اطمینان خاطر نامزد ریاست سازمان سیا به نمایندگان سنا درباره استفاده نکردن از روش‌های شکنجه

نامزد تصدی ریاست سازمان سیا امروز در جلسه‌ای با نمایندگان سنای آمریکا درباره ادامه ندادن برنامه‌های بازجویی و شکنجه خود توضیح خواهد داد.

جلسه تائید صلاحیت نامزد سازمان سیا با نمایندگان سنای آمریکابه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، جینا هاسپل، نامزد تصدی ریاست سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) قرار است روز چهارشنبه (امروز) به کمیته اطلاعاتی سنا اعلام کند در صورت تائید صلاحیت برای احراز این مقام، برنامه‌های بازجویی و بازداشت‌های خشن این سازمان را از سر نخواهد گرفت.

سی بی اس نیوز به نقل از هاسپل گزارش داد: برای من قابل درک است که بسیاری از مردم آمریکا می‌خواهند نظر مرا درباره برنامه پیشین بازداشت و بازجویی سازمان اطلاعاتی کشور بدانند. درباره برنامه بازجویی و بازداشت سازمان سیا من دیدگاه‌هایی دارم و می‌خواهم نظراتم در این باره شفاف سازی شود. پس از خدمت در این سازمان در آن زمان جنجالی، اکنون می‌توانم تعهد شخصی خود را به وضوح و بدون احتیاط بیان کنم و به این صورت است که سازمان سیا تحت هدایت من اجرای چنین برنامه‌های بازجویی و بازداشتی را از سر نخواهد گرفت.

قرار است هاسپل در جلسه استماع  خود با نمایندگان کمیته اطلاعاتی سنا سخنرانی در راستای تایید صلاحیت خود به عنوان رئیس جدید سازمان سیا داشته باشد.

اسپوتنیک گزارش داد سازمان سیا بخش‌های از سخنرانی هاسپل در جلسه با نمایندگان سنا را منتشر کرده است. همچنین مقامات آمریکایی قرار است درباره همکاری نامزد ریاست سازمان سیا با کمیته  اطلاعاتی سنا به نمایندگان اطمینان خاطر دهند. تایید صلاحیت هاسپل به این موضوع بستگی خواهد داشت که او چگونه به سوالات سختی که قرار است سناتورهای کمیته اطلاعاتی سنا از او بپرسند، پاسخ خواهد داد. این سوالات به احتمال زیاد درباره جزئیات دوران حضور وی در سیا و درباره برنامه بازداشت‌های محرمانه سیا علیه مظنونان خواهد بود.

به دنبال حوادث یازده سپتامبر سال 2001 برنامه‌های بازجویی و بازداشت جدیدی توسط سازمان جاسوسی سیا اجرا شد. در چارچوب این برنامه ماموران سازمان سیا به روش‌های شکنجه‌ای متوسل می‌شدند که تکنیک‌های بازجویی پیشرفته نامیده می‌شد.

هاسپل که از سال 1985 به سازمان سیا پیوست، در ماه فوریه 2017 به معاونت این سازمان رسید. هاسپل درسال 2002 ریاست زندانی مخفی در تایلند را برعهده داشت که برای شکنجه و بازجویی از مظنونین ارتباط با گروه‌های تروریستی استفاده می‌شد. بنابر گزارش‌ها، زندانیان در این بازداشتگاه به روش‌هایی که حتی در قوانین آمریکا غیرقانونی است، شکنجه می‌شدند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا ضمن حمایت از هاسپل او را مبارزه‌گر جدی با تروریسم نامیده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، سازمان سیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار