ذوالنوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

آمادگی چین برای برپایی نیروگاه هسته‌ای در ایران قطعی است/چینی‌ها آماده‌اند به صورت فاینانس انجام دهند

رئیس کمیته هسته‌ای گفت: مقامات چین اعلام کردند، می‌توانند در اشل نیروگاه بوشهر و نیروگاه‌های هزار کیلومتر و بالاتر در ایران سرمایه‌گذاری کنند.

آمادگی چین برای برپایی نیروگاه هسته‌ای در ایران قطعی است/چینی‌ها آماده‌اند به صورت فاینانس انجام دهندحجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور رئیس کمیته هسته‌ای مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به حضور خود در اجلاس همکاری هسته‌ای ایران و چین، گفت: محوریت این سمینار همکاری‌های هسته‌ای این دو کشور در زمینه‌های مختلف صلح‌آمیز هسته‌ای انجام شد.

نماینده مردم قم با بیان اینکه در این اجلاس و سمینار نمایندگانی از گروه ۱+۵ شرکت داشتند، افزود: کمالوندی و معاونان سازمان انرژی اتمی و همچنین کارشناسان در سطح گسترده‌ای حضور داشتند و بنده هم به عنوان نماینده کمیته هسته‌ای مجلس در این اجلاس سخنرانی کردم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به سفر این کمیته به شانگ‌های و بازدید از نیروگاه‌های اتمی چین هم تصریح کرد: تبادل اطلاعات و علاقه دو طرف در زمینه ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای، تعامل و انتقال تکنولوژی و مساعدت در این زمینه صورت گرفت که بخش‌هایی از آنها با حضور اعضای ۱+۵ بود.

وی آمادگی چین را برای برپایی نیروگاه هسته‌ای در ایران قطعی دانست و گفت: مقامات چین در سطوح بالاتر این همکاری را اعلام کردند و می‌توانند در اشل نیروگاه بوشهر و نیروگاه‌های هزار کیلومتر و بالاتر سرمایه‌گذاری کنند؛ چینی‌ها کاملاً آماده‌اند که به صورت فاینانس این کار را انجام دهند اما با توجه به شرایط اقلیمی ایران به دنبال نیروگاه‌هایی با اشل کوچکتر هستیم که ممکن است به صورت تلفیقی یا سطوح پایین‌تر چینی‌ها با ما همکاری داشته باشند.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس ادامه داد: تمرکز این سفر بر انرژی هسته‌ای بود، اما درباره انرژی‌های دیگر هم با کشور‌ها ارتباط داشته‌ایم.

ذوالنور تاکید کرد: اگر بخواهیم درباره انرژی گرمایی زمین‌، خورشیدی و بادی کاری انجام دهیم منحصر به چین نیست، بلکه شرکای دیگری هم وجود دارند؛ البته دولت و مجلس از همکاری با چین استقبال می‌کند.

نماینده مردم قم با اشاره به عضویت ایران در ایکر و استفاده از انرژی جدید توکاماک‌های هسته‌ای که با جوش هسته‌ای آب اقیانوس‌ها انجام می‌شود، اظهار کرد: انرژی هسته‌ای تنها مختص اورانیوم نیست؛ ایران با عضویت در ایکر با مرکزیت کشور فرانسه به دنبال دستیابی به انرژی‌های جدید و ارزان‌تر است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: ایران به دنبال آن است تا از کشور‌های حلقه اولیه این انرژی عقب نماند؛ لذا مجلس قصد دارد تا با پشتیبانی همه جانبه از دولت در این زمینه سرعت دستیابی به انرژی‌های نو و تجدید پذیر را افزایش دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار