تاثیر فعالیت‌های فرهنگی در ارتقاء فرهنگ از سوی دانشگاه‌ها

رئیس دانشگاه جیرفت گفت: دانشگاه جیرفت در ارتقاء فرهنگ منطقه فعالیت‌های فرهنگی بسیاری انجام داده و در این راستا می‌تواند بسیار موثر واقع شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،شاپور کوهستانی رئیس دانشگاه جیرفت در نشست مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاهی منطقه هشت کشور استانهای، کرمان، سیستان بلوچستان و هرمزگان که با حضور مدیرکل فرهنگی و اجتماعی و مدیرکل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در دانشگاه جیرفت برگزار شد گفت:بیش از ۱۸ اداره کل در جنوب کرمان وجود دارد که مستقل از مرکز استان فعالیت دارند این مهم نشان دهنده یک ضرورت در منطقه است که باعث شده ادارات کلی، چون فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی استقلال پیدا کنند و زیر نظر وزارت خانه‌های خود فعالیت داشته باشند جنوب استان کرمان از لحاظ اجتماعی، فرهنگی و اقتصای یک منطقه خاص است.

وی با اشاره به حضور رهبر انقلاب اسلامی قبل از انقلاب و همچنین در سفر سال ۸۴ به جیرفت گفت: ایشان در سفر خود مهمترین کار در منطقه را کار فرهنگی عنوان کرده و این یک دغدغه برای جامعه است و یکی از دستگاه‌های که می‌تواند کار فرهنگی را به صورت علمی و تخصصی پیگیری کند دانشگاه‌ها هستند و دانشگاه جیرفت به عنوان یک قطب فرهنگی می‌تواند بسیار تأثیر گذار باشد.

کوهستانی گفت: امروز دغدغه دانشگاه‌ها فارغ التحصیلان بیکار است، اما در منطقه جنوب و جنوب شرق کشور سطح فرهنگ یک دغدغه می‌باشد که باید دانشگاه‌ها با کار فرهنگی و جذب جوانان برای تحصیل برای رفع این دغدغه گام بردارند.

وی افزود: اگر فرصت تحصیل برای جوانان در منطقه به درستی فراهم نشود باعث ایجاد خطرات جبران ناپذیری به فرهنگ جامعه است لذا باید منطقه جنوب و کرمان و اطراف آن جدای از سایر نقاط کشور دیده شودو در طرح آمایش نظام آموزش عالی این مهم دیده شود.

کوهستانی تصریح کرد: اگر ما نمی‌توانیم سیاست‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی را در بعضی نقاط پیاده سازی کنیم به لحاظ سطح فرهنگی مناطق است لذا باید در سیاست گذاری‌های فرهنگی کشور در شواری عالی انقلاب فرهنگی این مهم بررسی شود چه به لحاظ سرمایه گذاری در مطاله و پایش و چه به لحاظ سرمایه گذاری برای ارتقای سطح فرهنگی دیده شود.

همچنین مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت:نشست‌های مناطق باعث تبادل نظر و بسیار مفید است بسیاری از جشنواره‌های منطقه‌ای در منطقه برگزار شده، منطقه دانشگاهی از حیث فعالیت‌های فرهنگی بسیار فعال است.

وی افزود: انجام فعالیت‌های فرهنگی باید تداوم داشته باشد در منطقه فعالیت فرهنگی نیاز داریم در کوچکترین بعد نیاز‌های جوانان در شهر‌ها به درستی پاسخ داده نمی‌شود ،اوقات فراغت را باید برنامه ریزی کنیم و این مهم باید در دستور کار مسئولین فرهنگی قرار گیرد.

وی گفت: بر اساس گواهی گزارش فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌های منطقه، منطقه جنوب جز مناطق بسیار فعال بوده است.

مدیرکل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز گفت:پژوهش‌های در گستره کشور انجام شده بود را جمع آوری کردیم تا ببینیم نیاز‌های جامعه و جوانان چیست و این پژوهش‌ها باتوجه به هزینه‌های زیاد، اما کابرد خوبی نداشته اند در این پژوهش‌ها ارتباط بین دانشگاه‌ها بسیار کم بود.

وی افزود:مشکلات موانع مشترکی داریم و باید این نوآوری تنوع اثر بخشی در برنامه‌ای فرهنگی دیده شود ٬اردو‌های منطقه‌ای برگزار می‌شود، تبادل مکان و امکانات برای مناطق بسیار مهم است اولویت‌های دفتر در چند شاخه مشخص شده است و دانشگاه‌ها باید کرسی‌های آزاد اندیشی همایش‌ها را در این راستا برگزار کنند.

یادآور می‌شود:نشست مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاهی منطقه هشت کشور استان‌های کرمان٬ سیستان بلوچستان و بندر عباس با حضور مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و مدیرکل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم به مدت دوروز در ۳۱ فروردین و یکم اردیبهشت در دانشگاه جیرفت برگزار شد.
انتهای پیام/ی

پژوهش  کشوری  در خصوص نیازهای جوانان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار