صنایع دستی فراموش شده اردستان باید احیا شود

عضو شورای اسلامی شهر اردستان خواستار احیای صنایع دستی فراموش شده اردستان از جمله گلیم بافی، قالیبافی و سنگ تراشی و سبد بافی شد.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،نادر یزدان‌بخش  امروز در نخستین گردهمایی اردستان در گذر تاریخ در سالن کانون شهید مفتح اردستان با بیان اینکه برای پیشرفت اردستان و شناخت ابعاد آن در گذر تاریخ در موضوعات مختلف تا کنون تعداد 5 کارگروه در شهرداری اردستان تشکیل شده است، اظهار داشت: کارگروه زبان شناسی و تمثیل‌های محلی، داستان نویسی محلی و خطرات محلی، کارگروه شناخت محله‌ها و مکان‌های قدیمی اردستان، شعر و موسیقی محلی اردستان و صنایع دستی و ایجاد موزه مردم شناسی از جمله کارگروه‌های تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه با هماهنگی اداره آموزش و پرورش کارگروه خاطره نویسی فعالیت خود را در مورد جمع آوری داستان‌های محلی به کار خواهدگرفت، تصریح کرد: تشکیل چنین جلساتی می‌تواند سبب پیشرفت شهرستان و استفاده از ظرفیت‌هایی که ریشه در قدیم اردستان داشته و ناشناخته است باشد.

عضو شورای اسلامی شهر اردستان خواستار احیای صنایع دستی فراموش شده اردستان از جمله گلیم بافی، قالیبافی و سنگ تراشی و سبد بافی شد و  اظهار داشت: جمع آوری نحوه پخت غذاهای سنتی و تبدیل آن به برند می‌تواند اردستان را بیشتر در کشور و حتی جهان بشناساند.

 وی افزود: هرستان اردستان به لحاظ داشتن میراث شفاهی و مستندات اساطیری شرایط بسیار خوبی دارد و ما شاهد ماندگاری بسیاری از اسامی و یادمان‌های اساطیری در این شهرستان هستیم. اردستان اسطوره‌ای ترین شهر ایران است.

یزدانبحش خاطرنشان کرد: در وجه تسمیه اردستان دیدگاه‌های متفاوتی ارائه شده و چون اردستان به خاطر سفیدی خاک آن همانند آرد است به آن اردستان می‌گویند و یا ارگ دستان منسوب به دستان که لقب زال پدر رستم بوده وهمچنین این شهر محل آتشکده مهر اردشیر بوده است. اردستان به معنی سرزمین و یا مکان مقدس نامگذاری شده و دلیل آن هم پیشینه اسطوره‌ای این منطقه است.

وی تصریح کرد: اسامی و نام‌های زیادی که در این منطقه وجود دارد نشان دهنده این است که این سرزمین از بستر اسطوره‌ای بسیار قدیمی برخوردار است و مشخصأ نام اردستان که به معنی ارگ دستان در نظر گرفته شده و این شهر را به دستان نسب داده‌اند.

عضو شورای اسلامی شهر اردستان با بیان اینکه، شیده که نام پسر افراسیاب است نام یکی از روستاهای اردستان است و توران نام یکی از روستاهای دیگر اردستان است که اشاره به تورانیان دارد که از القاب تور فرزند فریدون است و همچنین بسیاری از اسامی روستاهای دیگر منطقه اردستان برگرفته از پادشاهان و بزرگان اسطوره‌ای است.

وی با بیان اینکه احداث قنات ارونه اردستان را به اروند شاه پادشاه پیشدادی و قنات 2 طبقه اردستان را به کاوه آهنگر نسبت داده‌اند، افزود:  کاوه آهنگر از اهالی این شهر بوده و در محله کبودان بدنیا آمده و امروزه بخشی از آبی که از قنات 2 طبقه اردستان به روستای تلک آباد می‌رود به نام آب کاوه شهرت دارد.

یزدانبخش گفت: ابن رسته و اصطخری می‌گویند که انوشیروان در اردستان متولد شده و هنوز بقایای بناهای او در این شهر باقی است. محیط طباطبائی می‌گوید محله "لب جی کوشک" اردستان یادگار کوشک‌هایی است که خسرو انوشیروان در انجا برافراشته است.

وی افزود: بدین ترتیب می‌توان گفت که اردستان یکی از معدود نقاط ایران و تنها نقطه‌ای است که در چنین وسعت گسترده‌ای نام و خاطره‌های دوران اساطیری ایران در آن باقی مانده است و از این جهت می‌توان گفت که اردستان اساطیری‌ترین ناحیه ایران است.

 

انتهای پیام/م

 

گردهمایی اردستان در گذر تاریخ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.