برگزاری جشنواره گل و گلاب لایزنگان

دهمین جشنواره گل و گلاب لایزنگان جمعه ۲۱ اردیبهشت با حضور استاندار فارس برگزار می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ محمد علی مهرابی بخشدار رستاق شهرستان داراب گفت: ۲۰ هزار هکتار گل محمدی در سراسر جهان کشت می‌شود که ۱۵ هزار هکتار آن مربوط به ایران، هفت هزار هکتار آن مربوط به استان فارس و پنج هزار و ۶۰۰ هکتار آن مربوط به روستای لایزنگان شهرستان داراب است.

وی ادامه داد: لایزنگان داراب مقام اول تولید گل محمدی در جهان را دارد و برگزاری جشنواره گل و گلاب در این روستا در جهت معرفی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های آن است.

مهرابی افزود: بیشتر تولیدات گل محمدی لایزنگان به گلاب تبدیل و به کشور‌های حوزه خلیج فارس، آلمان و فرانسه صادر می‌شود همچنین با گلاب لایزنگان داراب خانه خدا و دیگر اماکن مذهبی شست و شو داده می‌شود.

بخشدار رستاق به کاربرد‌های گلاب در صنعت غذایی و دارویی اشاره کرد و افزود: از گل محمدی می‌توان تولید اسانس داشته باشیم، بلغارستان کمتر از ایران گل محمدی دارد، اما به دلیل تولید اسانس ۸۰ برابر بیشتر از ما سود می‌برد.

وی ادامه داد: گل محمدی داراب گل برتر کشور است، در سراسر دنیا برای تولید یک کیلو اسانس باید ۶ تا هفت تن گل مصرف شود، اما با توجه به کیفیت گل محمدی در داراب با تن تن گل محمدی یک کیلو اسانس بدست می‌آید.

وی از سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری در حوزه محصولات گل محمدی شهرستان داراب دعوت کرد و گفت: در شهرستان داراب میز سرمایه گذاری تشکیل شده و اداراتی که قرار است برای فعالیت‌های تولیدی مجوز صادر کنند در این میز حضور دارند و پاسخگوی سرمایه گذاران هستند.

عبدالله سیدی مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان داراب نیز در این زمینه گفت: با توجه به شرایط خشکسالی یکی از گیاهان که می‌تواند جایگزین محصولات پرآب شود گل محمدی است که توسعه آن دنبال می‌شود.

وی به ظرفیت‌های شهرستان داراب در حوزه تولید محصولات گل محمدی اشاره کرد و افزود: بازار‌های جدیدی برای صادرات گل محمدی داراب ایجاد شده است.

سیدی ادامه داد: باید صنایع مرتبط با محصول گل محمدی در داراب تقویت شود که این موضوع ارزآوری و اشتغال را برای منطقه به دنبال دارد و گامی در جهت حمایت از کالای ایرانی است.

روستای لایزنگان داراب درفاصله ۶۸ کیلومتری جنوب شرقی داراب واقع شده است.

شهرستان داراب در فاصله ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است.
انتهای پیام/ر

داراب میزبان جشنواره گل و گلاب لایزنگان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار