نوروز در آذربایجان غربی؛ از دریاچه ارومیه تا غار سهولان +تصاویر و شناسه مسیرها

آذربایجان غربی یکی از دیدنی ترین استان های کشور، با آثار تاریخی، طبیعی و جذابیت های گردشگری فراوان است.

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، آذربایجان غربی سیزدهمین استان بزرگ کشور و از جمله کهن ترین استان های ایران محسوب می‌شود و  دارای ۱۷ شهرستان است که مرکز آن شهر تاریخی ارومیه است. این استان یکی از دیدنی ترین استان های کشور، با آثار تاریخی، طبیعی و جذابیت های گردشگری فراوان است که از لحاظ تعداد نقاط دیدنی، شاید کمتر استانی در ایران قدرت رقابت با آذربایجان غربی را داشته باشد.

دریاچه ی ارومیه

نوروز در آذربایجان غربی؛ از دریاچه ارومیه تا غار سهولان

این دریاچه به عنوان بزرگترین دریاچه ی داخلی ایران و پیش از خشکسالی دومین دریاچه ی آب شور جهان شناخته می شد. دریاچه ی ارومیه در میان دو استان آذربایجان غربی و استان آذربایجان شرقی واقع شده است. پل دریاچه ی ارومیه نیز که یکی از جبران ناپذیر ترین آسیب ها را به دریاچه وارد آورده به رانندگان امکان می دهد از روی دریاچه مسیر کوتاه تری را در بزرگراه ارومیه – تبریز بپیمایند.

قره کلیسا

نوروز در آذربایجان غربی؛ از دریاچه ارومیه تا غار سهولان

قره کلیسا اولین کلیسای جهان است که در زمان اشکانیان در چالدران بنا شده و در محل دفن حواریون مسیحی(طاطائوس و بارتلیموس مقدس) ساخته شده است. اهمیت و ارزش این بنای مقدس به حدی است که نامش در فهرست میراث جهانی قرار دارد. برای رسیدن به این کلیسا باید به ۲۰ کیلومتری شمال شرقی چالدران و روستای قره کلیسا بروید. ساعت بازدید آن در تابستان ۹.۰۰ الی ۲۰.۰۰ و زمستان  ۹.۰۰ الی ۱۷.۰۰ و هزینه ورودی آن ۳۰۰۰ تومان است.

تخت سلیمان

نوروز در آذربایجان غربی؛ از دریاچه ارومیه تا غار سهولان

در ۴۵ کیلومتری شمال شرقی شهر تکاب محوطه ای باستانی قرار دارد که در ادوار مختلف محل سکونت مادها، اشکانیان، ساسانیان و مغول‌ها بوده و به روایتی محل تولد زرتشت پیامبر می‌باشد. باوری عامیانه نیز این شهر را محل سکونت سلیمان نبی می داند. قلعه تاریخی تخت سلیمان، آتشکده آذر گشسب، معبد آناهیتا و ایوان غربی معروف به ایوان خسرو از بناهای مهم تاریخی این مجموعه است. همچنین در مرکز محوطه ی باستانی تخت سلیمان دریاچه ای وجود دارد که همچون نگین این مجموعه می درخشد که افسانه های بی شماری را در دل خود جای داده است؛ مشهورترین افسانه وجود گنج های بیشمار در اعماق دریاچه است.

دروازه سنگی

دروازه سنگی تنها دروازه باقیمانده از تاریخ کهن ایران و تنها دروازه باقیمانده از حصار شهر خوی است که برای حفاظت شهر از تهاجم دشمن و کنترل عبور و مرور ساخته شده بود و در گذشته خندقی نیز در اطراف آن وجود داشت. این دروازه در کنار بازار تاریخی شهر خوی قرار دارد و نامش در زبان محلی قالا قاپسی است.

دریاچه مارمیشو

نوروز در آذربایجان غربی؛ از دریاچه ارومیه تا غار سهولان

از ارومیه حدود یک ساعتی تا دریاچه راه است. در حدود 45 کیلومتری غرب شهر ارومیه و در نزدیکی مرز ایران و ترکیه دریاچه ای طبیعی و بسیار زیبا قرار دارد که محل بسیار مناسبی جهت گذراندن اوقات فراغت گردشگران و دوستداران طبیعت می باشد. در كنار دریاچه مارمیشو، آبشار زیبای فصلی مارمیشو را نیز می توان دید. می گویند، نام دریاچه از نام رهبر مسیحیان ساکن منطقه به نام بنیامین مارشیمون گرفته شده است.

غار سهولان

غار آبی سهولان در دامنه رشته کوه‌هایی بنام کوتر قرار دارد و دومین غار آبی ایران بعد از علیصدر است. داخل غار لانه های کبوترها و در قسمت هایی از غار که نور نمی گیرد، خفاش ها زندگی می کنند. در زبان کردی سهولان به معنی یخبندان است ولی مردم محلی به غار کونه کوتر یعنی لانه کبوتر نیز می گویند. برای رسیدن به این غار آبی اعجاب انگیز، باید به شهر مهاباد و روستای سهولان برویم. غار سهولان در ۴۳ کیلومتری شرق مهاباد قرار دارد.

آبشار شلماش

نوروز در آذربایجان غربی؛ از دریاچه ارومیه تا غار سهولان

آبشار سه طبقه شلماش که در شهر سردشت قرار دارد یکی از بی نظیرترین جلوه های طبیعت در آذربایجان غربی به شمار می رود. طبقات این آبشار به موازات یکدیگر و  پشت سرهم قرار دارند و برای دیدن طبقات و رسیدن به پای آبشار می توان از از پله های تعبیه شده استفاده کرد. اگر رفت و برگشت از ۳۸۵ پله را به جان می خرید می توانید زیباترین صحنه ها را در کنار آبشار شاهد باشید.

ره آورد و غذاهای محلی

گوزلمه، سوپ بلغور (یارما شورباسی)، ارومیه خورش، شورجه، آش کلم (یرتخلی یا تورشولی آش)، آش دوغ، یتیمچه، کوفته مرغ، گیزاتما و دلمه برگ مو از غذاهای محلی آذربایجان غربی هستند. همچنین صنایع چوبی، انواع قالی و بافته‌های دستی شامل گلیم، دستکش، شال گردن، کلاه، عرقیات از جمله عرقیات گیاهی، عرق بیدمشک، بادرنجبویه، عرق نعناع، گلاب، باستیخ (لوزانک)، انواع نقل، گردو و بیدمشک، حلوای گردو و حلوای هویج، انواع محصولات باغی و کشاورزی شامل انگور، سیب درختی، عسل، لبنیات، کشمش، نقل بیدمشک، حلوای گردو، بافتنی های دستی، صنایع چوبی و ریزه کاری فرشهای دستباف و معرق کاری نیز از صنایع دستی مهم این استان است.

پیشنهاد

در صورت اقامت بیشتر در این استان پیشنهاد می کنیم از چمن متحرک چملی، مزار شمس تبریزی، پل هوایی قطور، پیست اسکی خوشاکوی، دژ بسطام، مسجد مناره، کلیسای ننه مریم، کلیسای زور زور، سد بوکان، سد مهاباد، چشمه آب معدنی گراوان مهاباد، دره قاسملو یا دره شهدا و سه گنبد دیدن کنید.

دانلود مسیرهای عمومی گردشگری استان آذربایجان غربی

در این فایل که به صورت pdf ارائه شده است شناسه مسیرهای عمومی گردشگری استان معرفی شده اند و با کلیک بر روی شناسه مسیرهای استان آذربایجان غربی می توانید آن را دانلود کنید.
 
انتهای پیام/

نوروز در آذربایجان غربی

برچسب ها: ارومیه ، نوروز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.