مدیر جهاد کشاورزی شهرضا:

کشت نشایی چغندر قند بهاره برای نخستین بار در منطقه مهیار از توابع شهرضا

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهرضا گفت: برای نخستین بار کشت نشایی چغندرقند به مساحت یک هکتار در مهیار از توابع شهرضا انجام شد.

رضا باقری در گفت‌وگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، با اشاره به کشت نشایی چغندر قند بهاره برای نخستین بار در منطقه مهیار از توابع شهرضا، اظهار داشت: برای نخستین بار کشت نشایی چغندرقند به مساحت یک هکتار در مهیار در اواخر فروردین زیر نظر کارشناسان این مرکز انجام شد.

وی با بیان این‌که ارقام بهاره کشت شده دو رقم آلمانی و ایرانی است که پس از طی مراحل رویشی در سطح ده هکتار از زمین اصلی کشت می‌شود، افزود: یکی از روش‌های کشت که می‌تواند در کاهش مصرف آب آبیاری، سموم آفات نباتی و علف‌کش‌های شیمیایی موثر باشد، استفاده از روش کشت نشایی محصولات زراعی و باغی است.

مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان شهرضا گفت: در این روش بخشی از طول دوره رشد محصول در خزانه و در مساحت بسیار محدودتری نسبت به کشت مستقیم بذر در مزرعه سپری می‌شود و در مصرف نهاده‌های تولید صرفه‌جویی می‌شود.

وی بیان کرد: چغندرقند یکی از محصولات زراعی است که با طول دوره رشدی در حدود 180 تا 200 روز از زمان کاشت بذر تا برداشت محصول به میزان قابل توجهی آب نیاز دارد، از طرفی همزمانی نیاز به آبیاری اول در اوایل دوره رشد چغندرقند با اواخر دوره رشد بعضی از غلات همانند گندم و جو در بسیاری از مناطق چغندرکاری کشور اجتناب ناپذیر است.

 باقری اظهارداشت: زارعین پس از کاشت چغندرقند بهاره به ناچار اقدام به قطع آبیاری مزرعه چغندرقند و هدایت آب به مزارع غلات می‌کنند و یا اینکه چغندرقند را پس از آبیاری غلات به عنوان کشت دوم می‌کارند که با کاهش عملکرد مواجه است ولی در این روش بذر چغندرقند با تراکم بالا، به طور مستقیم در داخل خزانه کشت می‌شود.

وی تصریح کرد: با استفاده از سیستم کشت نشایی در تولید محصول چغندرقند مصرف نهاده‌های تولید از جمله آب، آبیاری، سموم دفع آفات نباتی، علفکش‌های شیمیایی، عناصر غذایی و بذر مصرفی بطور قابل توجهی کاهش می‌یابد و علاوه بر آن در این روش کشت عملیات تنک کردن مزرعه بطور 100 درصد و هزینه وجین علف‌های هرز نیز حدود 50 درصد کاهش می‌یابد.

مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان شهرضا با اشاره به اجرای دو مورد تخریب دیوارکشی باغ بدون مجوز در محدوده شهرستان شهرضا، افزود: دو مورد تخریب دیوارکشی باغات به طول 480 متر که بدون دریافت مجوز قانونی انجام شده بود پس از طی مراحل قانونی با حضور یگان امداد نیروی انتظامی تخریب شد.

وی با اشاره به تعیین میزان خسارت وارده به باغ‌ها و محصولات زراعی شهرستان شهرضا توسط کارشناسان طرح نظام نوین ترویج جهاد کشاورزی شهرضا، اظهارداشت: با توجه به استمرار شرایط خشکسالی و الویت حفظ باغ‌های موجود شهرستان و لزوم برنامه‌ریزی بدین منظور، کارشناسان طرح نظام نوین ترویج این مدیریت اقدام به تعیین سطوح خسارت زده در هر یک از پهنه‌های فعالیت خود کرده و میزان خسارات وارده به باغات و محصولات زراعی که بیشتر بر اثر خشک‌سالی و سرمازدگی بوده را احصا تا در جلسات مدیریت بحران مورد بررسی قرار گیرد.

باقری با بیان این‌که بحران خشکسالی مزارع گندم و جو روستای‌های مسیر جاده شیراز از توابع شهرستان شهرضا را نیز تهدید کرد، گفت: با توجه به استمرار خشک‌سالی در 9 روستای مـاران، ولنـدان، سـولار، وشـاره، مقصودبیک، دهک، مسینه، بوان و قوام‌آباد نیز همچون بیشتر منـاطق شهرسـتان سـطوح زیـادی از مزارع گندم وجو به بهره‌برداری و برداشت محصول اصلی نخواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: برخی از بهره‌بـرداران ایـن روستاها به جهت کمبود علوفه جهت تعلیف دام، اقدام به استفاده سطح سیز گندم و جـو برای تـأمین علوفه دام خود کرده‌اند.

باقری با اشاره به احداث ایستگاه اصلاح نژاد دام سـبک در شهرستان شهرضا، خاطرنشان کرد: احداث ایستگاه اصلاح نژاد دام سبک در شهرستان شهرضا با حضور هیأت مدیره شرکت گوسفندداران مورد ارزیابی و رایزنی قرار گرفت، از اهداف احداث ایستگاه می‌توان به اقتصادی کردن تولید در واحدهای دامداری واستفاده از روش‌های ترکیـب ژنتیکـی در دام سـبک اشاره کرد.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار