لاریجانی در اختتامیه مسابقات بین المللی قرآن کریم:

تنها راه پیشرفت جامعه اسلامی تمسک به قرآن است/ تهدید آمریکا هیچ تاثیری برملت ایران ومباحث هسته ای ندارد

آغاز مراسم اختتامیه سی و پنجمین دوره مسابقات قرآن کریمآیین اختتامیه سی و پنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم با حضور نفرات برتر مسابقات و جمعی از مسئولیین کشوری و لشکری برگزار شد.

به گزارش خبرنگارحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛آیین اختتامیه سی وپنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم با تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم توسط علیرضا رضایی قاری افغانی در مصلی امام خمینی(ره) آغاز شد.

 

 

 

 

 

 

علی لاریجانی:فرهنگ قرآنی جزو زیرساخت های توسعه فرهنگ کشور است

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، ضمن قدردانی از برگزار کنندگان این دوره از مسابقات قرآن کریم، گفت: افتخار این را دارم که هر سال به دعوت آقای محمدی در این مراسم حضور پیدا می‌کنم و لازم می دانم از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس اوقاف تشکر کنم. انصافا در ساحت بسیار مبارک و مقدسی گام برداشتید و شاهد آن هستیم که این ارگان در طی سال گام های موثری در فرهنگ قرآنی و تربیت نسل قرآنی برداشته است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه فرهنگ قرآنی جزو زیرساخت های توسعه فرهنگ کشور است، بیان کرد: برخی معتقدند یکی از عوامل مهم در توسعه کشورها زیربنای فرهنگی است و بدون فرهنگ سازی توسعه کشورها رخ نمی دهد. چراکه توسعه و گسترش فرهنگ به بخشنامه های دولتی نیست، حکومت ها ابزار هستند و توسعه کشورها با حضور مردم شکل می گیرد. ما اگر این را قبول داشته باشیم که فرهنگ یک زیربنای یکتا است، باید ببینیم چه چیزی نقش جوهری در توسعه این فرهنگ دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: آن جوهر اصلی این است که چه پایداری و جوهری در اهداف فرهنگی اصالت دارد، بنده فکر می کنم این مجالس قرآنی نقش برتر و با فاصله دارد، علتش این است که جایگاه حاملان قرآن جایگاه وسیعی است و راه سعادت، کمال انسان ها و جوهره کشور ها است. ما باید با رجوع به سنت های اسلامی خودمان بدانیم که چه جامعه ای در طراز اسلامی شکل گرفته است. قرآن کتابی است که انسان را از ظلمت به سمت نور می برد. اگر کسی در مرتبه نورانیت قرار بگیرد یعنی کمال یافته است. آنچه که انسان ها را به رشد و کمال می رساند در قرآن گردآمده است و هدایت واقعی و مشمول رحمت الهی به کسانی است که انس با قرآن داشته باشند.

لاریجانی با اشاره به احادیث پیامبر اکرم(ص) و روایاتی از آیات نورانی قرآن کریم اظهار کرد: حدیثی از رسول اکرم(ص) وجود دارد که می فرمایند: "کسانی که حامل قرآن هستند، سزاوارترین افراد در درگاه خشوع رحمت الهی هستند". این افراد سزاوار ترین افراد‌ در روزه، نماز و رسیدن کمال سایر افراد هستند.

وی افزود: باید اشاره کرد که حاملان قرآن بزرگترین نعمت را دارند. شما حتما با سوره الرحمن مانوس هستید و می دانید که در این سوره بارها تاکید شده "فبای آلا ربکما تکذبان"، در این آیه خدا به قسم از نعمات الهی خود یاد می کند، که اولین نعمت و بزرگترین نعمت قرآن است و بعد راجع به آسمان و زمین صحبت می کند یعنی بزرگترین نعمت که یاد می کند این است.

وی ادامه داد: تنها راه رسیدن انسان به کمال واقعی، انس با قرآن است.  در روایت متعددی آمده  انسان هایی که در دنیا با قرآن انس دارند، وقتی در عالم ملکوت به دیدار پروردگار می روند؛ در آخرت یک درجه به بهشت صعود پیدا می کنند.

تنها راه پیشرفت جامعه اسلامی تمسک به قرآن است

لاریجانی با اشاره به مانوس بودن مقام معظم رهبری به قرآن کریم و شکل گیری جامعه بر پایه فرهنگ قرآنی خاطرنشان کرد: انس با قرآن جامعه به خاطر رکنیتی است که مقام معظم رهبری نسبت به قرآن دارند. در روایتی پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: " جامعه توسعه پیدا نمی کند، مگر با تمسک به قرآن" ما توسعه می خواهیم و می خواهیم امت اسلامی پیشرفت کند، و این تنها راهش تمسک به قرآن است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به جامعه قرآنی موجود در کشور، ادامه داد: امروز در جامعه ما نسل قرآنی گسترش پیدا کرده است و حتما باید آموزش و پرورش ما با همین رویکرد به رشد و تکامل به قرآن توجه کند و آموزش های قرآن را توسعه بدهد، البته نه فقط آموزش و پرورش بلکه همه نهادهای کشوری هم باید این مسیر را بروند.

تهدید آمریکا هیچ تاثیری برملت ایران ومباحث هسته ای ندارد

وی با برشمردن اهمیت گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه عنوان کرد: یکی از مسائل مهم قرآنی که جامعه ای با آن مسلح شود، مفاهیم استقامت و پایداری آن جامعه است. با آن یک جامعه قرآنی نورانیتی پیدا می کند که توکلش به خداست. جامعه ای که توکل و تکیه گاهش به قرآن باشد جنود الهی به کمکش می آید. من در روزهای پیش دیدم که رئیس جمهور آمریکا ایران را تهدید کرد، واقعا فکر کردید روش و منش ایرانی ها تغییر پیدا می کند. ملت ایران ملت با تجربه ای است . این یک تخیل است که شما فکر می کنید روی ملتی که تکیه اش به قرآن است، تاثیر می گذارد. درواقع شما نه روی مباحث هسته ای و سایر امور تاثیر نخواهید داشت.

لاریجانی در پایان گفت: ما افتخار می کنیم که در قانون ما آمده از هر مظلومی باید حمایت کرد. ما به موقع جوابشان را می دهیم و اینگونه رفتار ها در منش ما تغییری نخواهد داشت و ما از مردم فلسطین و یمن حمایت می کنیم، ما رفتار امریکایی ها را رصد کرده و به موقع جوابشان را خواهیم داد. کشورهای دم دمی مزاج تلاش می کنند تا با رژیم صهیونیستی ارتباط برقرار کنند اما آینده ای ندارند و حتی پیش این ابر قدرت ها هم مقامی ندارند‌. بعضی از رهبران این ها کاری کردند که دیگر کشور به مسلمانان گستاخ شدند.

تربیت قرآن، تربیت استقامت است و نه راه سفلگان سیاسی که برای امت اسلام وضعیت اسفناکی را به وجود آوردند. اهل قرآن می توانند روشنی را تعریف کنند که دیگران مجبور شدند از آن اطاعت کنند.

 

۵ سال پیش
رئیس اوقاف: مسابقات قرآن کریم، یکی از برکات جمهوری اسلامی است

حجت الاسلام و المسلمین علی محمدی ضمن قدردانی از حضور مقامات کشوری و لشگری در مراسم اختتامیه گفت: خدا را سپاسگزاریم که این توفیق را به ما داد تا آیین اختتامیه قرآن کریم را با حضور ۸۴ کشور از قاره های مختلف جهان با شعار "یک کتاب، یک امت" برگزار کنیم، تا همزمان در کنار این رویداد قرآنی یک همایش پژوهشی و مسابقات طلاب و دانشجویان را برگزار کردیم.

نماینده ولی فقیه با اشاره به برگزاری بخش های مختلف مسابقات قرآن کریم؛ افزود: برگزاری مسابقات قرآن کریم، یکی از برکات جمهوری اسلامی است که با اظهار نظری که شما بزرگان بیان کردید، این مسابقات "ام المسابقات" جهان اسلام است و هیچ کس تا امروز نتوانست ، چنین مسابقاتی را برگزار کند. این مسابقات را می توانیم به المپیاد قرآنی تعبیر کنیم که ۱۰ نفر از ایرانیان در این مسابقات شرکت کردند و رتبه آورند.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی عنوان کرد: در پایان بر خود لازم میدانم که از حضور حفاظ و قراء جهان در این مسابقات قدردانی کنم؛ از داوران داخلی و بین المللی و دستگاه هایی که با ما در ارتباط بودند و در برپایی این رویداد مشارکت داشتند، نیز تشکر می کنم.

۵ سال پیش
مهمانان آیین اختتامیه سی و پنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم

مقامات لشکری و کشوری چون علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیرو های مسلح کشور، امیر پوردستان رئیس مرکز مطالبات راهبردی ارتش، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، سردار نقدی،سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،حجت الاسلام محمود علوی وزیر اطلاعات، سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و حجت الاسلام محمدی  رئیس سازمان اوقاف در آیین اختتامیه سی و پنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم حاضر شدند.

۵ سال پیش
برگزیدگان سی و پنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم

در اختتامیه سی و پنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم با حضور مسئولان کشوری و لشکری برگزیدگان این دوره معرفی و تقدیر شدند.

۵ سال پیش

 

در ادامه مراسم نماهنگی از سخنان مقام معظم رهبری در خصوص جنایات رژیم اشغالگر صهیونیستی و روزشمار نابودی اسرائیل پخش شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
نقش قرآن در زندگی ما خیلی مهمه نباید این کتاب آسمانی را فراموش کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۴ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
کاشکی ابتدا به فارسی خوانی قران و اموزش قوانین آن به مردم می پرداختیم بعد به روی خوانی عربی متاسفانه ققط رو خوانی صرف در جامه رونق پیدا کرد ، حفظ قران اهمیت داشت و نبود مسابقه ای که راجب درک قوانین و مفاهیم آن به فارسی باشد تو مجالس ختم قران می خوانند بدون اینکه کسی بداند این سوره ای که میخوانند چه می گوید،سوره الرحمن می خوانند باز بدون اینکه معنی آن را کسی بداند یا بهتر بگویم 99 درصد کسانی که در مراسم هستند معنی یک کلمه از این سوره را نمی دانند و جالب اینجاست بخشی که بعد از قاری باید تکرار همگانی شود را اکثراً زمزمه میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۳ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
روزی خواهد آمد خیلی زود که قرآن یک تفسیر داشته باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۶ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
درود بر آقای لاریجانی
Germany
ناشناس
۲۰:۳۸ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
آمریکا هارت پورت زیادی میکنه همیشه
آخرین اخبار