کرباسیان در صحن علنی:

تاکنون بانک‌ها 13 هزار و 500 میلیارد تومان اموال واگذار شده داشته‌اند

وزیر اقتصاد گفت: 13 هزار و 500 میلیارد تومان تاکنون املاک و اموال واگذار شده بانکی داشته‌ایم و برآورد ما برای سال آینده 30 هزار میلیارد تومان است.

تاکنون بانک‌ها 13 هزار و 500 میلیارد تومان اموال واگذار شده داشته‌اند/ بانک توسعه صادرات مازادی نداشته استبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد و دارایی به منظور ارائه گزارش خود درباره چگونگی اجرای مواد 16 و 17 قانون رفع موانع تولید در صحن علنی امروز (سه‌شنبه 4 اردیبهشت) حضور یافت.

وی تصریح کرد: براساس مواد 16 و 17 این قانون بانک‌ها باید از بنگاه‌داری پرهیز کرده و وزارت امور اقتصادی هم براساس تأکیدات رئیس جمهور و این قانون بر این موضوع نظارت می‌کند و گزارش خود را هر سه ماه به مجلس ارائه می‌کند.

کرباسیان اظهار کرد: براساس بند "ج" قانون ملی کردن، بنگاه‌ها، شرکت‌ها و کارخانجات، عقد مشارکت به بانک‌ها اجازه داده تا در شرکت‌ها سهیم شوند، همچنین بانک‌ها براساس این قانون می‌توانند در سرمایه‌گذاری‌های بزرگ مانند بزرگراه‌ها مشارکت داشته و اموال بدهکاران ناتوان از بازپرداخت را مورد تصمیم‌گیری قرار دهند.


بیشتر بخوانید: اولین کارت زرد مجلس به کرباسیان 


وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به اقدامات این وزارتخانه در این مورد هم بیان کرد: شرکت‌ها را به صورت بانکی و سود بانکی احصاء و تفکیک می‌کنیم، مسئولیت در وزارت اقتصاد نسبت به بانک‌های خصوصی کمی کمرنگ‌تر و نسبت به بانک‌های دولتی پررنگ‌تر است که برای بانک‌های دولتی از طریق هماهنگی میان سازمان خصوصی‌سازی و بورس و درباره بانک‌های خصوصی هم از طریق دریافت مالیات، نظارت و قانون را اجرایی می‌کنیم.

وی تأکید کرد: سال گذشته 2000 میلیارد تومان اظهارنامه مالیاتی برای بانک‌های خصوصی فرستاده شده که البته در مراحل قانونی و آنها حق دارند به شورای حل اختلاف اعتراض کنند.

کرباسیان ادامه داد: 135 هزار میلیارد ريال از ابتدای دولت یازدهم تاکنون فروش املاک و سهام شرکت بانکی انجام شده که به طور خاص در دولت یازدهم 92 هزار میلیارد تومان این امر صورت گرفته است.

وزیر اقتصاد و دارایی در پاسخ به سوال لاریجانی درباره اینکه تاکنون چه مقدار از اموال و املاک بانکی واگذار شده است، گفت: 13 هزار و 500 میلیارد تومان واگذار شده و برآورد ما از بانک‌های دولتی احصاء 30 هزار میلیارد تومان است که در حال رایزنی و همکاری با کمیسیون اقتصادی هستیم تا این امر انجام شود.

وی تصریح کرد: در این راستا فروش دارایی‌ها و سرمایه‌های انجام شده و همچنین حاکمیت شرکتی هم آماده است و در ظرف ماه آینده حتما اجرایی می‌شود.

در این میان لاریجانی رئیس مجلس خطاب به وزیر اقتصاد گفت: بانک توسعه صادرات تاکنون هیچ واگذاری انجام نداده و بانک مسکن هم 700 میلیارد تومان واگذاری داشته است، چرا برخی بانک‌ها واگذاری‌های بالا و برخی دیگر اصلا ندارند.

کرباسیان در پاسخ به لاریجانی گفت: بانک توسعه صادرات اموال مازاد نداشته اما ما در حال صحبت هستیم.

وزیر اقتصاد و دارایی ادامه داد: همچنین از طریق وزارت امور خارجه در حال رایزنی درباره بانک مشترک ایران و ونزوئلا نیز هستیم، اما درباره بانک مسکن هم باید ابتدا مابه‌التفاوت یارانه‌ها اخذ و بعد رسیدگی شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار