نوری که سلامت جنین را به خطر می‌اندازد

نور صفحه نمایش وسایل الکترونیکی می‌تواند اثری خطرناک بر خردسالان و حتی پیش از تولد آن‌ها در دوران جنینی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ کارشناسان دانشگاه کلرادو (A University of Colorado) در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند استراحت کودکان در شب در حالی که منابع نور مصنوعی مانند چراغ خواب یا چراغ‌های روشنایی خارج از خانه وجود دارد، برسلامت آن‌ها اثر منفی می‌گذارد.


پژوهش این دانشمندان نشان می‌دهد استراحت کودکان زمانی که در معرض نور قرار می‌گیرند سبب توقف تولید هورمون ملاتونین در بدن آن‌ها می‌شود.

هورمون ملاتونین برای تنظیم ساعت بدن و خواب و بیداری افراد نقش مهمی دارد و اختلال در آن می‌تواند سبب بدخوابی، بی خوابی و کاهش سطح تمرکز در زمان بیداری و بروز بیماری‌های مختلف در انسان شود.


این پژوهش‌ها همچنین نشان داده است کودکانی که در معرض نور زیاد شب‌ها قرار دارند بیشتر به اختلال‌های روانی در بزرگسالی همچون افسردگی مبتلا می‌شوند و آمار ابتلا به سرطان در آن‌ها بالاست؛ اختلال در هومورن ملاتونین نشان دهنده بروز اختلال در ریتم فعالیت‌های حیاتی بدن است و درصورت استمرار باید به پزشک مراجعه شود؛ سطح ملاتونین خون به وسیله آزمایش خون قابل اندازه گیری و درمان‌هایی برای تنظیم آن وجود دارد.

محققان دانشگاه کلرادو این نتیجه‌ها را با پژوهش برروی تعدادی داوطلب کودک در رده سنی ۹ الی ۱۶ سال انجام داده اند.

دانشمندان در این آزمایش از چراغ‌های فلورسنت برای بررسی اثرگذاری شدت نور بر تولید هورمون ملاتونین در بدن کودکان استفاده کرده اند، اما منابع روشنایی دیگر مانند نورصفحه نمایش تلفن‌های همراه، تبلت، رایانه، تلویزیون و سایر وسایل الکترونیکی نیز می‌تواند سبب اختلال در خواب کودکان شود.

مشکل شب‌های روشن به نام آلودگی شبانه با نور الکتریکی، سبب ابتلای عده زیادی در مناطق مختلف دنیا به بیماری‌های مختلف شده است و کارشناسان رابطه آن را با ابتلای بانوان به سرطان سینه اثبات کرده اند.

محققان در پژوهشی جدید همچنین دریافتند استراحت مادران باردار در شب زمانی که در معرض نور مصنوعی باشند می‌تواند بر رشد جنین اثر منفی بگذارد.


ریتم خواب و بیداری جنین در اوایل دوران بارداری مادر شکل می‌گیرد و جنین نیز شب‌ها به خواب می‌رود و نسبتاً همزمان با مادر از خواب بیدار می‌شود و این چرخه به تدریج پس از تولد تکمیل می‌شود.

جنین حتی در رحم قادر به تشخیص نور محیط خارج رحمی است و اگر شب‌ها مادر به میزان زیاد در معرض نور زیاد قرار بگیرد، ریتم ساعت خواب و بیداری جنین برهم می‌خورد، در این حالت امکان برهم خوردن تعادل هورمون‌های بدن مادر وجود دارد که اثر مستقیمی برجنین می‌گذارد.


این دسته از کودکان پس از تولد در معرض ابتلا به بیماری‌های مختلف از جمله سرطان‌های خون شایع در دوران خردسالی قرار می‌گیرند.

کارشناسان حتی به والدین توصیه می‌کنند نظارت ویژه‌ای بر میزان نور مهدکودک‌ها داشته باشند، زیرا کودکان زمان خواب در مهد کودک باید در محیطی بانور کم استراحت کنند.


برای جلوگیری از ابتلای کودک به برخی بیماری‌های مرتبط با اختلال در میزان هورمون ملاتونین کارشناسان توصیه می‌کنند در ساعت‌های پایانی شب والدین میزان نور محیط را کم کنند و 2 ساعت مانده به ساعت خواب دسترسی کودک به وسایلی همچون تلفن همراه هوشمند یا رایانه را محدود کنند تا فرزندشان خواب آرام و عمیق داشته باشد.

منبع:Dailymail

انتهای پیام/

وقتی نور وسایل الکترونیکی جنین را مبتلا به انواع بیماری‌ها می‌کند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار