سازمان بهزیستی کشور در هفته‌ای که گذشت؛

معتادان متجاهر کددار می‌شوند/ ضرورت غربالگری کودکان مبتلا به اوتیسم در ۲ تا ۵ سالگی

مهم‌ترین اخبار و رویدادهای سازمان بهزیستی کشور از ششم تا سیزدهم اردیبهشت ماه را با یک کلیک در این گزارش مشاهده کنید.

جمعه/////معتادان متجاهر در سراسر کشور کددار می‌شوند/ضرورت غربالگری کودکان مبتلا به اوتیسم در ۲ تا ۵ سالگی/۲۸ درصد جامعه کارگری کشور درگیر مصرف مواد مخدر هستندبه گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سازمان بهزیستی کشور در هفته‌ای که گذشت شاهد رویدادهایی بود که در این بسته خبری به آن می پردازیم.

معتادان متجاهر در سراسر کشور کددار می‌شوند

فاطمه عباسی رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور؛ از اجرای طرح اختصاص کد به معتادان متجاهر از طریق اسکن عنبیه آن ها در کشور خبر داد.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر طرح کددار شدن معتادان متجاهر از طریق اسکن عنبیه این افراد، به صورت پایلوت در شهر تهران آغاز شده است و از این پس در سایر استان های کشور نیز عملیاتی خواهد شد.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: اغلب معتادان متجاهر، به دلایل گوناگون اوراق هویتی ندارند و در مواقع نیاز نمی توانند از خدمات ارائه دهنده مراکز درمانی بهره مند شوند.

حمایت سازمان بهزیستی از دانش آموزان معتاد در قالب طرح «نماد»

رضا جعفری مدیرکل دفتر امور آسیب های اجتماعی و رئیس اورژانس اجتماعی کشور،  اظهار کرد: در حال حاضر طرح «نماد» به مفهوم مراقبت اجتماعی از دانش آموزان، با مشارکت وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی کشور در سایر مدارس در حال اجرا است و البته بخش گسترده ای از اجرای آن به بهزیستی واگذار شده است.

مدیرکل دفتر امور آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی از حمایت این سازمان از دانش آموزان معتاد و در معرض آسیب اعتیاد خبر داد.

جعفری هدف اولیه اجرای طرح «نماد» را پیشگیری از اعتیاد دانش آموزان برشمرد و تاکید کرد: تحت حمایت قراردادن این قبیل دانش آموزان برای انجام درمان ترک اعتیاد آن ها، هدف دیگری است که در طرح فوق از طرف سازمان بهزیستی کشور دنبال می شود.

وی در ادامه تصریح کرد: در اجرای طرح «نماد» به دانش آموزان و افرادی که خودشان تجربه مصرف مواد مخدر را دارند، و یا در خانواده های آسیب دیده از اعتیاد زندگی می کنند و در معرض خطر هستند، یک بسته مددکاری اجتماعی ارائه می شود.

فعالیت اورژانس اجتماعی در مدارس با هدف پیشگیری از اعتیاد دانش آموزان

رضا جعفری مدیر کل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی و اورژانس اجتماعی، اظهار کرد: اورژانس اجتماعی با هدف آگاه‌سازی کودکان و نوجوانان در جهت پیشگیری از اعتیاد با امضای تفاهم نامه‌ای مشترک با وزارت آموزش و پرورش، دوره‌های آموزشی را برای دانش آموزان در مدارس سایر استان‌های کشور برگزار می‌کند.

وی در ادامه تصریح کرد: اجرای طرح ورود اورژانس اجتماعی به محیط‌های آموزشی مانند مدارس و مهدهای کودک طی ماه‌های اخیر آغاز شده است و این طرح هم اکنون در استان‌های مختلف انجام می شود.

مدیر کل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی و اورژانس اجتماعی خاطرنشان کرد: گام اول در طرح فوق، انتخاب ادبیات مناسب با درک و آگاهی کودکان است و در نهایت روش‌های خود مراقبتی و نحوه محافظت کودکان از خود به آن ها آموزش داده می شود.

راه‌اندازی کارزار رسانه‌ای پیشگیری از مصرف الکل در آینده‌ای نزدیک

فرید براتی سده معاون مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، در مراسم افتتاحیه کارزار رسانه‌ای پیشگیری از مصرف مخدر گل  به بیان اهداف این کارزار پرداخت.

وی در ادامه تصریح کرد: کارزار رسانه‌ای پیشگیری از مصرف مخدر گل، با هدف اعلام هشدار به خانواده‌ها و نوجوانان فعالیت خود را آغاز می‌کند.

معاون مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: در آینده‌ای نه چندان دور، نوع مواد مصرفی افراد در کشور تغییر می‌کند و بر این اساس کارزار رسانه‌ای پیشگیری از مصرف الکل در آینده‌ای نزدیک راه‌اندازی می‌شود و فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

براتی سده یادآور شد: مصرف مخدر گل عوارض جبران ناپذیری دارد و توهم زا است و فرد را به لحاظ روانی معتاد می‌کند و ترک اعتیاد روانی در مقایسه با اعتیاد جسمی سخت‌تر و مشکل‌تر است.

۲۸ درصد جامعه کارگری کشور درگیر مصرف مواد مخدر هستند

انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور در نشست خبری کارزار رسانه‌ای پیشگیری از مصرف مخدر گل به تشریح چگونگی فعالیت و برنامه‌های این کارزار رسانه‌ای پرداخت.

رئیس سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: متاسفانه بر اساس آخرین آمار، ۲۸ درصد جامعه کارگری درگیر مصرف یکی از انواع مخدر‌ها هستند.

محسنی بندپی اضافه کرد: اعتیاد به عنوان یکی از آسیب‌هایی که در افزایش و شکل گیری سایر آسیب‌های اجتماعی نقش دارد، اهمیت و پردازش ویژه مسئولان را می‌طلبد.

۱۳ درصد معتادان کشور مخدر گل مصرف می‌کنند

فاطمه عباسی رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، در نشست خبری کارزار رسانه‌ای پیشگیری از مصرف مخدر گل اظهار کرد: بر اساس آخرین پیمایش شیوع شناسی اعتیاد، مخدر گل با ۱۳ درصد، دومین مخدر مورد مصرف توسط معتادان است.

وی در ادامه تصریح کرد: 3.7 درصد آمار مصرف کنندگان مخدر گل را دانش آموزان تشکیل می‌دهند.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: طرح کارزار رسانه‌ای پیشگیری از مصرف مخدر گل، با هدف پیشگیری از گرایش نوجوانان و جوانان به این مخدر در ۱۴ استان کشور اجرا خواهد شد.

عباسی در ادامه یادآور شد: سازمان بهزیستی کشور به عنوان متولی سلامت اجتماعی کشور وظیفه دارد که در پایان برنامه ششم توسعه، معضل اعتیاد را تا ۲۵ درصد کاهش دهد.

ضرورت غربالگری کودکان مبتلا به اوتیسم در ۲ تا ۵ سالگی

محمدرضا اسدی معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران در مراسم افتتاح کافه اوتیسمی‌های شهر تهران اظهار کرد: کودکان و فرزندان مبتلا به اوتیسم در صورت انجام غربالگری در سنین طلایی ۲ تا ۵ سالگی، در آینده افرادی توانمند خواهند بود.

وی در ادامه تصریح کرد: والدین کودکان مبتلا به اوتیسم باید در غربالگری به هنگام کودکان خود اقدام کنند تا این کودکان در مبحث درمان دچار مشکل نشوند و اموری چون گفتار درمانی و کاردرمانی خود را به موقع پیگیری کنند.

امین‌ترین افراد در سراسر دنیا مربیان و معلمان هستند

اصغر باقری مدیر کل بهزیستی استان تهران، در مراسم تجلیل از مربیان و مدیران برتر مهد‌های کودک که به مناسبت روز معلم در شیرخوارگاه آمنه برگزار شد، اظهار کرد: امین‌ترین و قابل اعتماد‌ترین افراد در سراسر دنیا معلمان و مربیان هستند.

وی در ادامه تصریح کرد: هر کسی که مثل مربیان و معلمان در جایگاه تعلیم و تربیت قرار دارد و موضوع انتقال مباحث آموزشی را بر عهده دارد، نقش عمده‌ای در ساختن آینده کشور ایفا می‌کند.

مدیر کل بهزیستی استان تهران خاطرنشان کرد: نقش توسعه فرهنگی در توسعه اجتماعی و اقتصادی، نقشی غیرقابل انکار است و در این میان سهم مربیان مهد‌های کودک و معلمان بیش از سایرین است.

باقری تاکید کرد: آموزش در دوره کودکی و پیش از دبستان، از اهمیت بالایی برخوردار است و آینده کشور وابسته به آموزشی است که کودکان در مهد‌های کودک فرا می‌گیرند.

۹۰ درصد مهدهای کودک‌ تهران به صورت غیرمجاز فعالیت می‌کنند

احمد خاکی معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران در مراسم تقدیر از مربیان و مدیران برتر مهد‌های کودک استان تهران که  شیرخوارگاه آمنه برگزار شد، اظهار کرد: دوره پیش از دبستان برای کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است و کشور‌های پیشرفته برای این دوره برنامه‌ریزی ویژه‌ای را لحاظ می‌کنند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران گفت: ۹۰ درصد مهدهای کودک‌ استان تهران به صورت غیرمجاز فعالیت می‌کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: بررسی نوع و آمار آسیب‌های اجتماعی و گرایش افراد در سنین بالا به این آسیب‌ها نشان می‌دهد که باید برنامه ریزی دقیق تری را برای دوره پیش از دبستان کودکان طراحی و سپس اجرایی کنیم.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران خاطرنشان کرد: در سیاست‌گذاری‌های کشور در حوزه کودکان باید اهمیت بیشتری قائل شویم و دقت نظر بالاتری را به کار بگیریم.

ساخت مسکن معلولان در سال 97 شتاب می‌گیرد

انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: ساخت مسکن برای معلولان جامعه هدف تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور، در سال جاری با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت.

وی در ادامه تصریح کرد: برنامه‌ریزی سازمان بهزیستی کشور به این گونه است که ساخت و واگذاری مسکن برای خانواده‌های دارای دو معلول به بالا نسبت به گذشته با جدیت بیشتری دنبال شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: مابه التفاوت وام خانواده‌های شهری دارای 2 معلول به بالا، برای واگذاری مسکن به آن‌ها 16 درصد بود و این مابه التفاوت برای خانواده‌های فوق در سایر روستاهای کشور 4 درصد محاسبه می‌شد و در حال حاضر توسط دولت پرداخت می‌شود.

صدور اوراق هویتی برای کودکان بی‌هویت مشکلات درمانی آن‌ها را مرتفع می‌کند

احمد خاکی معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران، اظهار کرد: در بهمن ماه سال گذشته رایزنی با نهادهای مرتبط صدور اوراق هویتی برای کودکان بی هویت آغاز شد و این موضوع هم اکنون از سوی بهزیستی در حال پیگیری است.

وی در ادامه تصریح کرد: بر اساس رایزنی سازمان بهزیستی با قوه قضائیه و ثبت احوال مقرر شده است که کار صدور اوراق هویتی برای کودکان بی هویت حاضر در مراکز نگهداری از آن‌ها در بهزیستی به زودی اجرایی شود.

وی در ادامه تصریح کرد: وظیفه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور است که در بدو تولد کودکان در سایر بیمارستان‌ها نسبت به ثبت هویت نوزادان و والدین آن‌ها به ویژه مادر آن‌ها اقدام کند.

نگهداری از 1500 معتاد متجاهر در مرکز اخوان

اصغر باقری مدیرکل بهزیستی استان تهران، اظهار کرد: مرکز نگهداری از معتادان متجاهر«اخوان» اواخر سال 95 با حمایت دولت تجهیز و راه اندازی شد و  اعتبار مورد نیاز برای آغاز به کار این مرکز اخوان توسط ستاد مبارزه با موادمخدر و همچنین با حمایت وزارت کشور تامین شد.

مدیرکل بهزیستی استان تهران یادآور شد: مرکز نگهداری از معتادان متجاهر اخوان، مختص پذیرش و نگهداری مردان معتاد متجاهر است و در حال حاضر یک هزار و 500 مددجو در این مرکز حضور دارند.

باقری در ادامه تاکید کرد: از جمله وجه تمایز مرکز اخوان با سایر مراکز نگهداری از معتادان متجاهر، می‌توان به تفاوت آن از لحاظ فیزیک ساختمان، تجهیزات و همچنین به لحاظ نیروی انسانی که خدمات مورد نیاز را به معتادان متجاهر ارائه می‌دهند، اشاره کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: بهزیستی ، اعتیاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار