آغاز واکسیناسیون دام های سنگین علیه تب برفکی در کرمان

رئیس اداره بهداشت و مدیریت با بیماری دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان از آغاز واکسیناسیون گسترده ۷۰ هزار راس دام سنگین علیه بیماری تب برفکی در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،مهدی یزدانپناه رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان با اعلام این خبر گفت: انتقال ویروس عامل بیماری تب برفکی از طریق، وسایل و لباس‌های آلوده، آب و حتی از طریق علوفه انجام می‌پذیرد و تردد کنترل نشده و بی رویه دام به دامداری خطر انتقال بیماری را افزایش می‌دهد.

وی یادآور شد:در صورت مواجهه دامداربا علائمی نظیر تب، بی اشتهایی، ریزش بزاق و لنگش در گاو و گوساله جهت بررسی لازم و اقدامات پیشگیرانه به مراکز درمانی بخش خصوصی و یا شبکه دامپزشکی مراجعه نمایند.
 

یزدانپناه گفت: فاز اول واکسیناسیون تب برفکی گاوی از بیستم اردیبهشت ماه سالجاری آغاز و تا نیمه اول مرداد ماه ادامه خواهد داشت ودر این مدت بیش از ۷۰ هزار راس دام سنگین تحت واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی قرار خواهند گرفت.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان رعایت اصول بهداشتی و امنیت زیستی توسط دامداران را از مهمترین عوامل کنترل بیماری اعلام کرد.

این مسئول ضمن اعلام این نکته که بیماری تب برفکی بعنوان مخاطره جدی برای صنعت دامداری محسوب می‌شود بیان داشت: کنترل بیماری منوط به واکسیناسیون، مراقبت شدید نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه کردن حیوانات مبتلا، اعمال محدودیت در خرید و فروش حیوانات و جلوگیری از ورود دام قاچاق است.

وی در پایان گفت: در این فاز واکسن تب برفکی بهاء دار و انجام واکسیناسیون بصورت رایگان می‌باشد و از دامداران محترم تقاضا می‌شود تا در اجرای فاز تب برفکی همکاری لازم را با اکیپ‌های دامپزشکی شهرستان‌ها داشته باشند تا تمامی دام‌ها بر علیه این بیماری واکسینه شوند.

بیماری تب برفکی یک بیماری بشدت واگیر دام می‌باشد که به لحاظ شدت خسارات اقتصادی یکی از موانع اصلی در تامین بهداشت و تولید دام و فراورده‌های دامی محسوب میگردد. این بیماری سبب کاهش شدید تولید دام شده و نقش اساسی در تجارت دام و فراورده‌های خام دامی دارد.

انتهای پیام/ی

واکسیناسیون تب برفکی در کرمان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار