مقامات آنکارا و مسکو اظهارات مکرون را درباره ایجاد شکاف در روابط روسیه و ترکیه رد کردند

اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه مبنی بر اینکه حمله به سوریه باعث ایجاد شکاف در روابط میان مسکو و آنکارا شد، واکنش مقامات ترکیه‌ و روسیه را در پی داشت.

مقامات آنکارا و مسکو اظهارات مکرون را درباره ایجاد شکاف در روابط روسیه و ترکیه رد کردندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از پایگاه اینترنتی راشا تودی، اظهارات امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، مبنی بر اینکه حمله موشکی این کشور به همراه آمریکا و انگلیس به سوریه باعث ایجاد شکاف در روابط میان مسکو و آنکارا شد، واکنش مقامات ترکیه‌ای و روس را در پی داشت.

مقامات ارشد ترکیه ای در واکنش به این اظهارات اعلام کردند این حمله کوچکترین خللی به روابط دو کشور وارد نکرده است.

مکرون یکشنبه در دفاع از حمله سه جانبه به سوریه، که به بهانه حمله شیمیایی ادعایی دمشق به دوما صورت گرفت، یکی از نتایج به اصطلاح مثبت این حمله را ایجاد شکاف در روابط میان مسکو و آنکارا خواند. رئیس جمهور فرانسه افزود مقامات ترکیه حمله (ادعایی) شیمیایی به دوما رو محکوم کردند. گزارش راشا تودی می افزاید: نکته ای که مکرون فراموش کرد به آن اشاره کند این است که ایران، روسیه و ترکیه!!! در هفت سال گذشته در جبهه مقدم تلاش برای پایان دادن به بحران داخلی سوریه قرار داشته اند. اقدامات این سه کشور به برگزاری چندین دور مذاکره میان نیروهای مخالف در سوریه انجامیده و به تلاش های سازمان ملل برای کاهش تنش ها کمک فراوانی کرده است.

در ادامه این گزارش به نقل از «بکر بوزداغ»، معاون نخست وزیر ترکیه، آمده است آنکارا در جریان مناقشه اخیر، از هیچ یک از طرفین (سوریه در برابر سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه) جانبداری نمی کند. وی افزود سیاست ترکیه در قابل سوریه بر مبنای اتحاد یا تقابل با هیچ کشور دیگری در این خصوص نیست. بوزداغ همچنین تأکید کرد هیچ تغییری در رویکرد آنکارا در قبال دمشق به وجود نیامده است. مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، نیز در اظهاراتی مشابه، اعلام کرد: رئیس جمهور فرانسه می گوید حمله موشکی به سوریه باعث جدایی روسیه و ترکیه شده است. ما دیدگاه های متفاوتی داریم، اما روابط میان ترکیه و روسیه آنچنان قوی است که مکرون نمی تواند در آن خللی ایجاد کند.

وزیر امور خارجه ترکیه این اظهارات را در دیدار با ینس استولتنبرگ، نخست‌وزیر سابق نروژ و دبیرکل منتخب ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) که به آنکارا سفر کرده بود، بیان کرد و افزود ترکیه تصور نمی کند داشتن روابط حسنه با مسکو، به روابط خوب این کشور با ناتو، پاریس یا واشنگتن خدشه ای وارد می کند.

در ادامه گزارش راشا تودی آمده است کرملین نیز اظهارات مکرون را درباره ایجاد شکاف در روابط آنکارا-مسکو پس از حمله موشکی سه جانبه آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه رد کرد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، در این باره اظهار کرد: تفاوت دیدگاه های مسکو و آنکارا درباره برخی مسائل موضوع پنهانی نیست، اما ما به گفتگوها درباره این مسائل ادامه می دهیم و اجازه نمی دهیم این تفاوت ها به همکاری ها و طرح های مشترکمان آسیب بزنند.
انتهای پیام/

رد اظهارات مکرون درباره تیرگی روابط آنکارا-مسکو پس از حمله موشکی به سوریه

برچسب ها: سوریه ، روسیه ، ترکیه ، فرانسه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار