دریادار سیاری در اجلاس (IONS)؛

تلاش و تحرکمان متناسب با نیازهای قرن دریا نبوده است

معاون هماهنگ کننده گفت: بی‌تردید روندهای ناشی از تغییرات پیش‌بینی نشده ما را غافلگیر خواهد کرد و به ناچار باید قرن حاضر را قرن کوری دریایی بنامیم.

تلاش و تحرکمان متناسب با نیازهای قرن دریا نبوده استبه گزارش خبرنگار حوزه  دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امیر دریادار حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران در مراسم اختتامیه اجلاس فرماندهان نیروهای دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند که عصر امروز (سه‌شنبه 4 اردیبهشت‌ماه) در هتل اسپیناس پالاس برگزار شد، اظهار کرد: دریا برای ملت‌ها فرصتی بزرگ را برای پیشرفت و بهره‌مندی از منافع آن از طریق بکارگیری همه ظرفیت‌ها به وجود آورده است.

معاون هماهنگ کننده ارتش با بیان اینکه کشورهایی که به این منبع عظیم متصل هستند فرصتی مناسب برای تعامل با دوستان و استفاده از ظرفیت‌های دریا در اختیار دارند، افزود: همه این ظرفیت‌ها در سایه امنیت معنا پیدا می‌کند؛ موضوعی که سال‌ها محور گفتمان مشترک کشورها قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: اکنون که 10 سال از آغاز کار اجلاس فرماندهان نیروهای دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند می‌گذرد، می‌توان تغییر را در تمامی ابعاد دید؛ تعاملات زیادی در سطوح مختلف برقرار شده و نیروهای دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند بیش از پیش در کنار هم قرار گرفتند و تعامل سازنده‌ای را شروع کردند.

سیاری افزود: امروز با ایجاد این فهم مشترک از دریاهای اطرافمان و قابلیت‌ها و توانایی‌های یکدیگر که در اثر هم‌اندیشی و به اشتراک گذاشتن نظرات به وجود آمده گفتمان (IONS) تخصصی‌تر و حرفه‌ای تر شده است.

معاون هماهنگ کننده ارتش با تأکید بر این موضوع که گفتمان (IONS) ما را نسبت به دریا به ویژه اقیانوس هند و وظیفه اصلی یعنی برقراری امنیت هوشیارتر کرده است، گفت: در این مدت ارزش و اهمیت اقیانوس هند، اهمیت اقتصاد از طریق دریا، اهمیت نیروی دریایی، کارکردهای آن، لزوم برقراری امنیت در دریا، آن هم از طریق رویکرد جمعی و ضرورت به اشتراک گذاشتن اطلاعات افزایش آگاهی محیطی دریا از طریق گفتمان (IONS) برجسته تر شده است.

وی تأکید کرد: نزدیک‌تر شدن کشورها به هم، تسهیل در گفتگوها، شنیدن نظرات و تلاش برای همراهی بیشتر و حضور موثرتر در دریا بخش‌های مهم دیگری از این اجلاس است که آثار آن با تغییر رویکرد دولت‌های ساحلی و توجه بیشتر به دریا مشاهده می‌شود.

سیاری با بیان اینکه چنین تغییرات مهمی در اثر تعامل و قرار گرفتن در زیر پرچم گفتمان (IONS) به دست آمده است، گفت: توافقات این گفتمان هرچند الزام‌آور نیست، اما تأثیرات بسیار مثبت و هم‌افزایی در جهت‌گیری‌های کلی و اقدامات کشورها در برابر مسئولیت‌شان برای دریا ایجاد کرده است؛ ما این پیشرفت را مدیون توجهات، تلاش‌ها و اقدامات همه اعضای نیروهای دریایی هستیم که مشتاقانه و مسئولانه برای تحقق هدف مشترک یعنی دست یافتن به امنیت جمعی در منطقه و ایجاد صلح و امنیت پایدار دریایی گام برداشتیم.

معاون هماهنگ کننده ارتش با اشاره به اجلاس دو روزه تهران ادامه داد: در دیروز و امروز هم شاهد این موضوع بودیم که اغلب حاضران در جلسه (IONS) تهران به افزایش اهمیت دریا و تجارت از طریق آن، لزوم شفاف کردن قوانین و مقررات و رفع خلأ‌های قانونی و افزایش پیچیدگی‌های محیط دریا اشاره کردند؛ واقعیت امر این است که همزمان با رشد و پیشرفت محیط پیرامونی ما نیز تغییر کرده است؛ افزایش کنشگران، تغییر ترتیبات امنیتی، رشد تصاعدی فناوری‌های دریایی پایدارکننده که ساخت تجهیزات دریایی پیچیده را محقق می‌کنند، توجه ویژه داشتیم.

وی با طرح این سوال که باید از خودمان بپرسیم آیا متناسب با تغییرات محیطی پیشرفت کرده‌ایم و آیا روندهایی که با آن مواجه هستیم ناشی از تغییراتی است که ما باعث آن شده‌ایم، افزود: واقعیت قضیه این است که حتی اگر در مسیر درست قرار گرفته باشیم اما تلاش و تحرکمان متناسب با نیازهای قرن دریا نبوده است؛ به جای آنکه با تولید روندهای لازم آینده مطلوب را رقم بزنیم، بی‌تردید روندهای ناشی از تغییرات پیش‌بینی نشده ما را غافلگیر خواهد کرد و آنگاه به ناچار باید قرن حاضر را قرن کوری دریایی بنامیم.

سیاری ادامه داد: با این نگاه در 10 سال گذشته تلاش کردیم تا در مسیر درست قرار بگیریم و روندها را مهار کنیم و بر آثار نامطلوب آنها مانند دزدی دریایی و تشکیل کانون‌های ناامنی فائق آییم؛ با این نگاه زمینه برای افزایش همبستگی‌های گروهی بیشتر شده است.

معاون هماهنگ کننده ارتش ادامه داد: همبستگی گروهی زمینه ساز شکل گیری ائتلاف‌های سازنده‌ای است که سرآغاز رسیدن به درک مشترک از محیط اقدام و منافع گروهی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر وقت عمل و اقدام مشترک است، افزود: کاری که نیروی دریایی بنگلادش با برگزاری موفق رزمایش امداد و نجات کلید زد باعث شده تا هم‌افزایی در عمل به وجود آید و منافع و اهداف مشترک ترسیم شود.

سیاری ادامه داد: من امیدوارم در دو سال آینده فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که ریاست و اجلاس ions را دارد در تداوم مسیر تدوین شده با حمایت و همراهی کشورهای منطقه اقیانوس هند گام‌های مؤثری بردارد و با انجام اقدامات عملی بر پایه همبستگی گروهی باعث آمادگی بیشتر و جلوگیری از غافلگیری محیطی شود.

معاون هماهنگ کننده ارتش در بخش پایانی سخنانش خاطرنشان کرد: اقدامات سازنده بسیاری برای انجام وجود دارد که موجب همبستگی و پیوند سازنده میان نیروهای دریایی منطقه اقیانوس هند می‌شود به نحوی که باعث دستیابی به امنیت جمعی شود؛ این همان موضوعی است که در نتیجه گفتمان و اقدام سازنده و هم افزایی نیروهای دریایی منطقه در بستر ions قابل تحقق است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار