راه اندازی ۳ مرکز ثبت سرطان در گیلان

۳ مرکز ثبت سرطان در گیلان راه اندازی خواهد شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت؛ شاهرخ یوسف زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان امروز در نشست هفته سلامت که در رشت برگزار شد از راه اندازی ۳ مرکز ثبت سرطان در آینده نزدیک در شهر‌های تالش، انزلی و لاهیجان خبر داد و گفت:مرکز اصلی ثبت سرطان در رشت و در بیمارستان رازی رشت فعال است.

وی با اشاره به اینکه سرطان دستگاه معده و روده، پروستات و پستان از شایع‌ترین سرطان‌ها در استان گیلان است افزود: با راه اندازی این سامانه ضمن شناسایی تعداد، سن و گروه مبتلایان به سرطان راه‌های تشخیص و درمان آن هم ارائه می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان خاطر نشان کرد: سامانه نظام مراقبت سندرمیک ۲ سال پیش با هدف پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر  برای نخستین بار در خاورمیانه در گیلان راه اندازی شد.

شاهرخ یوسف زاده با بیان اینکه بر اساس طراحی این سامانه قبل از اپیدمی شدن بیماری‌های واگیر دار، با اولین نشانه آن را شناسایی و مهار خواهیم کرد افزود: این سامانه پیش‌تر فقط در کشور‌های توسعه یافته طراحی و تدوین شده بود.

وی ضمن قدردانی از فعالان حوزه نظام مراقبت سندرمیک اعلام کرد: پارسال کارشناسان بهداشت جهانی با حضور در گیلان از نزدییک سیستم نظام مراقبت سندرمیک را بازدید کردند و ضمن ارزیابی کردن موفق این سامانه، آن را به عنوان الگوی برتر حوزه سلامت به کشور‌های در حال توسعه از جمله حاشیه خزر و آسیای میانه نیز پیشنهاد کردند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنین به شیوع بیماری‌های غیر واگیر از جمله دیابت، فشارخون، قلبی- عروقی و سرطان اشاره کرد و گفت: سرطان‌ها امروزه در راس بیماری‌های غیر واگیر قرار دارند و جزء تهدید‌های اصلی سلامت محسوب می‌شود.

غلامرضا صادقی مسئول دبیرخانه ثبت سرطان دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این نشست گفت: سیستم ثبت سرطان برای نخستین بار به صورت پایلوت در استان گیلان و همدان راه اندازی شد و گیلان جز استان‌های پیشگام در این حوزه است.

وی با اشاره به اینکه سرطان تیروئید به ویژه میان بانوان در گیلان رو به افزایش است افزود: به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در گیلان ۱۱۸ نفر مبتلا به سرطان می‌شوند.

مسئول دبیرخانه ثبت سرطان دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه گروه سنی ۶۰ تا ۶۹ سال بیشترین آمار مبتلا به سرطان در استان هستند خاطر نشان کرد: شهر‌های انزلی، لنگرود و صومعه سرا بیشترین آمار مبتلا به سرطان و شهر‌های رضوانشهر، رودبار و تالش کمترین آمار ابتلا به سرطان را دارد.

در ادامه این نشست تخصصی همچنین محمد عباسی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز گفت: سامانه نظام مراقبت سندرمیک در راستای ارتقای سلامت، تداوم نظام مراقبت و مهار بیماری‌های واگیر دار طراحی و تدوین شده است.

وی بر تغذیه سالم، سبک زندگی، تحرک اشاره کرد و افزود: باید مردم و مسئولان همگام با یکدیگر در ارتقای سلامت بکوشند.

 

انتهای پیام/م.ع

مراکز ثبت سرطان در گیلان راه اندازی می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.