باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

بزرگترین موسسه اصلاح نژاد ماهی سردآبی کشور در یاسوج

بزرگترین مرکز ملی اصلاح نژاد ماهیان قزل آلای کشور در یاسوج در هر دوره بیش از15 میلیون قطعه تخم چشم زده ماهی تولید و به سراسر کشور صادر می کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛   استان کهگیلویه وبویراحمد به دلیل داشتن آب های فروان و چشمه های جوشان مکان مناسبی برای پرورش ماهیان سردآبی از جمله قزل آلا می باشد.

در همین راستا موسسه بزرگترین مرکز ملی اصلاح نژاد ماهیان قزل آلای کشور در یاسوج  توسط شرکت سهامی شیلات ایران در سال ۱۳۶۴ با عنوان مرکز تکثیر ماهی در استان کهگیلویه و بویراحمد احداث و در۲۶ کیلومتری جنوب یاسوج در مسیر جاده یاسوج به گچساران در روستای تنگاری از توابع شهرستان بویراحمد شروع به کار کرد.

با توجه به توسعه آبزی پروری در بخش سردآبی کشور و اینکه اصلاح نژاد ماهی قزل آلای رنگین کمان در کشور به عنوان یک نیاز مبرم احساس می شود لذا برای این منظور مرکز تکثیر ماهی قزل آلای رنگین کمان شهید مطهری یاسوج با سابقه بیش از ۲۰ سال تولید به عنوان یک مرکز در زمینه تولید تخم چشم زده ماهی قزل الای رنگین کمان درسال۱۳۸۶ تبدیل به مرکز تحقیقات ژنتیک و اصلاح نژاد ماهیان سردآبی گردید. و با واگذاری این مرکز از طرف سازمان شیلات ایران به موسسه تحقیقات شیلات ایران رسماً فعالیت خود را به عنوان یک مرکز تحقیقاتی آغاز نمود.

بزرگترین موسسه اصلاح نژاد ماهی سردآبی کشور در یاسوج

 

قائدی رئیس موسسه تحقیقات ژنتیک و اصلاح ماهیان سرد آبی یاسوج در گفت وگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج گفت:این مرکز در سال 64با هدف تولیدو تگثیر تخم چشم زده و بچه ماهی قزل الاو آموزش پرورش دهندگان در آن دوره راه اندازی شد و در سال 1384با هدف اصلاح نژاد ماهیان قزل الا به موسسه علوم شبلات کشور واگذار شده است.

وی افزود:تا پیش از تغییر وضعیت به مرکز تحقیقات، عمده فعالیت این مرکز تولید تخم چشم زده برای تامین لارو مزارع پرورش ماهی ۲۰ استان کشور بوده است ولی با تبدیل به مرکز تحقیقات عمده فعالیت بر روی تحقیقات و پژوهش متمرکز گردیده است و در این مرکز میلیون ها تخم ماهی چشم زده و بچه ماهی قزل آلا کاملا اصلاح شده و برای پرورش به سراسر کشور ارسال می شود.

بزرگترین موسسه اصلاح نژاد ماهی سردآبی کشور در یاسوج

 

چگونگی تبدیل تخمک ماهی چشم زده به جنین

محمودی کارشناس تکثیر و تولیداین  موسسه گفت:24ساعت قبل از تکثیر مولدین انتقال تکثیر با استفاده از150تا 200میلی گرم پودر گل میخک آنها را بیهوش می کنیم و به آرامی با استفاده ازدو دست از طریق مواد تناسلی از آنها خارج می کنیم.

در مرحله بعد تخمک های گرفته شده از طریق ماهیان ماده از طریق اسپرم ماهیان نر بارور می شود و جهت مطالعات ژنتیکی به آزمایشگاه منتقل می شوند.ودر مرحله بعد برسی کیفیت تخم های حاصل از مولد قزل آلا رنگین کمان برای مطالعات ژنتیکی و دستکاری کروموزمی می باشد.

بزرگترین موسسه اصلاح نژاد ماهی سردآبی کشور در یاسوج

تولیدپنج هزار تخم توسط هر ماهی قزل آلا 

بعد ازانجام فعالیتهای علمی وپژوهشی در این موسسه بسته به درجه حرارات محیط آبی تقریبا 15روز طول می کشد که جنین تبدیل شودوبه طور متوسط هر ماهی قزل آلا حدود پنج هزار تخم چشم زده تولید می کند.دو لکه سیاه رنگ که روی گستره شبکه چشم آنهاست به آنها تخم چشم زده می گویند.

بزرگترین موسسه اصلاح نژاد ماهی سردآبی کشور در یاسوج

راستیان  مدیرمدیر پژوهش موسسه به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج  گفت:فاز اول به گزینی طبیعی ماهیان در این مرکز انجام شده بحث های مختلفی در رابطه با اصلاح وزاد ولد تغییر جنسیت در ماهی انجام شده و نتایج خوبی کسب کردیم.

وی افزود:این موسسه درصدد انعقاد قراداد با یک شرکت نروژی هستیم در این موسسه تکثیر و پرورش می یابد.

با وجود موسسه  اصلاح نژاد ماهی سردآبی  آینده تولید ماهیان سردآبی با قوت و اهتمام بیشتر تولید وتکثیر می شود و در آینده نه چندان دور تولید ماهی در سطح استان می توانیم به رشد چشمگیر صادرات در این صنعت باشیم.

میزان تولید ماهیان سردآبی در کهگیلویه و بویراحمد هم اینک حدود 15 هزارتن است که با وجود این موسسه پیش بینی م شود طی سال های آتی به چندین برابر افزایش پیدا کند.

گزارش از ذوالفقار دیودل

انتهای پیام/د

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.