سی ان ان در گزارشی بررسی کرد؛

علت تلاش آمریکا برای ایجاد ائتلاف نظامی عربی در سوریه چیست؟

سی ان ان در مطلبی به بررسی علل تلاش آمریکا برای ایجاد ائتلاف نظامی عربی در سوریه پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی شبکه سی ان ان  در مطلبی نوشت: «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و «مایک پمپئو»، گزینه پیشنهادی برای وزارت امور خارجه آمریکا از پیشگامان ایجاد یک ائتلاف متشکل از نیروهای نظامی عربی در سوریه به جای نیروهای آمریکایی هستند.

یک منبع نزدیک به کاخ سفید به سی ان ان گفت: در حالی که برخی از کشورهای عربی همچون عربستان سعودی آمادگی خود را برای پیوستن به این ائتلاف و اعزام نیروی نظامی به سوریه اعلام کرده اند، اما تعدادی از کشورهای عربی مانند مصر همچنان با این پیشنهاد مخالف هستند. به همین منظور، انتظار می رود دولت ترامپ برای پیشبرد این هدفش با ارائه گزینه هایی و همچنین دادن امتیازاتی، کشورهای عربی مخالف را با خود همراه سازد.

دولت پیشین آمریکا در سال 2013 به عنوان بخشی از استراتژی ضد داعش، ایده مشابهی را مطرح کرده بود اما ایده ایجاد ائتلاف نظامی عربی که با منافع آمریکا هماهنگ باشد پس از بیانیه ترامپ مبنی بر اینکه آمریکا قصد دارد نیروهای خود را از سوریه خارج کند و «مراقبت از سوریه»  را به کشورهای دیگر بسپارد، قوت گرفت.

دیوید ساترفیلد، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه، روز گذشته گفت:  رئیس جمهور ترامپ پیش از این اعلام کرده بود که آمریکا امیدوار بود روند مبارزه با گروه تروریستی داعش در شمال شرق سوریه را ادامه دهد و تکمیل کند. با این حال، او معتقد است نیروهای احزاب منطقه ای و محلی  باید این مبارزه را ادامه داده و به نتیجه برسانند. بنابراین ما در صدد همکاری با کشورهای عربی منطقه هستیم تا با مشارکت آنها در مسیر نابودی داعش حرکت کنیم.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: آمریکا به دنبال ایجاد ائتلاف نظامی عربی متشکل از کشورهای مصر، بحرین، اردن، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی است تا علاوه بر پاک کردن ردپای خود در سوریه، حضور نظامی ایران در سوریه را کمرنگ کند. از سوی دیگر، حمله موشکی آمریکا و متحدانش به سوریه که با طرح ادعای حمله شیمیایی در دوما، عملی شد، در راستای یکی از اهداف طولانی مدت آمریکا برای حفظ منافع خود در سوریه انجام شد.

یک منبع نزدیک به کاخ سفید که نامی از وی برده نشده است به سی ان ان گفت: با وجود نگرانی های اولیه در خصوص تصمیم ترامپ برای خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه در کوتاه‌ترین زمان، دولت آمریکا سعی دارد با حمایت نظامی کشورهای قدرتمند عربی همچون عربستان، امارات و مصر، ضمن حفظ منافع خود در سوریه و کنترل حضور نظامی ایران و روسیه، در مسیر مقابله با داعش باقی بماند.

این منبع همچنین با اشاره به تماس جان بولتون با «عباس کامل»، رئیس سازمان اطلاعاتی مصر از تلاش های مشاور امنیت ملی آمریکا برای ایجاد ائتلاف نظامی عربی در سوریه خبر داد.

شبکه سی ان ان اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرد کاخ سفید به دنبال توافق با عربستان، امارات و اعضای شورای همکاری خلیج فارس است تا ضمن ایجاد یک ائتلاف عربی که هماهنگ با سیاست های خود باشد، حضور نظامی خود در سوریه را کاهش دهد. به این صورت، دولت ترامپ از اخراج شتابزده نیروهای آمریکایی که همواره موجب نگرانی مقامات نظامی این کشور می شود، جلوگیری کرده است.

«عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان سعودی، روز سه شنبه اعلام کرد ریاض اعزام نیروهای ائتلاف موسوم به «ائتلاف اسلامی ضد تروریسم» به سوریه را پیشنهاد داده است. وی گفت این پیشنهاد جدید نیست و عربستان چنین ایده مشابهی را به دولت اوباما نیز ارائه کرده بود که با مخالفت دولت پشین آمریکا مواجه شد.

در پایان این مطلب آمده است: آمریکا به واسطه حضور ایران و روسیه  در سوریه مسیر نسبتا دشواری را برای همراه کردن کشورهای عربی با خود جهت ایجاد ائتلاف عربی در سوریه و حفاظت از منافعش در این کشور پیش رو دارد.

انتهای پیام/

آمریکا در صدد ایجاد ائتلاف نظامی عربی در سوریه

برچسب ها: سوریه ، آمریکا ، عربستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۲ ۳۱ فروردين ۱۳۹۷
که چیکار کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۰ ۳۱ فروردين ۱۳۹۷
السلامُ علیک یا مهدی فاطمه
Iran (Islamic Republic of)
اسرافیل
۰۰:۱۵ ۳۱ فروردين ۱۳۹۷
عدو شود سبب خیر گر خدا خواهد! حضور نامیمون سربازانی از کشورهای یاد شده به سوریه! در حالی که دولت این کشور یعنی اسد، با آن مخالفت دارد، ان شاالله آخرین پرده ی نمایش آمریکایی خواهد بود که به ظهور حضرت حجت( عج) پیوستار خواهد شد!
اللهم عجل لولیک الفرج! و العافیت و اانصر !
United States of America
بی نام
۱۷:۱۰ ۳۰ فروردين ۱۳۹۷
میخواد عربها را بدوشه خیلی راحت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۷ ۳۰ فروردين ۱۳۹۷
هدف امریکا قرار دادن صدام دیگر در مقابل ایران است
Iran (Islamic Republic of)
آسمان
۱۶:۳۹ ۳۰ فروردين ۱۳۹۷
امريكاييها اين حقها قديمي شده خودتون غلطي نكردين حالا كوچكترهارو مي اندازيد وسط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۳۰ فروردين ۱۳۹۷
مرگ بر امریکا
آخرین اخبار