آثار ارزشمند باستانی سوریه که به دست داعش نابود شدند + تصاویر

بسیاری از آثار باستانی ارزشمند در کشور‌های سوریه و عراق به دلیل حمله وحشیانه داعش نابود و ویرانه‌هایی از آن‌ها برجای مانده است.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  جنگ در سال‌های اخیر در کشور‌های عراق و سوریه افزون برمرگ و آوارگی میلیون‌ها نفر، آسیب صنایع مادر و اقتصاد این کشور‌ها سبب نابودی آثار باستانی بسیار ارزشمندی متعلق به تمدن‌های کهن و باستانی این کشور‌ها شده است که جزو میراث جهانی بوده اند و از دست رفتن آن‌ها جبران ناپذیر است.

منطقه باستانی بین النهرین در گذشته‌های دور به تمدن‌های ایران باستان، امپراتوری روم، مسلمانان و نیز امپراتوری عثمانی در دوره‌هایی تعلق داشته است و از بیشتر این دوران‌ها آثار باستانی بسیار ارزشمندی برجای مانده است؛ از جمله مشهورترین بنا‌های باستانی که بر اثرحمله داعش نابود شدند می‌توان شهر باستانی هترا در عراق را نام برد که در سال ۲۰۱۴ به وسیله نیروی‌های داعش بخش‌های زیادی از آن ویران شد.


شهر باستانی پالمیر نیز یکی دیگر از شهر‌های باستانی فوق العاده زیبا و باستانی در سوریه بود که به وسیله نیرو‌های داعش تخریب شد.

باستان شناسان اعتقاد دارند با توجه به تضعیف نیرو‌های داعش اکنون باید به ترمیم و بازسازی آنچه باقی مانده است از این سازه‌های ارزشمند پرداخت، هرچند که نیرو‌های داعش افزون بر تخریب بخش‌های زیادی از آثار باستانی ارزشمند را قاچاق و به فروش رسانده اند و از سرنوشت آن‌ها خبری در دست نیست.


در سوریه بنا‌های باستانی اسلامی و دوران پیش از اسلام به میزان فراوانی وجود دارد و در نوع خود یک گنجینه بزرگ از میراث جهانی است، اما متاسفانه بر اثر جنگ بخش‌های زیادی از این آثار از دست رفته است.

از جمله بسیاری از آثارگچ بری، مجسمه ها، کاشی کاری ها، وسایل و کوزه ها، معماری، مساجد اسلامی از جمله مسجد اماربن یاسر، تعدادی از کلیسا‌های قدیمی عبادتگاه مسیحیان، تعداد زیادی از قبرستان‌های باستانی و تاریخی، بخش‌های زیادی از شهر باستانی و زیبای حلب و حتی تعداد زیادی از موزه‌ها و آثار باستانی موجود در آن‌ها نابود شده است؛ هاترا یکی از شهر‌های مهم در دنیای باستان و در مسیر جاده ابریشم بوده است و در آن ترکیبی از معماری رومی و شرقی وجود دارد.


از جمله دیگر آثار باستانی ارزشمندی که نابود شده است کتابخانه تاریخی مشهور در موصل است، همچنین تعرض به بنای منسوب به پیامبر خدا (یونس نبی) نیز از جمله توهین‌های بزرگ داعش به بنا‌ها و حرمت شخصیت‌های دینی و مذهبی بوده است.

نیرو‌های داعش در نابود کردن این آثار باستانی از انواع سلاح‌های جنگی مانند مواد منفجره و نیز وسایلی همچون چکش، مته، بولدوز و پتک استفاده کرده و با بی رحمی تعداد زیادی از آثار را نابود و موارد مورد علاقه خود را برای برخی قدرت‌ها قاچاق کرده اند.

بخشی از دیوار باستانی شهر نینوا و دروازه تاریخی شهر نیز به وسیله نیرو‌های داعش نابود شده است.


باستان شناسان امیدوار هستند در سال‌های آینده بتوانند با استفاده از عکس برداری‌های پیشین، تکنیک‌های ترمیم آثار و نیز استفاده از فناوری‌های جدید بخش‌هایی از بنا و آثار باستانی نابود شده در این دو کشور را بازسازی کنند.

در ادامه برخی آثارباستانی قبل و پس از تخریب به وسیله نیروهای داعش را می توانید مشاهده کنید.

قبل از تخریب

پس از تخریب

قبل از تخریب

پس از تخریب

قبل از تخریب

پس از تخریب

قبل از تخریب

پس از تخریب


منبع: artnet

انتهای پیام/

تصاویری تکان دهنده از نابودی  آثار باستانی عراق و سوریه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار