاظت شده ی دنا تا قبرستان تاریخی دره آخوند +تصاویر و شناسه مسیرها
این روستا در مسیر یاسوج به سی سخت با خانه هایی از خشت و گل و چوب با معماری پلکانی قرار گرفته است. روستای کریک با قدمت دو هزارساله و معماری پلکانی اش دامنه های زاگرس جنوبی و پهنه ی دنا را زیباتر کرده است. تاریخ روستا را در قدمت آسیاب ها، گورستان ها و رشته قنات قدیمی می توان مشاهده کرد.

قبرستان تاریخی دره آخوند

نوروز در کهگیلویه و بویراحمد؛ از منطقه ی حفاظت شده ی دنا تا قبرستان تاریخی دره آخوند +تصاویر و شناسه مسیرها
قدمت این روستا به عهد صفوی برمی‌گردد و وجود آثار تاریخی مانند مسجد، حوزه علمیه، ارگ و منازل در گوشه و کنار این روستا نشان از قدمت دیرینه آن دارد. این قبرستان تاریخی در روستای دره آخوند در70 کیلومتری دهدشت و در جوار بارگاه امام زاده علی(ع) قرار دارد.

تنگه ها
تنگ تامرایی: این تنگه در 50 کیلومتری غرب یاسوج در مسیر جاده دهستان-سپیدار واقع شده است ودارای آبشارهای زیبایی است.
تنگ مهریان: این تنگه درشمال شهر یاسوج قرار دارد و رودخانه مهریان از آن می گذرد.
تنگ گنجه‌ای: این تنگه در منطقه ای پوشیده از جنگل و دارای یک رودخانه ای زلال در 10 کیلومتری شمال غربی یاسوج قرار دارد.
تنگ هنگان، تنگ بالیاو، تنگه لیتون، تنگ شلال دون و تنگ سولک بهمئی از تنگه های این استان به شمار می روند.

ره آورد و غذاهای محلی
نان بلیط یا بلوط، نان برکو، گردو، عسل، روغن محلی، كشك، سیب و انگور از سوغاتی ها و آش کارده(هره)، شله ماسی یا شله دووی (شله ماستی یا شله دوغی)، شله ماشکی (ماشی)، شله (برنج)بادمی، کله جوشک یا کلک سوز، دمپخت، دنگو، پلو محلی، لِوی و تلیت پیاز از غذاهای محلی کهگیلویه و بویراحمد هستند.همچنین قالی، قالیچه، جاجیم، گبه، نمد، سیاه چادر و حور از صنایع دستی این استان به شمار می روند.

پیشنهاد
در صورت اقامت بیشتر در این استان حتما سری به پیست اسکی کاکان، کوه نیل (دهدشت)، آرامگاه بی بی حکیمه(س)، گردنه شلال دان، نقوش برجسته تنگ سروک، روستای باستانی لما، پارک جنگلی یاسوج، دلی مهرگان، قلعه تاریخی دیشموک، قلعه شاه منصور لیراب، قبرستان تاریخی دره آخوند و امام زاده شاه قاسم از نوادگان حضرت زین العابدین (ع) بزنید.

 

دانلود مسیرهای عمومی گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد

در این فایل که به صورت pdf ارائه شده است شناسه مسیرهای عمومی گردشگری استان معرفی شده اند و با کلیک بر روی شناسه مسیرهای استان کهگیلویه و بویراحمد می توانید آن را دانلود کنید.
انتهای پیام/

نوروز در کهگیلویه و بویراحمد

برچسب ها: نوروز ، گردشگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.