شیوع آفت «پروانه جوانه‌خوار» در جنگل‌های زاگرس

کارشناس محیط زیست کهگلویه و بویراحمد گفت: ۱۵۰ هزار هکتار از جنگل‌های استان مورد هجوم آفت "پروانه جوانه خوار" قرار گرفت.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ؛ کارشناس محیط زیست استان از شیوع گسترده آفت "پروانه جوانه‌خوار" در جنگل‎های زاگرس خبر داد و گفت: اکنون بیشترین استانی که تحت تأثیر این آفت قرار گرفته کهگیلویه و بویراحمد است.
محمد حیدری با اشاره به وضعیت جنگل‌های بلوط در ارتفاعات زاگرس افزود: جنگل‌های بلوط منطقه زاگرس گستره‌ای از مناطق شمال غربی، غرب و جنوب غرب کشور شامل استان‌های آذربایجان غربی، ایلام، لرستان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و فارس است که بیش از ۶ میلیون هکتار وسعت دارد.
وی ادامه داد: بر اساس آخرین آمار، در استان‌های زاگرس ‌نشین بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس به دلیل عواملی همچون آفات و بیماری زوال بلوط، خشکسالی، هجوم گردوغبار، آتش‌سوزی‌ و چرای بی‌رویه دام دچار نابودی و خشکیدگی شده است.
وی با بیان اینکه سطح خشکیدگی جنگل‌های زاگرس عمدتا در استان‌های ایلام، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، فارس، چهارمحال و بختیاری و خوزستان مشاهده می‌شوداضافه کرد: نخستین بار بیماری سوسک چوب‌خوار و آفت ذغالی در جنگل‌های بلوط زاگرس در سال ۸۸ در استان‌های فارس و ایلام مشاهده شد و تا سال ۹۲ توسعه یافت.
کارشناس محیط زیست استان اضافه کرد: در زمان طغیان آفت سوسک چوب‌خوار و بیماری قارچی ذغالی، پدیده خشکیدگی در جنگل‌های بلوط زاگرس و آلودگی این مناطق به وسعت بیش از یک میلیون هکتار رسید که به دلیل فقدان برنامه جامع این موضوع فراگیر شد.
محمد حیدری در ادامه با اشاره به شیوع آفت «پروانه جوانه‌خوار» در جنگل‌های زاگرس گفت: شیوع این نوع از آفت حدود ۸ سال است که در جنگل‌های بلوط زاگرس آغاز شده و تاکنون در استان‌های کردستان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس و چهارمحال و بختیاری مشاهده شده است.
وی افزود: لاروهای پروانه جوانه خوار بلوط در اوایل فصل بهار، وارد جوانه‌های تازه باز شده ی بلوط شده و تغذیه خود را آغاز می‌کنند که ادامه این روند درختان را در اواخر بهار عاری از برگ می‌کند و تداوم این وضعیت جنگل را به سمت نابودی می‌کشاند.
حیدری با بیان اینکه وضعیت اقلیمی در رویشگاه‌های زاگرس و کمبود نزولات جوی موجب تشدید شیوع آفت جوانه خوار شده است ادامه داد: فعالیت آفت جوانه خوار بلوط از اواخر اسفند تا اواخر خرداد ادامه دارد و مبارزه با آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
وی بیان کرد: برای اجرای عملیات مبارزه با این آفت در استان‌های زاگرس نشین به۵۰۰ میلیون ریال اعتبار نیاز است که باید از محل اعتبارات ملی طرح صیانت از جنگل‌های زاگرس هزینه شود.
حیدری با بیان اینکه استفاده از روش تله‌های فرمونی به دلیل وسعت و شدت آفت غیر ممکن است گفت: بهترین راه مبارزه با این آفات مبارزه بیولوژیکی و استفاده از سم " BT "است که به علت قیمت بالای این سم و کمبود در بازار داخلی باید از کشورهای دیگر وارد شود.
 
انتهای پیام/ش

هجوم گسترده آفت جوانه‌خوار به جنگل‌های زاگرس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.