۶۰۰ هکتار مزارع پرورش میگو چابهار زیر کشت رفت

معاون آبزی پروری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: ۴۰ مزرعه به وسعت ۶۰۰ هکتار از مزارع پرورش میگو در منطقه ساحلی گواتر این شهرستان به زیر کشت رفت.

میران صداقتی  معاون آبزی پروری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، گفت: برای نخستین بار ۲۵۰ میلیون پست لارو (بچه میگو) در مرکز تکثیرمیگوی آبزی پرور شهرستان ساحلی کنارک در جنوب سیستان و بلوچستان تولید شده است.

صداقتی گفت: تولید پست لارو در کنارک دسترسی آسان پرورش دهندگان برای کشت و پرورش میگو را در این منطقه فراهم کرده است.

وی ادامه داد: به طور متوسط هر هکتار مزارع پرورش میگو زمینه اشتغال ۲ نفر را فراهم کرده است و پیش بینی می‌شود از هر هکتار بیش از سه تن برداشت شود.

وی تصریح کرد: برداشت میگو از تیرماه سالجاری از مزارع سایت گواتر آغاز می‌شود و تا پایان شهریور ادامه دارد.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات عمده پرورش دهندگان میگو در کنارک و چابهار تهیه وانتقال بچه میگو از سایر استان‌های ساحلی کشور به این شهرستان‌ها بوده است، خاطرنشان کرد: تولید بچه میگو در سیستان و بلوچستان به رونق و افزایش تولید منجر خواهد شد.

شناسایی ۲۰ سایت مستعد پرورش میگودر سواحل چابهار و کنارک 

معاون آبزی پروری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: ۲۰ سایت مستعد پرورش میگو با مساحت حدود ۴۲ هزار هکتار در سواحل چابهار و کنارک شناسایی شده است.

صداقتی اظهار داشت: منطقه گواتر با ساحلی پاکیزه و بدور از آلودگی‌های صنعتی و شهری بهترین مکان برای پرورش میگو در کشور است.

وی با بیان اینکه چابهار به دلیل نزدیکی به خط استوا نسبتا گرم و مرطوب است خاطر نشان کرد: درجه حرارت سواحل این شهرستان در هشت ماه از سال مناسب برای پرورش میگو است که این امر سبب شده تا کارشناسان این منطقه را به بهشت آبزی پروی تشبیه کنند.

وی بیان کرد: سایت پرورش میگو گواتر با چهار هزار هکتار مساحت ۶۶۰ هکتار تاسیسات زیربنایی دارد که به ۲ فاز شمالی و جنوبی تقسیم بندی شده است.

وی ادامه داد: فاز شمالی ۱۰۷ مزرعه با تیپ ۲۰ هکتاری طراحی شده که هم اینک ۹۲ مزرعه با سطح مفید حدود هزار و ۴۱۰ هکتار به بهره برداری رسیده است.

صداقتی اظهار داشت: ۶ مزرعه ۲۰۰ هکتاری در فاز جنوبی نیز طراحی شده که هم اینک سه مزرعه کامل و یک مزرعه تا ۵۰ درصد با سطح مفید ۴۳۰ هکتار به بهره برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه تمامی زیرساخت‌ها برای سرمایه گذاری در بخش پرورش میگو در سایت گواتر چابهار فراهم شده است خاطرنشان کرد: ۴۷ کیلومتر جاده دسترسی آسفالته، ۱۹ کیلومتر دایک حفاظتی به ارتفاع بیش از پنج متر، ۳۳ کیلومتر کانال آبرسانی، ۳۹ کیلومتر کانال زهکش و ۵۰ کیلومتر شبکه برق در سایت گواتر تا کنون اجرا شده است.

 حدود ۲۵ هزار صیاد در قالب ۳۴ تعاونی صیادی در آب‌های ساحلی شهرستان‌های کنارک و چابهار به وسیله ۹۳۰ فروند لنج و هزار و ۴۰۰ فروند قایق مشغول صید و صیادی هستند.

چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از ۳ شهر به نام‌های چابهار، پلان و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، ۶ دهستان و ۴۳۸ روستا تشکیل شده است.

انتهای پیام/ع

 

برچسب ها: شیلات ، سازمان بنادر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار