یادداشت؛

یک دست صدا ندارد

تولیدکننده ایرانی مجبور است با پایین آوردن کیفیت، هزینه تمام شده را کاهش داده و در مسابقه رقابت باقی بماند.اگر عوامل بالابرنده هزینه‌های تولید از بین برود، بی‌شک دومینوی تولید به سمت کیفیت بالاتر و قیمت ارزان‌تر تغییر جهت خواهد داد.

یک دست صدا نداردبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه «جوان» در یادداشتی از «سید عبدالله متولیان» نوشت:

پیش از این گفتیم حمایت از کالای ایرانی مشروط به حمایت از تولید است. مادامی که موانع متعدد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و... بر سر راه تولید کالای ایرانی وجود داشته باشد طبعاً بحث حمایت از کالای ایرانی ناقص و در حد شعار باقی می‌ماند. کالای ایرانی به دلیل وجود موانع متعدد گران‌تر از مشابه خود تولید می‌شود و تولیدکننده ایرانی مجبور است با پایین آوردن کیفیت، هزینه تمام شده را کاهش داده و در مسابقه رقابت باقی بماند.

تولیدکنندگان داخلی به‌خوبی می‌دانند که موفقیت آنان در جذب بازار داخلی و حضور در بازارهای جهانی و باقی ماندن در مسابقه رقابت، در گرو توجه ویژه به موارد زیر است:

1 - پایین آوردن قیمت؛2 - بالاتر بردن کیفیت؛3 - شکل عرضه و بسته‌بندی مناسب؛٤ - تنوع بخشی به کالا و پاسخ‌گویی و تأمین سلائق مختلف؛ 5 - کثرت و فراوانی کالا و تأمین نیاز عمده مصرف کنندگان؛
6 - دستیابی به شبکه توزیع مناسب؛7 - ارائه خدمات پس از فروش مناسب؛8 - ارائه مزیت و برتری نسبت به کالاهای مشابه؛ 9 - به‌روزرسانی و نوسازی تولیدات مطابق با ذائقه‌های جدید مصرف کنندگان و10 – به کارگیری نبوغ و تحقیق و پژوهش (R&D) با هدف رفع معایب و تولید کالای بهتر و ارزان‌تر و خاصه تولید ذائقه جدید.

بی‌تردید تحقق همه موارد مذکور مستلزم پایین آوردن هزینه‌های تولید است. برخی از عوامل مؤثر بر هزینه تولید عبارت است از:

1 - وجود کالای خارجی ارزان‌تر ناشی از تفاوت برابری ریال با ارز خارجی
2 - فقدان استانداردهای لازم در مدیریت تولید
3 - وجود واسطه‌های طماع و پرتوقع
٤ - فقدان شبکه توزیع و هزینه‌های بالای توزیع
5 - وام‌های با بهره بالا و عدم حمایت مالی صحیح از طریق سیستم بانکی
6 - قوانین دست‌و پاگیر مالیاتی، بیمه‌ای و...
7 - ضعف در قوانین مرتبط با تأمین کالای واسطه برای تولید
8 - قوانین ناکارآمد و بعضاً متضاد با تولید داخلی
9 - قوانین ناکارآمد و ضد تولید داخلی نظیر قوانین گمرکی و صادرات و واردات
10 - ضعف و ناتوانی دولت و دستگاه‌های اجرایی در جلوگیری و مقابله با کالای قاچاق
11 - واردات بی‌منطق و ضد تولید داخلی ناشی از رانت دولتی و پدیده آقازادگی
12 - بی‌برنامگی و ناگارآمدی دستگاه‌های اجرایی در حمایت از تولیدکنندگان داخلی
13 - ضعف در حمایت‌های قضایی از تولیدکننده داخلی و مستهلک شدن عمده وقت بسیاری از تولید کنندگان در موضوعات حقوقی و قضایی
1٤ - ناکارآمدی و وجود موانع متعدد ناشی از عدم همراهی شهرداری‌ها با تولیدکنندگان‌ (نگاه بسیاری از شهرداری‌ها به تولیدکنندگان سودجویانه و مانع جدی تولید است).
15 - نیروی انسانی ناکارآمد ناشی از ضعف آموزشی کارگران و کارکنان واحدهای تولیدی و فقدان حمایت‌های آموزشی از تولیدگنندگان.

اگر عوامل بالابرنده هزینه‌های تولید که به برخی از آنها اشاره شد از بین برود، بی‌شک دومینوی تولید به سمت کیفیت بالاتر و قیمت ارزان‌تر تغییر جهت خواهد داد. رفع و دفع عمده موانع برشمرده شده به عهده دولت و نهادها و دستگاه‌های حمایتی است.

مردم بزرگوار و فهیم ایران اسلامی که اینک مخاطب اصلی پیام سال 97 قرار گرفته‌اند به خوبی می‌دانند که با ترجیح خرید کالای ایرانی بیشترین نقش را در تغییر جهت دومینوی کیفیت و قیمت ایفا می‌نمایند. با اقبال مردم از کالای ایرانی و خنثی سازی عملیات روانی و تحریف فرهنگی و تحقیر کالای ایرانی اتفاقات خوشایندی رخ خواهد داد:

1 - برای جوانان این مرز و بوم فضای مناسب کسب و کار به وجود خواهد آمد.
2 - با کثرت تولید و پایین آمدن هزینه‌های تولید فرصت مناسب برای بالاتر بردن کیفیت کالا در اختیار تولیدکنند قرار می‌گیرد.
3 - بالاتر رفتن کیفیت کالای ایرانی مزیت رقابت برای تولید کننده فراهم آورده و موجب تولید بیشتر و بهتر و باکیفیت‌تر و در نتیجه اشتغال بیشتر خواهد شد.
بابد بپذیریم که ایران یک بازار بزرگ 80 میلیونی با در اختیار داشتن بیش از 7 درصد از منابع جهانی مورد طمع بیگانگان برای صادرات کالاهای خود به ایران بوده و تمام همت خود را در جهت تحقیر فرهنگ و کالای ایرانی به‌کار خواهد گرفت و تنها راه برون رفت و خنثی سازی این توطئه اقتصادی همت مضاعف، جهادی و انقلابی از سوی تولیدکنندگان، قوای سه‌گانه به‌ویژه دولتمردان و مردم ایران در رفع موانع تولید و حمایت از کالای ایرانی است و تنها در این‌صورت است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن شاهد رونق تولید و اشتغال و حضور موفق در بازارهای داخلی و خارجی خواهیم بود.

منبع: روزنامه جوان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار