خجسته در سوال خود از وزیر اقتصاد:

بانک مرکزی نتوانسته مازاد ارزی کشور را مدیریت کند

نماینده مردم همدان خطاب به وزیر اقتصاد گفت: بانک مرکزی شما نتوانسته مازاد ارزی کشور را مدیریت کند.

بانک مرکزی نتوانسته مازاد ارزی کشور را مدیریت کندبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، امیر خجسته نماینده مردم همدان در صحن علنی امروز (یکشنبه 2 اردیبهشت ماه) در جریان سوال خود از کرباسیان وزیر اقتصاد و دارایی، گفت: بر اساس قانون ماده 80 باید سوال بنده بعد از 10 روز در صحن علنی مطرح می‌شد نه آنکه بعد از دو سال عنوان شود.

وی اظهار کرد: دو هفته بعد درباره سوال دوم بنده هم قرار بود کرباسیان تیم ارزی خود را بیاورد که با گذشت دو ماه کسی نیامد، لذا سوال من در صحن علنی مطرح شد.

خجسته با اشاره به اینکه بنده هفت ماه پیش دلار 5 هزار تومانی را پیش بینی کردم، افزود: یک جریان مرموزی می‌خواهد در کشور ارز را بالا برده و اوضاع اقتصادی را به هم بریزد، اگر سوال بنده قبل از این مطرح شده بود از بسیاری کارها پیشگیری می‌شد.

نماینده مردم همدان با تأکید بر اینکه قیمت اجناس با بالا رفتن ارز هم بالا رفته است، تصریح کرد:‌ آیا تیم اقتصادی دولت سیاست بالا رفتن یک باره ارز را مدیریت کرده است؟ منطق ارز 4 هزار و 200 تومان را از کجا آورده‌اید؟

وی ادامه داد: بودجه سال 97 بر اساس دلار 3 هزار و 700 تومانی بسته شده بود و اکنون چه ضمانت اجرایی و عملیات برای قیمتگذاری نرخ 4 هزار و 200 تومانی ارز وجود دارد؟

خجسته ادامه داد: 30 میلیارد دلار در این بحران ارزی، سرمایه ارزی از کشور خارج شده است؛ عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی یکی دیگر از مشکلات است.

نماینده مردم همدان با بیان اینکه کاهش فاجعه آمیز ارزش پول ملی یکی دیگر از مشکلات است، گفت: نرخ 4 هزار و 200 تومانی ارز با توجه به مستندات عملی نمی‌شود و شما آقای وزیر چه می‌خواهید انجام دهید؟

وی بیان کرد: بارها از تریبون مجلس ضرورت کنترل نقدینگی در کشور را هشدار دادیم و شما برای مهار 1500 میلیارد تومان نقدینگی در جامعه چه کردید؟ دلیل چند صدایی دولت در بحران ارزی چیست؟

خجسته با اشاره به آن که علت عدم اجرای قانون 169 مکرر مالیات‌های مستقیم چیست، افزود: آیا برای اتفاقی که قرار است در 22 اردیبهشت در بحث برجام بیفتد پیش بینی‌های ارزی داشته‌اید؟ قیمت اقلام و اجناس با بالا رفتن ارز بالا رفته و چه کسی می‌خواهد به آن پاسخ و کنترلش کند.

نماینده مردم همدان تأکید کرد: آیا کسری بودجه در کشور داریم؟ 98 میلیارد دلار درآمد داریم که 51 میلیارد دلار آن نفتی است و 100 در صد در اختیار دولت قرار می‌گیرد، 47 میلیارد دلار غیرنفتی و 54 میلیارد دلار از واردات داشته‌ایم، همچنین مازاد دلار 44 میلیارد دلار است آیا این مازاد را مدیریت کرده‌اید؟

وی عنوان کرد: بانک مرکزی شما نتوانسته مازاد ارزی را مدیریت و این اوضاع را به وجود آ‌ورده است، امروز در مدیریت ارز و استفاده از آن مشکل داریم مردم عصبانی هستند، پس سریعا تعیین تکلیف کنید.

خجسته گفت: نظام ناکارآمد نیست، بلکه آن مدیری که نمی‌تواند مدیریت کند ناکارآمد بوده و باید پاسخ دهد.

نماینده مردم همدان با تأکید بر اینکه ما اکنون سه نوع نرخ دلار در کشور داریم، بیان کرد:‌ نرخ ارز در خیابان فردوسی، حواله‌ای و نرخ اجناس وارداتی؛ 10 هزار دلار را با قیمت 5 هزار و 800 تومان و 100 هزار دلار را با قیمت 6 هزار و 200 تومان می‌توان خرید، آیا این گونه بازار ارز را مدیریت می‌کنید؟

وی با اشاره به سخنان روز گذشته رئیس جمهور پیرامون گلایه وی از وضعیت تنظیم بازار ارز اظهار کرد: بنده از آقای رئیس جمهور ممنونم که روز گذشته از مدیریت بازار ارز اعلام نارضایتی کردند، اما این وضع معیشتی مردم و کنترل بازار ارز نیست، از دولت حمایت می‌کنم اما باید انتقادات را هم نسبت به آنها مطرح کرد.

خجسته بخش دوم سوال خود با موضوع علت ورود بانک‌ها و موسسات مالی در عرصه خرید و فروش مسکن و گرانی کاذب آن و همچنین عدم ممانعت وزارت اقتصاد از آن خطاب به کرباسیان گفت: ما نمایندگان منتظر ثبات و صادرات واقعی هستیم.

نماینده مردم همدان تأکید کرد: اکنون بانک‌ها به جای بانکداری در حقیقت بنگاه‌داری می‌کنند و فرقی نمی‌کند که خصوصی هستند یا دولتی.

وی ادامه داد:‌ معاونت نظارت بانک مرکزی باید نقش آفرینی می‌کند که این کار را انجام نداده و به جای نظارت بر بانک‌ها در حقیقت نیرو و هیئت رئیسه از تیم و همشهری‌های خود مشخص می‌کند.

خجسته افزود: به بانک مرکزی بگویید آدم‌های متخصص مشخص کند نه آنکه از همشهریان خود در بانک‌ها قرار دهد که بنده مستندات تمامی این اظهارات را دارم.

نماینده مردم همدان با اشاره به بنده 16 قانون رفع موانع تولید بیان کرد: همه بانک‌ها باید مازاد اموال منقول و غیرمنقول که در تملکشان است را تشخیص داده و طی سه سال هر ساله 33 درصد آن را بفروشند، اما چرا تاکنون این قانون به بانک‌ها ابلاغ نشده است.

وی گفت: به استناد کدام قانون اموال و املاک مازاد میان بانک‌ها به صورت غیرقانونی به فروش می‌رسد؟ آقای کرباسیان شما باید گزارشی در این مورد به صورت شفاف به مجلس ارائه کنید.

خجسته خطاب به رئیس جمهور تصریح کرد:‌ آقای روحانی! هرکسی در هر جایی که خراب کاری می‌کند را به صورت شفاف اعلام کنید.

نماینده مردم همدان ادامه داد: بانک‌ها تنها درصد بسیار پایینی از سرمایه خود را باید صرف خرید اموال منقول و غیرمنقول کنند، اما طبق مستندات در برخی بانک‌ها 80 درصد سپرده‌های مردم در فعالیت‌های غیربانکی مانند برج‌سازی هزینه شده است، اجازه ندهید سرمایه مردم این گونه هدر رود.

وی تأکید کرد: 5 هزار و 200 میلیارد تومان در یکی از بانک‌ها که معاملات ضربدری داشته است، بدون هیچ گونه رد و بدل پولی خارج از ارزش مالی، سود موهوم آن نشان داده شده و بانک مرکزی هم آن را تأیید کرده است که مستندات این اظهارات هم کاملا موجود است.

نماینده مردم همدان تأکید کرد:‌ در کشور از سوزن تا بقیه موارد قاچاق می‌شود آیا این طور می‌خواهید از تولیدات داخل حمایت کنید؟ قاچاق از مبادی رسمی به کشور وارد شده و بنده در فراکسیون مبارزه با مفاسد تمامی مسائل را پیگیری می‌کند.

وی افزود: سوال و استیضاح بعدی ما درباره قاچاق است با مافیای قاچاق مبارزه کنید و بنده تمام مستندات آن را به شما ارائه می‌کنم.

در پایان خجسته اعلام کرد مواردی را که بیان کرده تنها قطره‌ای از دریا بوده، دولت و کرباسیان را دوست دارم اما بگذارید در نهایت نمایندگان با 109 رأی موافق، 48 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 199 رأی مأخوذه سوال خجسته را وارد دانسته و به کرباسیان کارت زرد دادند.

پزشکیان در پایان این اظهارات در واکنش به برخی مباحث مطرح شده از سوی خجسته گفت: درباره پول‌هایی که به موسسات مالی و سپرده گذاران داده شده دولت هیچ پولی را چاپ نکرده است، در حقیقت این اعتباری بوده که موسسات داشته‌اند و به اندازه آن خط اعتباری دریافت کرد‌ه‌اند.

وی تأکید کرد: نمایندگان طوری صحبت نکنند که انگار دولت پول چاپ کرده و به سپرده گذاران مومسسات مالی پرداخت کرده است، بنده در جلسات حضور داشتم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار