بودجه استان‌ها امسال ۳۰ درصد افزایش یافت

معاون سازمان برنامه و بودجه گفت: سهم بودجه استان‌ها امسال ۳۰ درصد به طور متوسط نسبت به لایحه بودجه سال ۹۶ افزایش پیدا کرده و هم چنین بودجه‌ریزی برمبنای عملکرد تعیین شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛سعید نمکی معاون سازمان برنامه و بودجه ظهر امروز در جلسه شورای اداری استان گلستان در پاسخ به انتقاد برخی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی از عملکرد دولت به ویژه در بخش کشاورزی اظهارداشت: متأسفانه برخی در بیان مشکلات به شرایط ویژه مملکت توجه نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه همه دشمنان بر باطل خود متفق هستند، افزود: استدعای عاجزانه من از نمایندگان مجلس، مسئولان در بدنه دولت و یا علاقه‌مندان و دلسوزانی که بیرون از این دایره هستند، این است که شرایط خاص مملکت را درک کنند و مواظب باشیم که در زمین دشمن بازی نکنیم.

معاون سازمان برنامه و بودجه کشور درباره وضعیت استان گلستان گفت: کاستی‌هایی که امروز در این استان وجود دارد، بخشی از آن ناشی از سیاست‌های گذشته است. از سویی دیگر توسعه انسانی را هم در این سال‌ها مورد غفلت قرار داده‌ایم.

نمکی گفت: اگر امروز مشکل کم‌آبی و یا مشکلات زیست محیطی متعدد داریم به علت برنامه‌های نابخردانه گذشته است.

وی با بیان اینکه استان گلستان در مسیر توسعه دارای نقاط ضعف و قوت است، خاطرنشان کرد: طبیعت زیبا، نقطه قوت این استان است که با اندک بی‌تدبیری می‌تواند دچار آسیب شود.

معاون سازمان برنامه و بودجه به پارک ملی گلستان اشاره کرد و گفت: این پارک نخستین منطقه حفاظت شده کشور در سال ۳۶ بوده که در سال ۴۲ به پارک ملی ارتقاء یافت. این پارک یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه زیست کره بوده و تنوع زیستی آن سبب شده یکی از زیباترین اکوسیستم‌های جهان از آن نام برده شود.

وی با بیان اینکه ناقوس مرگ این اکوسیستم به صدا درآمده است، ادامه داد:، اما متأسفانه ما این زیستگاه را نابود کرده‌ایم. گونه غالب این پارک قوچ و میش بود که در گذشته ۱۸ هزار رأس در این پارک سکونت داشتند، اما الان به حدود ۲ هزار رأس رسیده است.

نمکی با بیان اینکه اگر اکوسیستم پارک ملی احیاء شود، اقتصاد گلستان هم احیاء خواهد شد، گفت: برای نخستین‌بار در دولت دوازدهم برای نجات پارک ملی، مصوب شد که این پارک مستقل اداره و برای آن دریف اعتباری جداگانه‌ای مشخص شود.

وی به تنوع قومی در استان هم اشاره کرد و افزود: این تنوع قومی می‌تواند زمینه اجرای برنامه‌های پایلوت و جامعه‌محور را در استان فراهم کند.

نمکی درباره بحث کشاورزی هم گفت: اینکه بخواهیم ۱۰ درصد روی پول گندم بگذاریم، راهگشای مشکلات نیست بلکه باید راندمان تولید را افزایش دهیم. ۹۰ درصد آب این مملکت در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که بازده آن اندک است در این شرایط وضع کشاورز با افزایش ۱۰ درصدی قیمت گندم بهبود پیدا نخواهد کرد.

وی درباره بودجه امسال بیان داشت: سهم بودجه استان‌ها امسال ۳۰ درصد به طور متوسط نسبت به لایحه بودجه سال ۹۶ افزایش پیدا کرده و هم چنین بودجه‌ریزی برمبنای عملکرد تعیین شده است.

نمکی با بیان اینکه تلاش دولت این است که گداپروری را به سمت تقویت بنیه هدایت کند، افزود: متوسط افزایش بودجه جاری کشور ۷ درصد تعیین شده، اما بودجه نهاد‌های حمایتی افزایش خوبی یافته است. هم چنین به بودجه نهاد‌های پژوهشی ۲۸ درصد، پارک‌های علم و فناوری ۵۰ درصد، نهاد‌های آموزشی ۲۰ درصد و حوزه‌های زیربنایی ۲۰ تا ۲۵ درصد افزوده شده است.

انتهای پیام/پ

معاون سازمان برنامه و بودجه در گرگان

برچسب ها: استانداری ، بحران آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.