کارشناس مسائل منطقه گفت: امکانات مالی کلان قطر باعث شده تا این کشور بيش از حد و مرزش به دنبال توسعه طلبى، گسترش و نفوذ در منطقه باشد.

قطر بيش از حد و مرزش به دنبال توسعه طلبى و نفوذ در منطقه است/ سياست‌هاى كلان اين كشور با ايران همسويى نداردمصیب نعیمی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی با شگاه خبرنگاران جوان، درباره سياست دوگانه‌اى كه قطر در قبال کشورمان در پيش‌گرفته است، اظهار كرد: قطر كشورى كوچک و از اعضای شوراى همكارى خليج فارس است.

وى با بيان اينكه از گذشته تا به امروز تنشى جدى ميان قطر و عربستان وجود دارد كه بارها باعث جدايى این دو کشور از یکدیگر شده است، افزود: سه سال پيش عربستان توانست كشورهاى عربى مثل بحرين، امارات و مصر را با خود همراه كند و محاصره‌اى جدى عليه قطر شکل دهد.

نعيمى با بيان اينكه قطر پس از تحریم شدن از طرف عربستان، راه نجات خود را از مرزهاى ايران می‌دانست، اظهار كرد: دوحه با توجه به نوع تعامل مثبتى كه ايران از ابتدا با كشورهاى كوچک همسايه داشت، اين فرصت را غنيمت شمرد اما اين بدان معنا نيست كه سياست‌هاى كلى و كلان اين كشور با ايران همسو و همراه است.

كارشناس مسائل منطقه تصريح كرد: قطر در اكثر صحنه‌ها در محور آمريكا قرار گرفته است و از غرب تبعيت می‌کند همچنين اين كشور در بحران‌هاى منطقه هم در جبهه مخالف ایران قرار داشته است.

وى با اشاره به اينكه قطر در بحران سوريه و يمن سعى كرد خود را به عنوان كشورى تاثيرگذار در جهان عرب نشان دهد، گفت: داشتن ابزار تبليغاتى قوى مثل الجزيره و امكانات مالى كلان باعث شده تا قطر بيش از حد و مرزش به دنبال توسعه طلبى، گسترش و نفوذ در منطقه باشد.

نعيمى بیان کرد: آنچه قطر را نسبت به ديگر كشورهاى عربى ممتاز می‌كند، واقع نگرى و تشنج ایجاد نکردن در منطقه است اما به طور كلى خط سياسى اين كشور نشات گرفته از سیاست‌های غرب همچنين تاثيرپذيرى از آمريكا و انگليس بوده كه براى همگان آشكار است.

كارشناس مسائل منطقه در پایان خاطرنشان كرد: قطر سعى دارد رابطه‌اى پاياپاى و مناسب با ايران داشته باشد گرچه در اكثر تحولات منطقه يا در نقطه مقابل قرار می‌گيرد يا اينكه همسو با محور ايران حركت نمی‌كند.

انتهاى پيام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار