بیانیه حزب «جمعیت اسلامی» در واکنش به آغاز صدور شناسنامه های الکترونیک

حزب جمعیت اسلامی افغانستان در واکنش به آغاز روند توزیع شناسنامه های الکترونیک بیانیه ای صادر کرد و خواستار توقف این روند گردید.

بیانیه حزب «جمعیت اسلامی» در واکنش به آغاز صدور شناسنامه های الکترونیکبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، حزب جمعیت اسلامی افغانستان در واکنش به آغاز روند توزیع شناسنامه های الکترونیک بیانیه ای صادر کرد و خواستار توقف این روند گردید.

عطا محمد نور، رئیس اجرایی جمعیت اسلامی افغانستان در این بیانیه گفته است: بحث توزیع شناسنامه های الکترونیک یکی از جنجالی ترین مباحث ملی در افغانستان است؛ در شرایطی که نیاز مردم و کشور، وحدت، امنیت، آرامش، برون رفت از فقر و بیکاری و رسیدگی به وضع رقت‌بار اقتصادی است، توزیع شناسنامه های الکترونیک که یک مسأله ملی و تنش‌زا است، نه تنها به این نیازها کمک نمی‌کند که شکاف‌های عمیق اجتماعی را به همراه دارد.

حزب جمعیت اسلامی افزوده است: با توجه به دیدگاه نخبه‌ها، جریان‌‌ها و شخصیت‌های سیاسی و اعضای شورای ملی، و طرح نشست مشورتی نخبه‌ها در بلخ به تاریخ ۶ حوت ۱۳۹۶، بهترین اقدام و راهکار مناسب در راستای توزیع شناسنامه های الکترونیک، متوسل شدن به قانون مصوب ماه قوس سال ۱۳۹۳ شورای ملی که به توشیح رییس‌جمهور رسیده، بود، و یا هم تذکره‌های زمان حکمرانی محمدظاهر شاه و سردارمحمد داوود است که با توزیع آن، هیچ یک از اقوام کشور مخالفت نخواهند کرد، بلکه سبب تقویت روحیه ملی نیز می‌شود.

این بیانیه اضافه کرده است: مجلس نمایندگان قانون ثبت احوال نفوس را در سال ۱۳۹۲ تصویب کرد. بر بنیاد آن، می‌بایست قومیت افراد در شناسنامه های الکترونیک درج نشود، اما بر اساس فرمان رئیس‌جمهور غنی، علاوه بر معلومات شخصی افراد واژه افغان نیز به عنوان ملت در شناسنامه های الکترونیک درج می‌گردد.

چندین سال است که روند توزیع شناسنامه الکترونیک به دلیل اختلاف روی درج کلمه‌ی «افغان» بلاتکلیف مانده بود اما پنجشنبه هفته گذشته رئیس جمهور افغانستان این روند را آغاز کرد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار