اختلافات واشنگتن و مسکو با موشک باران سوریه از طرف آمریکا، فرانسه و انگلیس به اوج خود رسیده است.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اختلافات مسکو و واشنگتن که سابقه طولانی دارد با موشک باران سوریه از طرف آمریکا و متحدانش به اوج رسیده است تا امنیت منطقه و جهان با تهدیدی جدی مواجه شود.

تنش‌های مسکو و کاخ سفید که ریشه‌ای تاریخی دارد و همواره منطقه را در بر گرفته است. از جمله دلایل اختلافات آمریکا و روسیه تلاش پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است که پس از تأسیس در سال ۱۹۴۹ میلادی( ۱۳۲۸ شمسی) که با هدف دفاع جمعی در واشینگتن دی.سی. پایه‌گذاری شد و در ادامه تلاش کرد تا در شرق و منطقه خود را توسعه دهد تا حضور پررنگ‌تری داشته باشد و همین امر سبب ایجاد اختلاف بین مسکو و واشنگتن شد.

بدون شک در سال‌های اخیر مهمترین موضوع اختلاف آمریکا و روسیه که موجب تنش‌های فراوانی بین این دو کشور شده، مسئله سوریه است که در روزهای اخیر نیز به اختلافات این دو کشور دامن زده است. یمن، عراق و افغانستان نیز از دیگر مسائلی است که بر اختلافات مسکو و واشنگتن افزوده است. هر چند کاخ سفید و کرملین بارها تلاش کردند تا به توافقاتی در زمینه‌ها‌ی اختلافی دست پیدا کنند اما شکست‌های پیاپی در توافقات منجر به افزایش تنش‌ بین آنها شده است.

علاقه مندی آمریکا به منطقه کریمه نیز موجب شد تا ایالات متحده تلاش کند در آنجا حضور پررنگ‌تری داشته باشد و با توجه به ارتباط مرزی اوکراین و روسیه سبب تنش بین کرملین و کاخ سفید شد. از طرف دیگر با توجه به اینکه روسیه ارتباط مرزی زیادی با کشورهای اروپایی دارد، در صورت ایجاد هرگونه اختلاف بین مسکو و واشنگتن در هر کدام از کشورهای هم‌مرز با روسیه می‌تواند اثرات منفی برای سایر کشورهای اروپایی بگذارد و تبعات فراوانی را برای آنها درپی داشته باشد.

با نگاهی به تاریخ معاصر به خوبی روشن است که موضوع رژیم صهیونیستی بخش مهمی از منشأ اختلافات ایالات متحده و روس‌ها را رقم زده است، به طوری که این مسئله هر روز کهنه و کهنه تر شده اما هرگز حل و فصل نشده و همواره در صدر اخبار تنش‌های آنها قرار داشته است. رژیم اشغالگر قدس به دنبال این است تا برای منطقه تنش‌هایی را به وجود آورد و از طرفی برای سوریه مشکلاتی ایجاد کند و با توجه به منافعی که آمریکا در این رژیم دارد، تلاش می‌کند تا نقش تل آویو را در منطقه پررنگ‌تر کند و مخالفت روسیه با این پروژه آمریکایی موجب به راه افتادن درگیری‌های نیابتی بین آنها شده است.

اختلافات نفتی از دیگر موضوعات تنش‌زا بین مسکو و کاخ سفید به شمار می‌رود به طوری که این موضوع دامنه مخالفت‌ها را بیش از پیش گسترش داده و تاکنون این دو کشور نتوانسته‌اند توافق جامعی در این زمینه داشته باشند. ترامپ دوست شرکت‌های نفتی آمریکایی است و کمک‌هایش به آنها ادامه خواهد یافت و در صورت کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی در اثر تحریکات ترامپ، این مسئله بر اقتصاد روسیه اثرگذار است.

تنش‌های مسکو و کاخ سفید تهدیدی بزرگ برای امنیت منطقه و جهان

محمدحسن آصفری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به افزایش اختلافات مسکو و واشنگتن، اظهار کرد: اوج گیری اختلافات بین روسیه و ایالات متحده تهدیدی جدی برای امنیت منطقه و جهان به شمار می‌رود.

نگاهی به اختلافات آمریکا و روسیه/ از آتش بازی آمریکا تا سایه‌ی آتش جنگ سرد بر مسکو و کاخ سفید

وی تصریح کرد: اگر اختلافات کرملین و کاخ سفید کوچک هم باشد، اما باز اثرات مخربی در منطقه به وجود خواهد آورد و حتی به سایر مناطق جهان سرایت خواهد کرد و جامعه‌ بین الملل را درگیر این موضوع می‌کند.

آصفری با بیان اینکه آمریکا با بمباران سوریه بر دامنه اختلافات با روسیه افزوده است، بیان کرد: حضور روس‌ها در خاک دمشق به دعوت دولت سوریه بوده است، اما حضور آمریکایی‌ها در این کشور به دعوت هیچ‌کس نبوده و کاخ سفید خودسرانه در دمشق حضور پیدا کرده است و در ادامه هم با بهانه‌های مختلف برخی از مناطق سوریه را هدف قرار داد و همین امر باعث افزایش اختلافات بین روس‌ها با کاخ سفید شده و مشکلاتی را در منطقه ایجاد کرده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم بیان کرد: اخیرا اختلافی که در موضوع اخراج دیپلمات‌ها بین روسیه و آمریکا به وجود آمد بر دامنه تنش‌ها بین آنها افزود که این خود یک تهدید بزرگ برای امنیت جهان به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه هر چه بر شدت اختلافات آمریکا با روسیه افزوده شود، امنیت منطقه خطر بیشتری را احساس می‌کند، تصریح کرد: از آنجا که این دو کشور حضور فعالی در غرب آسیا دارند این تنش‌ها به نفع کشورهای منطقه نیست و امنیت، اقتصاد و دیگر مسائل این کشورها را با تهدیدی جدی مواجه خواهد کرد.

آصفری با بیان اینکه کشورهای آمریکا و روسیه هم اکنون به سمت جنگ سرد حرکت کرده‌اند، افزود: مسکو و واشنگتن از اعضای شورای سازمان ملل متحد و دارای حق وتو هستند و کوچکترین اختلاف بین آنها می‌تواند در ساختار شورای امنیت مشکل جدی ایجاد کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم ادامه داد: امروز جامعه جهانی به سمتی حرکت کرده که اتحاد بین‌الملل را می‌طلبد و در شرایط فعلی نیاز جدی برای اصلاحات امور در مجامع و نهادهای بین‌الملل وجود دارد.

وی با اشاره به وتو کردن قطعنامه پیشنهادی آمریکا و روسیه از طرف نمایندگان این کشورها در شورای امنیت، اظهار کرد: آمریکایی‌ها و روس‌ها زمانی در شورای امنیت اعلام موضع می‌کنند که مسائل مطرح شده به نفع آنها باشد، در غیر این صورت به راحتی قطعنامه‌های مطرح شده را وتو می‌کنند و این موضوع به هیچ عنوان به نفع سایر ملت‌های دنیا نیست.

آصفری بیان کرد: اختلافات مسکو و واشنگتن زمانی به اوج رسید که اتحاد جماهیر شوروی از هم پاشید و آن سمت و سویی که دنیا به عنوان بلوک شرق و غرب می‌شناخت از بین رفت و جایگاه خود را از دست داده بود.

گفتنی است پس از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا، اسنادی رو شد مبنی بر اینکه تعدادی از اعضای هیئت دولت، کارشناسان و مسئولان آمریکا به عنوان جاسوس برای روس‌ها فعالیت کرده‌اند و این موضوع کاخ سفید را با یک پارادوکس و یک سوال جدی مواجه کرد مبنی بر اینکه ترامپ چه توجیهی می‌تواند برای این موضوع داشته باشد و دلایل او برای این کار چه بوده است؟ سوالی که هنوز جوابی برای آن نداشته است. در واقع این موضوع یک پرده‌ برداری از کارهای ترامپ در ایجاد تنش بین کاخ سفید و مسکو بود تا روند ایجاد اختلافات از طرف آمریکا همواره ادامه داشته باشد.

بمباران سوریه از طرف آمریکا، فرانسه و انگلیس تنش‌ها بین مسکو و کاخ سفید را بیش از پیش شعله ور کرده است و بدون شک آثار مخربی برای منطقه در پی خواهد داشت. حال باید منتظر ماند و دید پوتین و روسیه چه واکنشی نسبت به این اقدام تجاوزکارانه ترامپ انجام خواهند داد.

منطقه غرب آسیا با توجه به اهمیتی که دارد همواره مورد توجه آمریکایی‌ها بوده است و علاقه مندی کاخ سفید به حضور در منطقه موجب افزایش اختلافات بین روسیه و آمریکا شده و همین امر سبب احساس نامنی در بین کشورها شده است. از طرف دیگر از آنجا که پوتین بارها نشان داده که خیلی علاقه مند به تعهدات و پیمان‌هایی که از طرف ایالات متحده تهیه شده، ندارد همین امر موجب افزایش تنش‌ها بین آنها شده و جهان را در قرن 21 با یک چالش جدی مواجه کرده است.

انتهای پیام/

گزارش از محمدرضا امینیان

 

برچسب ها: روسیه ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
چه کاخ سفیدی! خیلی خیلی صحیح تر و بهتره که بگوییم کاخ سیاه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
ترامپ نادانی بیش نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
روسیه هرچه توان دارد باید در سوریه هزینه کند تا در مسکو به دام نیفتد اهداف اصلی غرب نابودی مقاوت است بعد ایران بعد روسیه ولی جمهوری اسلامی نبود امریکا تا بحال جهان به خاک وخون کشیده بود چون ایران باعث شده فکر تسلیحات هسته ای از سرشان بیرون رود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
درود بر روسیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
درود بر روسیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
درود بر روسیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
روسیه باید با پرتاپ موشک کاخ سفید را با خاک یکسان کنه
آخرین اخبار