مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی؛

بزرگداشت فردوسی در ۲۳ شهرستان خراسان رضوی برگزار خواهد شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: اجرای برنامه‌های بزرگداشت فردوسی در ۲۳ شهرستان خراسان رضوی برگزار می‌شود.

بزرگداشت فردوسی در 23 شهرستان خراسان رضویبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد  ابوالفضل مکرمی فردر نشست خبری با خبرنگاران  افزود: برای پاسداشت روز ملی فردوسی برنامه های شامل گلباران ، اجرای ورزش باستانی در آرامگاه و سخنرانی استاندار، نقالی خوانی و شاهنامه خوانی و اجرای تئاتر زال، اجرای موسیقی سنتی  و برای اولین بارتقدیر از استادکارانی که در ساخت آرامگاه همکاری داشته اند انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: هم چنین آرامگاه فردوسی در شامگاه 25 اردیبهشت که مراسم برگزار می شود، نورپردازی سه بعدی خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی  گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته ، تشییع نمادین فردوسی و اجرای برنامه های فرهنگی از روستای پاژ زادگاه فردوسی به سوی آرامگاه انجام خواهد شد.

مکرمی فرادامه داد: این کاروان از دروازه رزان که تشییع فردوسی از از آن انجام شده ، وارد آرامگاه خواهند شد.

وی به برنامه های ویژه سالروز بزرگداشت فردوسی در سراسر استان اشاره کرد و گفت:  در 23 شهرستان خراسان رضوی برنامه های بزرگداشت فردوسی از جمله شاهنامه خوانی، نقالی خوانی، اجرا خواهد شد.

وی تصریح کرد: به مناسبت بزرگداشت فردوسی  نمایش  نبرد 12 رخ در روستای زیبد گناباد اجرا می شود.

 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی  با بیان این که مسابقه دوچرخه سواری از گلمکان به توس انجام خواهد شد، افزود: علاوه بر این برنامه های فرهنگی متناسب با بزرگداشت فردوسی 15 اقامتگاه بومگردی اجرا خواهد شد.

مکرمی فر با اشاره اعلام رونمایی از شاهنامه بایسنقری ادامه داد: هنوز پیگیر مسائل امنیتی و حفاظتی آن هستیم که آن را وارد کنیم، که البته به دلیل منحصر به فرد بودن آن انتقال آن بسیار دشوار است، و در حال حاضررایزنی هایی را برای انتقال هستیم، امیدواریم امروز بتوانیم مسائل امنیتی آن را مرتفع کنیم.

وی افزود: در صورتی که رونمایی از شاهنامه بایسنقری امکان پذیر نشد، شاهنامه طهماسبی منتقل و رونمایی خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: یکی از برنامه های جشن ملی بزرگداشت فردوسی،اجرای برنامه گروهی مشترک از کشورهای فارسی زبان است ، این گروه متشکل از هنرمندان ایرانی ، تاجیکی و افغانستانی به صورت مشترک برنامه اجرا خواهند کرد.

مکرمی فر با بیان اینکه برگزاری نکودداست پیشکسوت میراث فرهنگی و معماری خراسان دکتر یعقوب دانش دوست از دیگر برنامه ها است، گفت: مراسم تقدیر از این پیشکوست که در طراحی باغ ارامگاه فردوسی نقش داشته است 26 اردیبهشت در موزه خراسان برگزار خواهد شد.

وی درباره اقدامات ارزنده شهرداری برای فردوسی گفت: نقاشی های دیواری که در گذشته بود از جمله میدان فردوسی احیا شد، هم چنین شهرداری امسال 60 هزار متر مربع نقاشی دیواری در سطح شهر انجام دادند و در نوروز شاهد این اقدام ارزشمند بودیم و اکنون نیز این تصاویر جلوه گری می کند و به نوعی ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی است.

انتهای پیام// ف.غ

نشست خبری مدیرکل میراث فرهنگی به مناسبت روز بزرگداشت فردوسی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.