رئیس مرکز مطالعات ایران معاصر در روسیه؛

حرکت صنعت روسیه مدیون نیروگاه بوشهر است

رئیس مرکز مطالعات ایران معاصر در روسیه حرکت صنعت روسیه را مدیون نیروگاه بوشهر دانست و گفت: اگر ایران در آن مقطع نبود، روسیه جدید بعد از فروپاشی شوروی با مشکلات بسیاری مواجه می‌شد.

به گزارش خبرنگارحاضر در محل گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ رجب صفرف رئیس مرکز مطالعات ایران معاصر در روسیه در دیدار با زینی وند معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استانداری یزد حرکت صنعت روسیه را مدیون نیروگاه بوشهر دانست و گفت: اگر ایران در آن مقطع نبود، روسیه جدید بعد از فروپاشی شوروی با مشکلات بسیاری مواجه می‌شد.

رجب صفرف افزود: روابط سیاسی ۲ کشور بسیار صمیمی، اساسی و تأثیرگذار است و وحدت آن‌ها را می‌توان در جریان سوریه به خوبی مشاهده کرد.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا با همراهی برخی کشور‌های عربی و ابتدا با کمک ترکیه، سناریویی را در سوریه طراحی کردند در حالیکه در نهایت، سناریوی ایران و روسیه به نتیجه رسید و موفق شد.

مرکز مطالعات ایران معاصر در روسیه با بیان اینکه امکانات دو کشور در سیاست جهانی بسیار تأثیرگذار است، یادآور شد: هم اکنون ایران و روسیه به ترتیب ۳۳ و ۳۱ درصد ذخیره جهانی گاز را در اختیار دارند که از این رو نقش آن‌ها در جهان اقتصاد خصوصا بازار انرژی بسیار پررنگ است.

صفرف به تصمیم دونالد ترامپ در خروج آمریکا از برجام اشاره کرد و گفت: با وجود این تصمیم، خیلی از کشور‌ها از ته دل با سیاست‌ها و عملکرد ایران همراه هستند، هرچند که شاید از ترس و یا مسائل دیگر همراهی نکنند.

وی تصریح کرد: ایران همواره برای دفاع از منافعش و حفظ استقلال و خودکفایی در مقابل تحریم‌های غرب ایستادگی کرد و از این لحاظ در روسیه به ایران حسرت می‌خوریم.

رئیس مرکز مطالعات ایران معاصر در روسیه ادامه داد: این سیاست‌ها در روسیه به دلیل تحریم‌های غرب در ۲ سال اخیر جدی گرفته شد و پوتین در مسیر تحکیم استقلال و خودکفایی گام برداشت در حالی که ایران از ابتدا این سیاست را دنبال کرد.

صفرف بیان کرد: تحریم‌های آمریکا و غرب موجب شد تا روسیه راه خود را پیدا کند و در مسیر واقعی استقلال و خودکفایی قرار گیرد و از مسیر ارتباط و همکاری با غربی‌ها دور شود.

وی با تاکید مجدد بر اینکه ایران قلب اقتصاد جهان در آینده خواهد بود، تأکید کرد: همین مسائل نشان می‌دهد هیچ کشوری با این میزان امنیت، استقلال و خودکفایی بهتر از ایران برای همکاری با روسیه در جهان وجود ندارد، باید ارتباطات میان دو کشور افزایش یابد.

این کارشناس روس تأکید کرد: روابط تجاری دو کشور اگر نبود میلیارد‌ها دلار درآمد و میلیون‌ها شغل ایجاد نمی‌شد از این رو باید، دولت ایران از تولیدکنندگان داخلی حمایت جدی کند و مشکلات آن‌ها را در مباحث بانکی و مالیاتی کاهش دهد.

صفرف افزود: ایران زیرساخت‌های ضروری صنایع جهان را داراست، روسیه آمادگی دارد با برنامه‌هایی که از ۲ سال قبل برای توسعه صادرات در ایران آغاز کرد، سرمایه گذاری خارجی و نیز تکنولوژی‌های جدید را عرضه کند، چون برای هر دو طرف شغل و درآمد به همراه خواهد داشت.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه باستانی و تاریخی شهر یزد اظهار کرد: همیشه این استان از لحاظ کاشی و مرکز شیرینی ایران زبانزد بود، ولی امروز صنایع خاص و بزرگی در آن مشاهده کردم که آماده ورود به بازار جهانی و منطقه ' سی آی اس' در حوزه خزر است.

رئیس شورای روسی ایرانی روابط اجتماعی و مدیرکل خبرگزاری روسی 'ایران تودی ' تصریح کرد: یزد شناسایی و معرفی طرح‌های بزرگ ایران و یزد را برای معرفی به تجار روسی و معرفی ظرفیت‌های اقتصادی روسیه به ایرانی‌ها را بر عهده گیرد.

وی پیشنهاد کرد: یزد نماینده‌ای در روسیه داشته باشد تا بتواند برای کار در این مباحث به صورت جدی فعالیت و مشکلات تجار دو طرف را برطرف کند.

انتهای پیام/ ا

ایران و روسیه می توانند شرایط جهانی را تغییر دهند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار