روشن کردن آتش در مراتع استان بوشهر ممنوع شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: با توجه به خشکی مراتع به دلیل کاهش میزان بارش‌ها و گرمی هوا احتمال آتش سوزی مراتع زیاد است به همین دلیل این اداره کل هرگونه روشن کردن آتش در این عرصه‌ها را ممنوع اعلام کرده است.

روشن کردن آتش در مراتع استان بوشهر ممنوع شدبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، سهیل مهاجری گفت:  بیش از یک میلیون هکتار از مراتع استان بوشهر در خشک‌ترین وضعیت قرار دارند و با توجه به شرایط اقلیمی درماه‌های آینده این وضعیت سخت‌تر نیز می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به کمی بارش در سال زراعی جاری برخلاف سال قبل احتمال گرمای شدید و فشار مضاعف روی پوشش گیاهی وبوته‌ای در مراتع استان وجود دارد.

مهاجری یادآور شد: در زمان حاضر ۵۵ درصد مساحت استان بوشهر مرتع است که در فصل جاری علف‌های این زمین‌ها به صورت کامل خشک و گیاهان مرتعی نیز قابل اشتعال است که نسبت به هرگونه بی احتیاطی و یا کوچکترین جرقه آتش در مراتع هشدار داده می‌شود.

وی گفت: با توجه به فرهنگ سازی گسترده و تعامل با سازمان‌های مردم نهاد و رسانه ها، بهره گیری از ده‌ها همیار طبیعت و تلاش نیرو‌های یگان حفاظت سال گذشته میزان وقوع آتش سوزی‌ها دراین استان ۵۰ درصد کاهش داشته است.

مهاجری اظهار کرد: در این ارتباط از سال گذشته تاکنون، تنها ۲ مورد آتش سوزی در شهرستان‌های جم و دشتستان در استان بوشهر به وقوع پیوست که یک مورد آن بسیار محدود بوده و این امر نشان دهنده اهمیت این موضوع در منابع طبیعی استان است.

مهاجری، عامل انسانی را مهمترین دلیل آتش سوزی مراتع وجنگل‌های استان بوشهر معرفی کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر از مردم خواست ضمن رعایت مسائل ایمنی برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی در مراتع در صورت مشاهده هرگونه دود و آتش سوزی در مراتع استان با شماره ۱۵۰۴ اداره کل منابع طبیعی تماس گرفته و ماموران این اداره کل را در جریان قرار دهند.

وی با اشاره به اهمیت فعالیت سازمان‌های مردم نهاد در بخش منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: این سازمان‌ها بازوان توانمندی هستند که می‌توانند با ایده و طرح‌های نو یاری رسان ما در حفاظت و حراست از منابع طبیعی باشند.

مهاجری اضافه کرد: آموزش و گسترش فرهنگ صیانت از منابع طبیعی از جمله ضرورت‌هایی است که با کمک سازمان‌های مردم نهاد باید درجامعه نهادینه شود.

وی بیان کرد: در زمان حاضر ۱۷ سازمان مردم نهاد با منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر همکاری دارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر بیان کرد: با توجه به وظیفه این اداره کل که حفظ و حراست از منابع طبیعی است تلاش می‌شود در سال جاری با همکاری و مشارکت مردم برنامه‌های مختلفی اجرا شود.

مهاجری گفت: استان بوشهر ۲۲۷ هزار و ۲۱۵ هکتار سطح جنگلی دارد که از این میزان ۱۵ هزار ۸۱۶ هکتار آن جنگل‌های دست کاشت است.

وی افزود: استان بوشهر دارای ۱۶ ذخیره گاه گیاهی با مساحت ۴۱۰ هکتار و ۱۱ پارک جنگلی با مساحت ۷۴۰ هکتار است که از این شمار ۶ پارک دارای زیر ساخت‌های گردشگری است.

انتهای پیام/م

هرگونه روشن کردن آتش درمراتع  ممنوع اعلام شده است

 

برچسب ها: محیط زیست ، بحران آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.