اپیدمی چاقوکشی، چالش جدید لندن

در صد روز گذشته افزایش موج چاقوکشی در لندن جان بیش از ۵۰ شهروند انگلیسی را گرفته و مقامات این کشور را به شدت نگران کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، اگرچه لندن در چند سال اخیر با حملات خشونت‌آمیز زیادی دست به گریبان بوده، اما از ابتدای سال 2018 موج جدیدی از چاقوکشی این شهر را در برگرفته که تاکنون موجب مرگ بیش از 50 شهروند لندن‌نشین شده است.

اپیدمی چاقوکشی، چالش جدید لندن

لندن که تا پیش از این به خاطر آمار پایین خشونت در مقایسه با سایر شهرهای بزرگ جهان به خود افتخار می‌کرد، اکنون با 50 کشته در سه ماهه ابتدایی سال 2018، از شهر نیویورک که بالاترین آمار جنایت را در دنیا دارد، پیشی گرفته است.

طبق گزارش مجله انگلیسی نیوز استیتمنت، اگر میانگین 3 قربانی در طول هفته همچنان در سال جاری ادامه پیدا کند، لندن بالاترین آمار قتل طی 13 سال گذشته را به خود اختصاص خواهد داد.

طبق گزارش پلیس کلان‌شهر لندن، این شهر در روز و شب سال نو میلادی آمار بی‌سابقه‌ای از آدمکشی را تجربه کرد که موجب شد از همان ابتدا سال 2018 به سال جرم و جنایت برای لندن تبدیل شود.

به گفته پلیس، از فوریه 2016 تا فوریه 2018، هر ماه بین 243 تا 476 حمله با چاقو در پایتخت انگلیس گزارش شده است اما در آوریل تنها در 14 روز 420 مورد حمله با سلاح سرد در این شهر گزارش شد.

اگرچه این حوادث در سرتاسر لندن به چشم می‌خورد، اما بیشترین میزان آن به جنوب و غرب این شهر اختصاص دارد. بیش از نیمی از قربانیان بین 20 تا 30 ساله هستند و با وجود این که دولت انگلیس ارتباط این جنایات را با گرایش‌های ضدمهاجرتی و نژادپرستانه مردم این کشور رد کرده است، بیشتر قربانیان سیاه‌پوست هستند.

طبق گزارش بی‌بی‌سی، پنجشنبه گذشته تنها در عرض 10 ساعت هفت نفر در 6 مورد حمله با چاقو کشته شدند که 5 حمله آن تنها در عرض 95 دقیقه صورت گرفت.

افزایش چشمگیر خشونت در این شهر، سیاستمداران و مقامات دولتی انگلیس را واداشته است تا به دنبال توضیحی منطقی برای پیدایش موج جدید خشونت در لندن باشند.

فرانس تایمز در مصاحبه با «بن فورد»، استاد دانشکده مطالعات جرم و امنیت در دانشگاه لندن می‌نویسد: «دلایل مختلفی می‌تواند پیرامون افزایش ناگهانی خشونت در لندن وجود داشته باشد. اختلافات میان فروشندگان مواد مخدر، دعوت گروه‌های مختلف به خشونت از طریق رسانه‌های جمعی، کاهش خدمات روان‌درمانی برای کودکان و نوجوانان و تشدید فقر می‌توانند از جمله مواردی باشند که به افزایش خشونت در لندن دامن می‌زنند.

«تام گاش»، یکی از مقامات سابق دولت انگلیس که اکنون به نیروهای پلیس مشاوره می‌دهد، در این مورد گفت: مشخص نیست پیدایش چنین موج خشونتی برای یک دوره کوتاه مدت است یا شروع یک دوره بلند مدت محسوب می‌شود. وی در ادامه سخنان خود افزود قوانین به تنهایی قابلیت جلوگیری از جرم و جنایت را ندارند.

کارآگاه «ریچارد وود»، از فرماندهان پلیس لندن، نیز معتقد است نیروهای پلیس تمام تلاش خود را برای جلوگیری و پیگیری جرائم ناشی از خشونت به کار می‌بندند، اما مقابله با این اپیدمی به یک حرکت چندجانبه نیاز دارد. به عقیده او، تمام سازمان‌های لندن و ساکنان این شهر باید جزئی از یک تلاش جمعی بزرگ برای توقف این حوادث باشند و فرزندان خود را از چاقو دور نگه دارند.

اپیدمی چاقوکشی، چالش جدید لندن

طبق گزارش پلیس کلان شهر لندن، آمار کودکانی که در مدرسه چاقو حمل می‌کنند، بین سال‌های 2014 تا 2016، حدود 50 درصد و مجرمانی که از چاقو در مدارس استفاده می‌کنند 26 درصد افزایش یافته است.

رئیس پلیس شهر لندن نیز اظهار کرد سن استفاده از چاقو در این شهر پایین آمده و در حال حاضر محدوده سنی 13 تا 17 سال را در بر می‌گیرد.

طبق گزارش روزنامه گاردین، استفاده از چاقو به عنوان یک جرم شهری و محصول محرومیت در مناطق درون شهری به ویژه لندن شناخته شده است.

«جیلی لوی» نویسنده کتاب یک «داستان حقیقی در مورد قتل در آمریکا» نیز معتقد است چاقو برای انگلیسی‌ها معادل اسلحه برای آمریکایی‌ها  است!

«صادق خان»، شهردار لندن نیز در مصاحبه با روزنامه تلگراف، حوادث اخیر را "دردناک" خوانده و دولت انگلیس را به خاطر کاهش بودجه اداره پلیس سرزنش کرده است.

وی در مصاحبه خود گفت: «دولت انگلیس در طول 7 سال گذشته 700 میلیون پوند از بودجه اداره پلیس کاسته است و قصد دارد در 3 سال آینده 300 میلیون پوند دیگر آن را کاهش دهد. چنین کاهش بودجه‌ای واقعا چشمگیر است.»

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت نیز در گزارشی از نارضایتی نمایندگان حزب کارگر انگلیس از واکنش دولت نسبت به موج خشونت و چاقوکشی خبر داد.

نمایندگان حزب کارگر انگلیس، «ترزا می»، نخست‌وزیر این کشور را به عدم حضور موثر در سیر وقایع حملات خشونت‌آمیز اخیر متهم کرده‌اند. در همین راستا، بیش از 40 تن از آنها چندی پیش طی نامه‌ای خواستار ملاقات رو در رو با نخست‌وزیر و شهردار لندن برای بیان انتقادات خود از بی‌توجهی آنها به حل این مسائل شدند.

این نمایندگان قتل‌های اخیر را مستقیما با کاهش بودجه اداره پلیس، هرج ‌و مرج در زندان‌ها و کاهش مشاوره و خدمات‌دهی به کودکان مرتبط دانستند.

صادق خان نیز به خاطر پاسخگویی نامناسب به کشتار و کوتاهی در دیدار از قربانیان و محل حادثه مورد انتقاد قرار گرفته است؛ اگرچه او همچنان مقامات بالادست را به خاطر این موضوع مقصر می‌داند.

شهردار لندن در مصاحبه اخیر خود با یک روزنامه انگلیسی با بیان اینکه جنایات ناشی از خشونت، از جمله چاقوکشی در انگلیس و ولز رو به افزایش است، گفت: این یک مشکل ملی است که به راه حل‌های ملی نیاز دارد.

بیشتر بخوانید: انگلیس، پایتخت اسیدپاشی جهان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۴ ۲۸ فروردين ۱۳۹۷
لندن مرکز جنایت و جنایتکاران است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۴ ۲۸ فروردين ۱۳۹۷
مرگ بر انگلیس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۴ ۲۸ فروردين ۱۳۹۷
دست تقدیر انتقام حاصل جنایتهای انگلیس به کشورهای دیگه است
Iran (Islamic Republic of)
سمیع
۰۳:۲۴ ۲۸ فروردين ۱۳۹۷
لندن با توجه به جنایات بینلمللی سالهای اخیر و مشارکتش در انها علیه بشریت عواقب بالاتر بلکه حوادث متنوع مسلحانه وتروریستی »اجتماعی را پذیرا خواهد بود چیزی که بذرش را در دنیا کاشتندو پروراندند.
Iran (Islamic Republic of)
سمیع
۰۳:۲۴ ۲۸ فروردين ۱۳۹۷
لندن با توجه به جنایات بینلمللی سالهای اخیر و مشارکتش در انها علیه بشریت عواقب بالاتر بلکه حوادث متنوع مسلحانه وتروریستی »اجتماعی را پذیرا خواهد بود چیزی که بذرش را در دنیا کاشتندو پروراندند.
آخرین اخبار