باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد ؛

کاخ موزه باغچه جوق ؛ قصر دلربای مسافران نوروزی

کاخ موزه باغچه جوق ماکو یکی از قصرهای باشکوه اعیانی ایران بشمار می رود .

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ کاخ موزه باغچه جوق ماکو بعد از کاخ های معروف ایران نظیر کاخ موزه سعد آباد ، نیاوران ، گلستان ، چهل ستون و هشت بهشت اصفهان و عمارت کلاه فرنگی شیراز از قصر های باشکوه و اعیانی تاریخی ایران  محسوب می شود و همه ساله توجه خیل عظیمی از علاقه مندان به ویژه گردشگران و مسافران نوروزی را به خود جلب میکند .

در این گزارش قصد داریم شما را با این قصر دلربا بیشتر  آشنا کنیم :

کاخ موزه باغچه جوق ماکو در دو کیلومتری جاده ماکو- بازرگان و در روستای "باغچه جوق" قرار دارد. در جوار این روستا بر دامنه کوه مرتفعی در داخل باغ نسبتاً بزرگی ، ساختمان مجلل و تاریخی قصر سردار ماکو - از آثار با ارزش و منحصر به فرد شمال غرب کشور - قرار دارد. قصر باغچه جوق ماکو توسط "اقبال السلطنه ماکویی" از حکام مقتدر اواخر دوره قاجاریه و یکی از سرداران مظفرالدین شاه قاجار احداث شده است .

کاخ موزه باغچه جوق ؛ قصر دلربای مسافران نوروزی

ساختمان قصر باغچه جوق به علت ویژگی های ممتاز هنری و معماری ، در سال 1353 شمسی توسط دولت از وراث سردار خریداری و بعد از انجام تعمیرات ضروری در آن ، از سال 1364شمسی برای بازدید عموم آماده شده و هم اکنون به عنوان کاخ موزه از آن بهره برداری می شود.

کاخ موزه باغچه جوق ماکو مخزن جاذبه های قوی هنری و فرهنگی

بنا به جاذبه های قوی هنری و فرهنگی ، این مجموعه مورد علاقه و توجه مردم منطقه و مسافرین داخلی و خارجی کشور است . در حال حاضر این موزه شامل اشیاء و لوازم زندگی سردار ماکو است که به لحاظ موقعیت و نفوذ قابل توجه ایشان در این خطه از کشور به ویژه در زمان حکومت پر آشوب مظفرالدین شاه اکثراً از طرف حکام و دربار روسیه برای ایشان ارسال شده بود .

این اشیاء در نوع خود جالب توجه و دیدنی است. به همین جهت اسباب و اثاثیه مذکور در اتاق های طبقات اول و دوم ساختمان مرکزی به شرح زیر در معرض تماشای بازدید کنندگان قرار داده شده است :انواع و اقسام مبل ها و صندلی های لوکس از جنس چوب های جنگلی نی و خیزران ، با تزیینات برجسته برنزی و رویه مخمل و نقوش کنده کاری شده که ساخت کشورهای لهستان ، فرانسه ، اتریش و روسیه هستند.

کاخ موزه باغچه جوق ؛ قصر دلربای مسافران نوروزی

آیینه های سنگی با قاب های طلایی و استیل مشکی منبت کاری شده هم جلوه ی دیگری به این قصر باشکوه بخشیده است .

پاروانی سه تکه از استیل طلایی با تزیینات ویژه و پارچه اطلسی و نقوش گل و بوته ساخت فرانسه ، کاناپه های اطلسی ، پرده های رنگین اطلسی ، پشمی و توری زری با طرح های مختلف شکوه هنر گذشته را به شدت به رخ می کشد .

کاخ موزه باغچه جوق ؛ قصر دلربای مسافران نوروزی

دستشویی متحرک لگن دار از چینی اعلا و ملحقات استیل گلدار به رنگ طلایی ساخت روسیه ، کمد و جالباسی از چوب گردو با منبت کاری و روکش اطلس  ساخت اتریش و همچنین لوسترهای برنزی هجده شاخه ساخت فرانسه نیز علاقه و رغبت سردار ماکویی به استفاده از فرهنگ اروپایی را نشان می دهد .

قاب عکس های خانوادگی سردار ماکو هم که در بخشی از این قصر  قرار دارد اهالی زیسته در این کاخ زیبا و دلربا را معرفی میکند و بیان می دارد که افراد این کاخ در ایامی از گذشته ی نه چندان دور با فرهنگ و تمدن کهن پیشینیان ، زندگی گذرانده اند .

باغچه جوق ماکو موزه اشیاء تاریخی

تعدادی از اتاق های طبقه همکف این کاخ هم در حال حاضر تبدیل به موزه اشیای تاریخی ، مردم شناسی و نمایشگاه جاذبه های تاریخی شده است که چشم هر بازدید کننده ای را به خود جلب میکند .

کاخ موزه باغچه جوق ؛ قصر دلربای مسافران نوروزی

 

دوستداران طبیعت و فرهنگ و تمدن ، چنانچه به آذربایجان غربی سفر کردید پیشنهاد می شود در کنار بازدید از سایر جاذبه های گردشگری و آثار تاریخی فرهنگی این استان میهمان نواز و تاریخی از کاخ موزه باشکوه و اعیانی ماکو هم که به عنوان شاهکار معماری ایرانی معروف هست بازدید نمایید .

گزارش از : حکیمه علیزاده

انتهای پیام/ح

کاخ موزه باغچه جوق ماکو پذیرای میهمانان نوروزی

 

برچسب ها: میراث فرهنگی ، نوروز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.