توسل همیشگی آمریکایی‌ها به خشونت و شکنجه؛

دیک چینی: آمریکا باید روش‌های بازجویی پیشرفته را از سربگیرد

معاون رئیس‌جمهور اسبق آمریکا اعلام کرد روش‌های بازجویی پیشرفته همراه با شکنجه باید بار دیگر در این کشور بکار گرفته شود.

دیک چنی: آمریکا باید روش‌های بازجویی پیشرفته را از سر بگیردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دیک چینی، معاون رئیس جمهور اسبق آمریکا اعلام کرد کشورش باید روش‌های بازجویی پیشرفته را که پس از حملات 11 سپتامبر سال 2001 برای مظنونان تروریستی بکار می‌رفت، از سر بگیرد. چینی همچنین تاکید کرد سنای آمریکا باید صلاحیت جینا هاسپل، نامزد تصدی ریاست سازمان سیا را مورد تائید قرار دهد.

معاون جرج بوش، رئیس جمهور اسبق آمریکا، در گفتکو با فاکس بیزنس اعلام کرد: اگر این مسئله تحت اختیار من بود اجرای این  نوع برنامه بازجویی را متوقف نمی‌کردم. بلکه این برنامه‌ها را فعال و آماده اجرا می‌کردم. اگر می‌توانستم به عقب برمی‌گشتم و این برنامه‌ها  را مورد بررسی قرار می‌دادم و اجرای آنها را از سر می‌گرفتم.

چینی در این باره اعلام کرد: من نظر خود را در باره چنین برنامه‌هایی آزادانه بیان کرده‌ام و به چنین روش‌های بازجویی اعتقاد دارم. او در ادامه افزود: من در آن زمان به شدت درگیر اجرا و بکارگیری چنین روش‌های بازجویی بودم و تلاش کردم تا نظر وزارت دادگستری آمریکا را در این باره جلب کنم. من جزء کسانی نیستم که این روش‌ها را شکنجه می‌نامند. مسئله ناخوشایند این است که بسیاری از مردم این روش‌ها را شکنجه می‌دانند. اما در واقع اینطور نیست. این روش‌ها به نحوی اجرا می‌شد که در واقع با قوانین و توافقات اساسی ما در این زمینه سازگار بود. همچنین این روش‌ها در آن زمان نتیجه می‌داد. معاون رئیس جمهور اسبق آمریکا بار دیگر تاکید کرد: اگر در این زمینه اختیار داشتم این برنامه‌ها را از سرمی‌گرفتم.

چینی همچنین در کتابی تحت عنوان « استثنایی: چرا جهان به یک آمریکای قدرتمند نیاز دارد» ضمن تائید مجدد برنامه شکنجه زندانیان در دولت جرج بوش، باراک اوباما را به دلیل لغو چنین برنامه‌هایی، رئیس جمهوری ضعیف خواند.

خلاصه  گزارش اصلاحیه کمیته اطلاعاتی منتخب سنا  که در سال 2014 منتشر شد، نشان داد استفاده از روش‌های بازجویی غرق مصنوعی و دیگر روش‌های بازجویی پیشرفته بی‌فایده بوده است. بسیاری از گروه‌های حامی حقوق بشر نیز ضمن انتقاد از چنین برنامه‌های بازجویی آنها را شکنجه نامیدند و اجرای آنها را نقض آشکار ماده 3 از کنوانسیون ژنو دانستند. این ماده از کنوانسیون ژنو شکنجه و رفتار غیرانسانی با زندانیان جنگی را ممنوع کرده است.

در زمان دولت جرج بوش این بحث مطرح شد که افراد در بازداشت آنها به لحاظ فنی زندانی جنگی محسوب نمی‌شوند. در حال حاضر و تحت قانون آمریکا استفاده از روش‌های بازجویی خشن علیه زندانیان ممنوع است اما در طول فرایند تائید صلاحیت جینا هاسپل استفاده از این روش‌ها باز مطرح شده است، زیرا هاسپل نیز زمانی در این برنامه‌های بازجویی همراه با شکنجه در زندان‌های آمریکا نقش داشته است. چینی همچنین هاسپل را فردی توانمند برای تصدی ریاست سازمان سیا خواند.

 پس از حوادث یازده سپتامبر سال 2001 برنامه‌های بازجویی و بازداشت جدیدی توسط سازمان جاسوسی سیا اجرا شد. در چارچوب این برنامه ماموران سازمان سیا به روش‌های شکنجه‌ای متوسل می‌شدند که تکنیک‌های بازجویی پیشرفته نامیده می‌شد. هاسپل در سال 2002 ریاست زندانی مخفی در تایلند را برعهده داشت که برای شکنجه و بازجویی از مظنونین ارتباط با گروه‌های تروریستی استفاده می‌شد. بنابر گزارش‌ها، زندانیان در این بازداشتگاه به روش‌هایی که حتی در قوانین آمریکا غیرقانونی است، شکنجه می‌شدند.

انتهای پیام/

تاکید دیک چینی بر لزوم بکارگیری روش‌های شکنجه در بازجویی‌ها

برچسب ها: آمریکا ، سازمان سیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۱ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
این نامرد (دیک چینی) اگر یکبار توسط همون شکنجه گرای خودشان شکنجه شود دیگر هرگز چنین تقاضایی نمیکنند ،
آخرین اخبار